GoC GoC skrev:
Det är väl ändå betydligt enklare och billigare att se till att inte släppa in fukten i källaren genom att täta betongen på insidan.
Vart tar fukten från de ventilerade golvet och väggarna vägen?
Man får ju naturligtvis ha ett utlopp där den fuktiga luften gör minst påverkan. Tätskikt skall primärt användas för att förhindra att fukt inte skall vandra ut i väggar, tak och golv. Att stänga in fukt är inte bra. Hur skall väggen/golvet någonsin kunna andas? Men det efterfrågas inte. Ett alternativ som kan fungera är att kontrollera RF över tid och tillföra värme. Ju varmare det är desto mer fukt kan luften bära och RF talet sjunker. Kombinera med en avfuktare. Får du inte ned fuktigheten inom rimliga nivåer så skulle jag inte ställa mina saker där.
 
  • Gilla
BD1
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Detsamma kan ju sägas om vilken lösning som helst. Problemet är att ha det som en permanent lösning ifall det inte fungerar.

Det finns olika sätt för fukten att komma in. Om det rör sig om kondens från varm utomhusluft som kommer in och kyls av under sommaren är det nog inga problem att lösa det med en avfuktare. Så gör man ibland i krypgrunder. Däremot är det i det fallet helt verkningslöst med dränering.

Är det å andra sidan så att vatten rinner in i källaren på grund av dålig dränering så är det inte säkert att avfuktaren löser problemet. Står det en låda på golvet och fukten kommer underifrån så hindrar lådan i sig fukten från att avdunsta från golvet. Du kanske i det fallet bör informera hyresgästerna om att förvaringen inte är fuktsäker.
naturligtvis är hyresgästerna informerade att aldrig ställa sådana saker direkt på golvet.
 
M mullemeck2 skrev:
ja jag får väl köpa några hygrometrar och placera ut. Nä, ingen värme i källaren blir blir aldrig under 10 grader
Tempen ska ligga kring 20 grader året runt i källaren. Det är ingen jordkällare du har förmodar jag.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Man får ju naturligtvis ha ett utlopp där den fuktiga luften gör minst påverkan. Tätskikt skall primärt användas för att förhindra att fukt inte skall vandra ut i väggar, tak och golv. Att stänga in fukt är inte bra. Hur skall väggen/golvet någonsin kunna andas? Men det efterfrågas inte. Ett alternativ som kan fungera är att kontrollera RF över tid och tillföra värme. Ju varmare det är desto mer fukt kan luften bära och RF talet sjunker. Kombinera med en avfuktare. Får du inte ned fuktigheten inom rimliga nivåer så skulle jag inte ställa mina saker där.
absolut. Båda rummen som avfuktarna står i är torra så nog ska det gå. Måste vara få runt luften mellan rummen också
 
H Harald Blåtumme skrev:
Tempen ska ligga kring 20 grader året runt i källaren. Det är ingen jordkällare du har förmodar jag.
Hur tänker du? Med ventiler full öppna går tempen ner till mellan 13-20 beroende på var i källaren det är. Är det ett problem i sig menar du? Mer än att varm luft kan hålla mer fukta?
 
Ha normal rumstemp i källaren kring 20 grader, ordna frånluftsventilation från ev badrum/tvättstuga och begränsa insläpp av fuktig uteluft i källaren under sommaren.

Bra idé att skaffa hygrometrar/termometrar och gärna sådana du kan logga så du ser effekten av olika åtgärder. Ett vettigt målvärde för Rh där nere i källaren kan ligga runt 50 max, det är i alla fall vad jag eftersträvar och det fungerar bra.
 
  • Gilla
mullemeck2
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Man får ju naturligtvis ha ett utlopp där den fuktiga luften gör minst påverkan. Tätskikt skall primärt användas för att förhindra att fukt inte skall vandra ut i väggar, tak och golv. Att stänga in fukt är inte bra. Hur skall väggen/golvet någonsin kunna andas? Men det efterfrågas inte. Ett alternativ som kan fungera är att kontrollera RF över tid och tillföra värme. Ju varmare det är desto mer fukt kan luften bära och RF talet sjunker. Kombinera med en avfuktare. Får du inte ned fuktigheten inom rimliga nivåer så skulle jag inte ställa mina saker där.
Varför skall en källarvägg av betong från 40-talet behöva ”andas” ?
Betongen tar ingen skada av att vara fuktig.
Man målade golven med tät färg för att minska fuktinträngning.
Det har blivit en hysteri som resultat av 70-80 talets fuskbyggen.
Gamla hus med plankväggar och sågspån i bjälklaget och utan några tätskikt. Klarar att hantera lite fukt utomordentligt bra. jäkla skillnad mot moderna hus med klena reglar, mineralull och gipsskivor.
 
