Fairlane Fairlane skrev:
Det här går inte riktigt ihop.
Jag tror det går åt mycket grodor om vi ska dissekera Bosses skrönor.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
hsd
B b8q skrev:
Mäklarkåren får nya stjärnor:
[länk]
sälja många renoveringschanser med sjöglimt i framtiden! :rofl:
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
I dagens Svenska Dagbladet har två nationalekonomer en debattartikel ”Säkerställ seriösa bud på bostäder”. Det är nog bakom en betalvägg. Bedömningen är att oseriös budgivning driver upp prisutvecklingen och bidrar till en onödigt hög skuldsättning. Deras förslag för att komma åt problematiken med oseriösa bud är krav på styrkande av lönelöfte, alternativt finansiering av bostaden på eget håll för att få medverka i budgivningen.
 
  • Gilla
TT4F och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Och hellre stå med ett osålt objekt alltså?
Ja, ny köpare hittar jag säkert och att sälja till folk som strular är att ta en stor risk att strulet inte är slut för att kontraktet är påskrivet.
 
TT4F TT4F skrev:
Min poäng är att i beskrivningen av Mäklarens roll så står det att hen ska oberoende representera både köparen och säljaren. Det är detta jag anser vara orimligt
Var kanske otydlig, jag håller helt med dig.
 
  • Gilla
TT4F
  • Laddar…
K klimt skrev:
Detta är ju den vanliga metoden i många länder, köpare och säljare har varsin mäklare. Se till exempel alla husköparprogram som går i udda kanaler på eftermiddagarna och program från New York med Eklund och andra. Det är nog väldigt ovanligt i Sverige.
Ja, det är nog ingen dum lösning att låta två proffs förhandla om priserna. Skulle gärna ha samma system när jag köper en begagnad bil.... :)
 
C cpalm skrev:
Och hellre stå med ett osålt objekt alltså?
J Jocke Best skrev:
Det är bra att ställa en egen diagnos på sig själv :p
tack för komplimangen, självkritik är inte lätt men en förutsättning för att bli klokare med åren. Men vad jag ville säga var mest att kommentera hur andra tänker är lite ”off topic”. Men jag har ännu inte sett ett argument för att det är juste att ge ett lägre bud än det man gett tidigare. Då är det mer just att säga att förutsättningarna ändrats och att man drar sig ur.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Fairlane
S Simsgrodan skrev:
Ja, ny köpare hittar jag säkert och att sälja till folk som strular är att ta en stor risk att strulet inte är slut för att kontraktet är påskrivet.
Jag tycker det är en stor skillnad på varför en budgivare drar sig ur och därmed hur det påverkar mitt bud.
Om jag bjuder mot en annan budgivare och den säger stopp efter ett antal bud, ja då har jag bjudit mot någon som var intresserad upp till den gränsen och då gäller mitt bud såklart.
Om jag däremot bjuder mot någon som saknar möjlighet att köpa av en eller annan anledning så kunde jag lika gärna bjudit mot Målgan, vilket gör att mina bud trissats upp helt i onödan. Då drar jag ner mitt bud till den nivå där det var innan Målgan kom in i bilden och det ser jag inte som strul.
 
  • Gilla
nissebrun och 3 till
  • Laddar…
M
Faltytowers Faltytowers skrev:
Detta har även hänt mej och jag tycker det borde helt ok att nämna vilken mäklare det gäller. Kanske finns det någonstans man kan anmäla händelser som dessa.
I mitt fall var det en 1:a i Viksjö som 1978 gick för 34 000. Vi hoppade av vid sista budet på 35.000kr som en ensam kvinna lade.

Min pappa som var med på visningen och jag blev sittandes kvar på i bilen på parkeringen en kvart och diskuterade läget. Då kom mäklaren och kvinnan gående tillsammans och körde sedan iväg i samma bil.

Just då trodde vi att hon kanske hade åkt kommunalt dit. Men sen när mäklaren ringde dagen efter och sa att kvinnan inte hade fått lån till lägenheten och undrade om vi var intresserade gick det upp ett litet ljus.

