Visa bilaga 438198 Visa bilaga 438199 Visa bilaga 438200 Hejsan

Vi har en Thermia Diplomat TWS 8 I huset, gammal trotjänare som fortfarande tuffar på.

Huset är byggt 65, tvåplansvilla med en liten utbyggnat på övervåning. Nästan alla element är av gammal typ (från 1965), medan utbyggnaden har nyare typ av element (från 2010).

Vi har upplevt under vintern (och så här på årstiden) att dom gamla elementen blir varma i relation till önskat temperatur inställt via displayen men dom nya elementen är kalla!


· Har läst att manometern ska/bör inte gå under under 0.5 och aldrig över 1.0. Vår ligger på 0.4 och jag undrar om jag behöver fylla på med vatten för att åtminstonde komma upp till 0.5? Stämmer detta?

· Vilken av dessa är påfyllningskranen till expansionskärlet?

· Vad är dom andra kranar / knapp för något?

· Tänkte lufta respektive element och undrar om jag behöver göra något med värmepannan innan jag ger på mig elementen? Tex. stänga av något eller öka trycket någonstans?
 
  • Värmesystem med kopparledningar, expansionskärl och manometer, frågor om påfyllningskran och funktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röranslutningar och ventiler på en värmepanna med påskrivna instruktioner och frågor om påfyllningskranen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med rör, manometer och olika ventiler markerade för att identifiera uppfyllningskran.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
om du öppnar den som det står apal armatur, så fyller du värmesystemet, och du kan gott fylla upp den till 1 bar.
 
Det du kan få göra är att kontrollera vad du har för temperaturskillnad på in/ut på elementen och strypa dem manuellt, helst på retur om det finns möjlighet annars på inkommande.
Jag har få ta bort termostaterna på några av mina gamla element och satt på rattar för att kunna strypa tillflödet. Utan den strypningen rusar vattnet för fort genom de elementen och vissa andra element får för lite genomströmning. Helst ska du undvika termostater och försöka trimma in din anläggning med fasta strypningar.
Man kan i vissa fall kontrollera/justera hastighet på cirkulationspumpen för värmeslingan, men risken är om du ökar den att temperaturdifferensen i värmepumpen på ut/in i värmeslingan blir för låg, på en pump av din typ ska du försöka hålla 5-7 grader differens.
Men börja med att lufta elementen, du ska då stänga av värmepumpen så att den inte cirkulerar vattnet i värmeslingan.
 
'Apal armatur' är väl säkerhetsventilen för tappvattnet? Öppnar du den kommer det inte hända så mycket mer än att det blir blött någonstans. Jag gissar att påfyllningen av värmesystemet är nr 4.

Men jag håller med om att 0,5 bar är lite lågt. Man brukar rekommendera 0,1 bar per höjdmeter mellan tryckmätaren och värmesystemets högsta punkt plus 0,5 bar i marginal.
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
useless useless skrev:
'Apal armatur' är väl säkerhetsventilen för tappvattnet? Öppnar du den kommer det inte hända så mycket mer än att det blir blött någonstans. Jag gissar att påfyllningen av värmesystemet är nr 4.

Men jag håller med om att 0,5 bar är lite lågt. Man brukar rekommendera 0,1 bar per höjdmeter mellan tryckmätaren och värmesystemets högsta punkt plus 0,5 bar i marginal.
Ja inte är det påfyllningsventilen i alla fall. Men det kan var bra att vrida på den i bland också. Men det blir inget bättre tryck i systemet av det. Den blåa är som sagt ett hett tips, men det syns dåligt på bilderna
 
A AndersS skrev:
Det du kan få göra är att kontrollera vad du har för temperaturskillnad på in/ut på elementen och strypa dem manuellt, helst på retur om det finns möjlighet annars på inkommande.
Jag har få ta bort termostaterna på några av mina gamla element och satt på rattar för att kunna strypa tillflödet. Utan den strypningen rusar vattnet för fort genom de elementen och vissa andra element får för lite genomströmning. Helst ska du undvika termostater och försöka trimma in din anläggning med fasta strypningar.
Man kan i vissa fall kontrollera/justera hastighet på cirkulationspumpen för värmeslingan, men risken är om du ökar den att temperaturdifferensen i värmepumpen på ut/in i värmeslingan blir för låg, på en pump av din typ ska du försöka hålla 5-7 grader differens.
Men börja med att lufta elementen, du ska då stänga av värmepumpen så att den inte cirkulerar vattnet i värmeslingan.
Hej!
Yes, ska ha detta i åtanke efter luftning av elementen.

Vad gäller luftning så undrar jag om ska stänga av vp från displayen eller från säkerhetsbrytaren? ( gul text: får ej användas start och stopp)
 
  • En hand pekar på en säkerhetsbrytare ovanför ett värmeelement med ledningar och rördetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Använd displayen.
 
useless useless skrev:
'Apal armatur' är väl säkerhetsventilen för tappvattnet? Öppnar du den kommer det inte hända så mycket mer än att det blir blött någonstans. Jag gissar att påfyllningen av värmesystemet är nr 4.

Men jag håller med om att 0,5 bar är lite lågt. Man brukar rekommendera 0,1 bar per höjdmeter mellan tryckmätaren och värmesystemets högsta punkt plus 0,5 bar i marginal.
Kanon! Jag kommer gå
På nr 4 enligt bilden. Vad gör kran nr 5 i sammanhanget? Släpper den luften i kärlet?

Vad gör dom andra kranarna i systemet?
 
Nr5 är säkerhetsventilen för värmesystemet.
Den öppnar vid 1,5 bar
 
2'an stänger av tappvarmvattnet och 3'an är som sagt var säkerhetsventilen till dito. Borde öppna vid 9 bar eller nåt sånt.
 
useless useless skrev:
Använd displayen.
Tack!
 
useless useless skrev:
2'an stänger av tappvarmvattnet och 3'an är som sagt var säkerhetsventilen till dito. Borde öppna vid 9 bar eller nåt sånt.
Bra att veta! Vet du vad nr 1 gör för något för systemet?
 
Troligen inget. Det ser ut som ett halvt ventilarrangemang för tappvatten så det borde sitta en blandningventil där. Men den kanske sitter någon annan stans?
 
haha såg inte 4an =)
 
C Cap81 skrev:
Bra att veta! Vet du vad nr 1 gör för något för systemet?
Det är en vacuumventil. Den är till för att släppa in luft om varmvattenberedaren skulle kallna helt av någon anledning. Utan denna kan det uppstå undertryck i o m volymminskningen av vattnet och tanken kan implodera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.