Hur kopplar man knapp till en Jonsered lr12 har nämligen en som grejade med min men fick tillbaka den så att två kablar från relät som jag trycker imot varandra och då går han runt, tänkte att jag köper en knapp och sätter där men jag gjorde det och det rök från knappen och den gick sönder,testade även med en brytare men händer samma sak, så jag tar dom imot varandra och den går runt men det blir väldigt vart och dåligt, så det är inge orginal kablar som sitter där utan det är en som går från den högra skruven på relät och en från den vänstra, tacksam för snabbt svar kan ta bilder om det behövs

Ps glömde säga att jag måste vrida på tändngslåset för att få start på motor
 
Redigerat:
Bilder underlättar.
Vad var det för knapp du köpte och testade med?

Försök rita upp vad bägge sladdarna kommer från och hela vägen till/från batteriet.
 
Dom kablarna jag tar för att starta sitter med två runda kablelskor i relät som sitter fram vid motorn
 
Nu vet jag inte hur trädgårdstraktorn ser ut i motorrummet men kan lite om motorer i allmänhet.
Har bla skruvat isär å ihop en båtmotor inkl. dess startmotor.

En startmotor drar en massa ström, därför så är det bara en liten styrspänning (& styrström) som går genom tändningslåset/startknappen, sedan är det kontaktbleck i solinoiden på startmotorn som sluter strömmenen till själva startmotorn.
 
Det går en kabel från startmotor till ett relä därifrån har den som greja suttit en kabel med kabelsko asså vid samma skruv sen på den andra skruven så sitter den några kablar med, men där sitter det också en kabel som han suttit dit så när jag tar dom imot varandra så går den runt och det tror jag är för att det blir ström till startmotorn
 
Bilder och skisser tack.
 
Bilder på, bilder kan jag fixa imorgon men skisser vet jag inte var jag får tag i men med bilder fattar du nog,
 
Skisser gör du själv genom att följa dom olika trådarna och rita hur det är kopplat.
 
Närbild av röda och blåa kablar i ett slitet elektriskt system med synlig korrosion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En röd och en blå kabel kommer från ett relä i ett bilens motorutrymme, visar ledningar och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
okej så från det relät går kablarna det är den röda med som går utåt och den blå,
 
Jag tolkar det som att du försöker att ersätta kontaktorn med en strömbrytare. Det går, men kräver kraftiga ledare och en brytare av mastodont storlek. Det är stora strömmar det handlar om.
 
Så jag kan använda den här kopplingen?
 
Vilken?
 
Den blå sladden behöver en ny ringkabelsko, allt för många kardeler är av för att det ska bli bra
. Blå sladd med skadad ringkabelsko och avskalade kardeler nära en gul anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tar den blå och den röda kabeln emot varandra och då går han runt men undrar och jag kan ha kvar dom, och isåfall hur gör jag eller om jag måste koppla på något annat sätt
 
Ok ska fixa en ny kabelsko men vill veta om elkoplingarna går att använda
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.