Men eftersom vi var fler som bjöd så kunde vi inte gå ner i någon budgivning för under oss fanns en annan person.
Mjaa... Jag säger inte att det var mäklaren som låg bakom det här. Jag säger faktiskt inte ens att "vinnaren" var falsk. Däremot har jag svårt att tycka att jag ska betala väsentligt högre än nivån där alla andra hoppade av budgivningen.
 
  • Gilla
Ro88an och 3 till
  • Laddar…
M
C cpalm skrev:
Och hellre stå med ett osålt objekt alltså?
Mäklaren brydde sig inte om att höra av sig (kändes lite vid visningen som att hen gjorde lite som hen ville) när de skulle köra andra omgången. Märk väl att villan sedan såldes EXAKT på den nivån övriga budgivare hoppade av...
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
M
S Simsgrodan skrev:
Ja, ny köpare hittar jag säkert och att sälja till folk som strular är att ta en stor risk att strulet inte är slut för att kontraktet är påskrivet.
Det gjorde köparen. Men till den prisnivån där alla andra förutom jag och "avhopparen" droppade av...
 
Ja, håller absolut med att det påverkar mitt intresse varför den andra drar sig ur, motbuden är ju ett sätt för mig som lekman att bedöma marknadsvärdet. Men tycker att de oskrivna regler som finns då man förhandlar om ett pris säger att man står fast vid det bud man lagt, annars borde man aldrig lagt det. Om den andre aldrig lagt sitt sista bud hade du fått det till det pris du gav sist och hade troligen varit jättenöjd. Misstanken att det var ett fejkbud ändrar förutsättningarna så att det kan motivera att också dra sig ur, Inte sänka budet, annars kunde ju med samma motivering de andra få köpa till deras första bud som översteg ditt då det bara var ni kvar.
 
M mattie_river skrev:
Mjaa... Jag säger inte att det var mäklaren som låg bakom det här. Jag säger faktiskt inte ens att "vinnaren" var falsk. Däremot har jag svårt att tycka att jag ska betala väsentligt högre än nivån där alla andra hoppade av budgivningen.
Ja, det är lätt att ryckas med även då det bara är en som fortsätter. Det förnuftiga vore ju att hoppa av själv också när man bedömer att priset går över marknadsvärdet.
 
M
S Simsgrodan skrev:
Ja, håller absolut med att det påverkar mitt intresse varför den andra drar sig ur, motbuden är ju ett sätt för mig som lekman att bedöma marknadsvärdet. Men tycker att de oskrivna regler som finns då man förhandlar om ett pris säger att man står fast vid det bud man lagt, annars borde man aldrig lagt det. Om den andre aldrig lagt sitt sista bud hade du fått det till det pris du gav sist och hade troligen varit jättenöjd. Misstanken att det var ett fejkbud ändrar förutsättningarna så att det kan motivera att också dra sig ur, Inte sänka budet, annars kunde ju med samma motivering de andra få köpa till deras första bud som översteg ditt då det bara var ni kvar.
Men jag drog mig inte ur. Jag gav ett bud som var lite högre än treans bud. Jag hade skrivit på samma dag om säljaren godtagit det. Som jag skrev innan nånstans så struntade mäklaren sen i att höra av sig nästa omgång (faktum är att jag inte ens är säker på att hen framförde mitt sista bud) och kåken såldes för lite MINDRE än mitt sista sänkta bud.

Om jag fattar dig rätt så skulle det inte spela någon roll om så Stoffe på en parkbänk budade på en villa för 8 miljoner. Typ "vi lovar att han var intresserad men sen så fick han inte lån men däremot fick han upp priset 500 tkr så nu tycker vi att du ska betala det". Fine, SÄLJAREN får såklart sälja till vem hen vill och till vilket pris som helst (som man kommer överens om) men det innebär ju inte att det är särskilt professionellt låtsas vara totalt oförstående till att man kanske inte är jättesugen på att betala Stoffes högsta bud minus 10 tkr. Rätt orimligt. Och som sagt, det var inte JAG som strulade till budgivningen.
 
  • Gilla
mejeriet och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.