Ja i och för sig men det vi gjorde är en 3D modell i verklighet ;D
Vi gjorde "möbler" i skala och placerade dom i modellen för att se hur huset blir möblerat, om man behöver flera eller om man ska byta några.

Man kan säga att vi bygger huset 2 gånger ;D ;D ;D
Jag är också dator freak men i detta fall måste jag säga att jag föredrar den verkliga modellen ;)

 
Jag håller med om att det är jättebra att använda datorn till hjälp när man ska rita sitt hus. Det finns dock en liten brist i de flesta av programmen - de tar inte hänsyn till rördragningar för VVS eller var det behövs balkar (som kanske blir synliga). När man sedan tar sina ritningar till husfirman så säger de: "Javisst, det här kan vi fixa." men glömmer kanske att berätta att det blir en synlig balk i vardagsrummet eller att det blir "lådor" i väggar och tak för att dölja rören.

Det här kommer från egen erfarenhet. Vi fick ett par små "överaskningar" som vi kunde sluppit om vi hade tänkt till lite mer på rördragningarna. Ingen stor grej, men ändå...
 
Det vi gjorde var en skiss av planlösningen och huset.
Sen lämnade vi den till hustillverkaren som gjorde en "riktig" med CAD.
När vi hade godkännt skissen skickades till konstruktionsavdelningen hos hustillverkaren.

Men vi ska kolla när dom skickar konstruktionsritningarna.

Än så länge har vi fått bara ritningar för grunden.

 
Jag har också testat Chief Architect och tycker att det verkar användarvänligt. Jag har själv ingen erfarenhet av cad-program, men med detta program blev det riktigt kul. Det fina, tycker jag, är att man först ritar en grovskiss i programmet och sen kan man kuta runt med måttbandet och mäta upp alla avstånd. Sen går man tebaks till datorn igen och knappar in alla mått och vips så faller allt på plats! Än så länge har jag bara hunnit att bygga upp undervåningen på huset, men när man gör en 3D-rendering av ritningen blir det hyfsat nära verkligheten. Man lär även kunna göra el-, vatten- och avloppsritningar. Det har jag dock inte testat ännu. Jag har en bekant som gått steget längre. Han har varit ute och plåtat med digitalkameran. Bland annat husets fasad. Det har han sen använt som textur vid renderingen, och reultatet blev förvillande likt.
Mitt nästa projekt blir att bygga upp en övervåning på garaget (det är bara stommen där än så länge). Det är ganska bra att kunna göra det i datorn först. Man får ju i alla fall ett visst hum om hur det kommer att bli i vekligheten.
 
JAg funderar på att modulera upp ett hus i Solid Works, det är igentligen ett mekanik 3D-program. Men det borde gå.
Det är dock inte användarvänligt för den som inte är van CAD-användare.
 
Begrav er inte i verktygsfrågan...det är inspirationen, ideérna och klokheten det till sist handlar om.
 
Bob_the_builder
Jag har ritat hela huset i QCad. Det är helt gratis! Det har allt man behöver för att göra en 2D-ritning.
 
Alla CAD/ritprogram finns att "ladda ned" med Direct Connect, som i sin tur finns att ta ner under deras sida.

Lycka till
 
Bob_the_builder
Jodå, sådant har diskuterats förut här. Dock är det fortfarande stöld... :-/
Det mesta man som privatperson vill/behöver göra i det här avseendet går att lösa med billiga (eller t.o.m gratis-) program.
 
Ville bara kommentera att Chief Architecht är helt suveränt, så suveränt att jag slog till och köpte det från USA för en mindre förmögenhet men om jag kan spara ett par dagars arbete bara för att jag visa min sambo hur jag hade tänkt innan det var färdigt var det värt varje krona.

Annars är SkethUp ett roligt litet kompente "skissa, prova, exprimentera" utan att bry sig om så världsliga saker som mått.
 
K
Thomas skrev:
Någon annan har nämnt ett program som heter sketch up. www.sketchup.com det finns även en tränings video på deras hemsida, men programet kostar en bra slant 6500:- från dabus. Kanske finns billigare någon stans.
SketchUp är jättebra, enkelt att lära sej, man har 8 timmar effektiv tid på demon man kan ladda ner, jag lyckades lära mej programmet (så mycket jag behövde) och rita mitt hus på den tiden. Inte en exakt ritning att bygga efter utan mer för att se hur det blir när man flyttar väggar etc.
Och det är billigare att köpa direkt från dom, $475 = 3950 Kr nerladdat. Moms skall det ju vara på det enligt lagen , men hur fan kollar dom detta? Ska man ringa och be att få betala moms.. ;)
 
Hej!
Är det någon som vet om det finns inredningsprogram som funkar på Mac? Just nu är jag tvungen att testa mina fantasi-hus i mitt SIMS-SPEL ;) för att få kolla i 3D!!!
 
KarlXII skrev:
Begrav er inte i verktygsfrågan...det är inspirationen, ideérna och klokheten det till sist handlar om.
Bra sagt! Vi testade en uppsjö CAD-proggram men insåg till slut att vi satt och försökte koppla gavlar till varandra större del av tiden när vi egentligen ville skissa fram en skön planlösning...

körde till slut i Visio 2002 som faktisk erbjuder ett riktigt bra "husbyggarstöd", leverantören ritar ju alltid om din ritning så ett CAD-program bli overkill. Såvida man inte är bortom räddning teknikfreak  ;D

/Fredrik
 
Håller med Fredrik B och KarlXII då det gäller mest att försöka visualisera och testa sina ideér.

Det finns en hel del program som är rena 3D program som t.ex Lightwave, 3D studio Max osv. Ganska dyra program om man inte har tillgång till dem via jobb eller dylikt. Fördelen med dessa något mer avancerade program är att man kan någorlunda beräkna hur ljuset faller i bostaden/rummen.

Har själv ritat vårt badrum i 3ds Max för att kolla ljus och material. (dock ej med lika mycket kärlek som exempelbilderna nedan)

Men jag kan ju förstå att de flesta inte har tiden att sätta sig in i ett av dessa program bara för att skissa lite hus. Några exempel på bilder:

002_interior.jpg

westbourne_bath_01_1.jpg

TN_uARCamP1.jpg

sunny_1.jpg

url]

Om inte annat så är det ju alltid kul att se vad man kan göra om man atingen har alldeles för mycket pengar eller alldeles för mycket tid över ;)

/Magnus
 
"I rest my case..." dock mycket mycket läckert! :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.