Ett ord från en som provat:

Startsträckan är för lång i "riktiga" ritprogram som Autocad etc. Visio skulle kunna fungera men visade sig vara helt "#¤% hopplöst att rita exakt med. Jag ritade dock hela planlösningen i Visio tillslut.

Jag föreslår millimeterpapper och blyertspenna. Rita ett orginal och ta kopior. Jag tror jag har sjuttielva skisser hemma som är mycket bättre än alternativet i datorn. Visioskissen ligger fortfarande oanvänd i datorn, det var enklare att kladda på papper trots god hand med datorer.
 
Jag håller med föregående talare. T.ex testade jag autocad, och efter en kvälls jobb hade jag lyckats rita en fyrkant som inte gick att ändra storlek på. Efter ett försök med ett annat 3D-program gick jag över till papper och penna..sen blev de slutliga ritningarna i Paint :)
 
Jag har provat SPCS 3d-inredaren Plus lite, men jag är väl ingen cadexpert precis.....Men det verkade ju ganska enkelt, ialla fall om man jämför med AutoCad.
Enklast är nog ändå millimeterpapper, skallinjal, penna och sudd. ::)
/C 8)
 
AutoCad är grymt enkelt att rita med. Det enda som behövs är 1/2 timmes introduktion från en erfaren caddare. Jag är helt talanglös vad gäller att rita för hand, men har god erfarenhet av datorer. Fördelen med AutoCad är ju att man kan skriva koordinater i deras kommandofönster. Har man väl alla mått går det ruggigt fort.

Utan "introduktionskursen" från min granne så hade jag nog varit lika besviken som ni. Många som läst teknisk utbildning på gymnasiet har ju ritat i AutoCad så de flesta har nog någon bekant som kan ge lite starthjälp.

Däremot är det helt värdelöst att skissa med. Det gör man bäst med papper. Inga datorprogram är bra att skissa med eftersom det tar så mycket energi att genomföra ändringarna att man helt missar kreativiteten.

 
AutoCad är grymt enkelt att rita med.
Morr. ;)
 
RobbanB skrev:
AutoCad är grymt enkelt att rita med.
Håller med RobbanB,men då jag har kört AutoCAD dagligen i 15 år är jag väl lite partisk. Håller även utbildningar i olika ritprogram och menar att efter 2 timmars utbildning kan man rita hjälpligt.

Problemet är att de som frågar efter ritprogram endast är ute efter att skissa/rita upp en huskonstruktion alt planlösning och inte att lära sig om hur programmet fungerar och då har man fel fokus.

Har man ingen grundkunskap är penna och millimeterpapper oslagbart för att snabbt få ett resultat.
 
Jag köpte program från USA
Punch Platinium, det är ett helt paket av program, t o med trädgården kunde man rita och be programet att visa hur det skulle se ut om t ex 10 år.

Väldigt bra program om man inte ska göra komplicerade tak som vi gjorde, för det är inte lätt att göra.
Vanliga sadel, valmat, etc går att göra utan problem.

Det är den bästa program jag hittade.
Det som är bra är att när man har gjort hela huset, kan man i 3D ta bort taket för att se övervåningen och sen övervåningen för att se bottenvåningen.
Gå in i huset med en "kamera" etc.


 
Punch Platinum? Sökte på google men inga vettiga träffar. Heter det verkligen så? Website? Skulle vara kul att testa litegrann.
 
Jag sitter och jobbar dagligen i AutoCad 2002 och det är grymt bra och det tar inte så långt tid att lära sig dom simplaste saker som att rita lite väggar eller infoga dörrar.
Billigt är det inte men det finns kanske andra vägra man kan gå..........
 
Jag måste säga att jag gjorde dumheten att köpa den från USA :-/ kostade mycket mera, bara UPS leveransen gick på 65 USD.

Jag såg att man kunde köpa den från England, det blir kanske billigare.
 
Jag tyckte det var ovärdeligt att skissa upp huset i datorn, mycket enklare än papper och penna. När jag väl hade ritat upp väggblock, fönster, toastolar etc så var det bara att kopiera och flytta omkring hej vilt.