Precis.
Min chef för många år sen köpte ett hyreshus med betongkällare, och hyresgästerna var genast på han om den dåliga fuktiga källaren.
Problemet var att den tidigare snåla hyresvärden proppat elementen som fanns i källaren. En rörmokare fick åtgärda det, och nån månad senare kändes klimatet trevligt i källaren.
 
GoC GoC skrev:
Varför skall en källarvägg av betong från 40-talet behöva ”andas” ?
Betongen tar ingen skada av att vara fuktig.
Man målade golven med tät färg för att minska fuktinträngning.
Det har blivit en hysteri som resultat av 70-80 talets fuskbyggen.
Gamla hus med plankväggar och sågspån i bjälklaget och utan några tätskikt. Klarar att hantera lite fukt utomordentligt bra. jäkla skillnad mot moderna hus med klena reglar, mineralull och gipsskivor.
Betong tar inte skada av att vara blöt. Det man däremot inte vill ha är fukt som vandrar uppåt. Förr byggde man med självdrag och man eldade ofta med både olja och annat och dessa var placerade i källaren. Det var helt andra villkor än nu och det var generöst med ytor ovan mark där värmen trängde ut fukt och därmed blev det inte heller något problem. I dagsläget så isolerar man så att det överhuvudtaget knappt blir någon värme som läcker ut i den strävan av att det ska dra så lite energi som möjligt. Någon tät färg åtgärdar inte problemet med fukt i källaren. Det blir som en ångspärr där fukten vandrar uppåt istället för in närmaste vägen till källaren. Man asfaltstätade ofta förr på utsidan av betongvägg. Det var inte heller en bra lösning som ofta ledde till putssläpp på insidan av källaren om den inte var uppvärmd. Att dränera källaren är det bästa man kan göra om man har fuktproblem.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Betong tar inte skada av att vara blöt. Det man däremot inte vill ha är fukt som vandrar uppåt. Förr byggde man med självdrag och man eldade ofta med både olja och annat och dessa var placerade i källaren. Det var helt andra villkor än nu och det var generöst med ytor ovan mark där värmen trängde ut fukt och därmed blev det inte heller något problem. I dagsläget så isolerar man så att det överhuvudtaget knappt blir någon värme som läcker ut i den strävan av att det ska dra så lite energi som möjligt. Någon tät färg åtgärdar inte problemet med fukt i källaren. Det blir som en ångspärr där fukten vandrar uppåt istället för in närmaste vägen till källaren. Man asfaltstätade ofta förr på utsidan av betongvägg. Det var inte heller en bra lösning som ofta ledde till putssläpp på insidan av källaren om den inte var uppvärmd. Att dränera källaren är det bästa man kan göra om man har fuktproblem.
Ja men nu gällde denna tråden en gammal källare på ett hus från 1940.
Därav mitt svar, jag råkar även själv ha en gammal källare från 1946 som inte är omdränerad.
Och att dränera ett hus från 40-talet gör nästan ingen verkan, visst kan det bli lite varmare i källaren om man t.ex monterar pordrän eller annat isolerande material på utsidan av husgrunden. Den stora golvytan är fortfarande helt utsatt för markfukt då plattan helt saknar både kapillärbrytande skikt och isolering.
 
  • Gilla
Charlieflower
  • Laddar…
Då får jag tacka alla för tipsen. Uppvärmning verkar ju vara ett bra komplement som jag får ta tag i också. Frågan är bara vilken typ av uppvärmning? Det är fjärrvärme i resten av byggnaden men några element finns inte i källaren dessvärre. Någon som har tips?
 
Är det många små rum med stängda dörrar eller är det en mer öppen planlösning i källaren?
 
J Josth skrev:
Är det många små rum med stängda dörrar eller är det en mer öppen planlösning i källaren?
det mesta är ganska fritt men där finns tre stängda rum på ca 30m2 där det vara finns ventilationslucka mellan
 
En luftluftvärmepump ger mycket värme för pengarna och har hög verkningsgrad särskilt i södra Sverige där vintrarna knappt blir kalla. Finns numera modeller med inställbar temperatur i hela intervallet från +10 till +30°C. Kanske kan man testa att köpa en luft-förflyttare "Airmove" och se om det går att cirkulera varm luft in till de stängda rummen på något bra sätt(?)
 
J Josth skrev:
En luftluftvärmepump ger mycket värme för pengarna och har hög verkningsgrad särskilt i södra Sverige där vintrarna knappt blir kalla. Finns numera modeller med inställbar temperatur i hela intervallet från +10 till +30°C. Kanske kan man testa att köpa en luft-förflyttare "Airmove" och se om det går att cirkulera varm luft in till de stängda rummen på något bra sätt(?)
det ska jag definitivt kolla på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.