Det bästa var att jag direkt fick svar på om en vägg eller en duschkabin verkligen skulle få plats där jag ville ha den. Jag kunde vakna mitt i natten med en idé om att flytta en vägg två decimeter för att få en annan planlösning - på med datorn, stuva om bland väggarna, inse att inte heller den lösningen funkade, sparka på datorn, somna om. Jag vet inte hur många hundra varianter det blev.

Jag använder mig av Corel Draw och enda anledningen till det är att jag har det på jobbet och tillgång till det hemma. Cad-program är nog bättre att använda.

Men jag saknar fortfarande en standard över hur symbolerna egentligen ska se ut. Jag ritade av från huskataloger och slogs av att alla hade olika sätt att rita till exempel fönster på. Var kan jag hitta en sån norm?
 
BoD, Jag skulle gissa att du hittar det i Svensk Ritningsstandard.
 
Vi köpte två rit program. En som jag nämnde tidigare (Punch Platinium) och en som jag hade köpt tidigare från IMSI (Floor Plans 3D)

Jag måste hålla med om att det är roligt att jobba med dom, men processen för att rita vårt hus, började med papper och penna ;D
Milimeterpapper, skallinjal, suddgummi och penna.

Sen har vi använt programmen för att rita huset och se resultatet ;D

Vad jag tyckte om programen:
IMSI:
Det är lätt att bygga väggar, däremot upplevde jag som svårt att ändra mått i efterhand.
Lägga in väggar, fönster, golv, etc är väldigt lätt man lär sig snabb.
Att lägga tak på huset är jätte lätt. Man markerar hela huset och vips är taket på. Man kan lägga till kupor och programmet räknar själv.

Lägga till möbler, kök etc är också lätt. Det finns redan färdiga. Maskiner har tyvärr Amerikansk standard, men man kan ändra måtten och det ser ganska bra ut.
När jag placerade ett bord i ett rum och sen ville ha en lampa på verkarde omöjligt. Jag vet inte om det var p g a att jag inte hittade hur man gjorde.

So far so good....

Om man ska göra svåra takkonstruktioner som vårt hus har, är programmet inget bra. Man kan inte förändra höjden på taknoken.
Detta var anledningen att jag köpte Puch Platinium.

Punch! Professional Home Design - Platinum:

Mycket lättare än det andra programmet att bygga väggar och ändra mått. Lägga till fönster, dörrar var lika lätt som det tidigare programmet.
Det är ett mera avancerad program, där, om man inte hittar något som är färdigt kan man göra det själv.
Att göra det själv är komplicerad och inte så lätt att lära sig.

När det gäller köket, finns ett prgram med, där man kan rita alla skåp själv om man vill. Men lätt är det inte.

Vad hände till slut.
Vi ritade huset med papper och penna.
Jag ritade om sen när jag hade alla mått i programmet för att se resultatet i 3D. Men taket blev inte som det är i den verkliga ritning :-/
Man får dock en ganska bra uppfattning om hur det kommer att se ut.

Vi byggde sedan en modell i skala 1:50 som gav oss en mycket bättre uppfattning.

Mitt råd:
Rita på papper och sen bygg en modell ;D ;D ;D

 
Sweli, Så ni bygger huset två gånger?...
Då måste det bli bra!

Jag håller med, att det bästa är att använda papper och penna för att få till grundlayouten.

Det känns bra att, när man inte är nöjd, knyckla ihop papperet och kasta det i sopkorgen!

Men, när man väl vet hur man vill ha sitt hus och planlösning. Då är det smidigare att använda datorbaserade hjälpmedel. Speciellt användbart är möjligheten att kunna generera en 3D modell och vandra runt i denna. Då får man en underbar uppfattning om hur det kommer se ut i verkligheten och man kan sen optimera planlösningen.


F.ö. Kan jag rekommendera ett program som heter Chief Architect http://www.chiefarchitect.com/

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.