trähandtag trähandtag skrev:
Här kommer bild på en av puttningsgreenerna på hemmaklubben, med samma måttband och ungefär samma bildstorlek. Man ser tydligt att gräset är mer finbladigt, samt tätare.[bild]
Ser ut som det har klippts med slö cylinder :)
Annars väldigt tillfredsställande att se hur tät den är man zoomar in.
 
Visst är det lite skillnad på din och på golfbanan men lite skillnad på budget och tid.
Vad har golfbanan sått in?

Är faktiskt lite avis på erat regn, hade lätt kunnat ta iaf hälften av det då vi knappt fått ordentligt med regn på 3 veckor och det har börjat märkas på vissa delar som får handvattnas var 3e dag.
 
Idag bara 3 mm, men åskan har snurrat runt om. Vi hade ju ingen nederbörd under nästan 4 veckor, samt temperaturer runt 30 gr, så nederbörden behövs. Ångrar att jag struntade i dräneringen när jag startade greenen. Nu blir det mer komplicerat att genomföra utan massa sabb o krångel.

golfbanan är sådd med rödsvingel, men idag är det vitgröe. Golfbanans greener vertikalskars förra veckan o dressades ordentligt, så klipparna behöver säkert slipas. Det brukar göra det ca en gång i månaden. För egen del kommer jag lämna in cylinder till slipning nästa vår.
 
Du kör ingen "backlapping" som underhåll mellan säsongservice?

Hur skulle det fungera med att jordborra och fylla med sand? Tänkte att grässvålen kan du plocka bort och lägga tillbaka efter utförd åtgärd
 
  • Gilla
Kr1ck3n
  • Laddar…
Jopp backlappar så där två ggr i månaden.

jordborr kanske kan fungera, ska tänka på saken.
 
Körde runt med stjärnstickluftaren,sedan lite gödning och en ordentlig giva med järnsulfat. Nu kanske maskarna blir lite mer beskedliga!
 
Lite bilder i väldigt gult kvällsljus!
1. Maskhögar
2. hemsnickrade dressnätet efter åkgräsklipparen, som görs innan klippning.
3. Efter dubbelklippning. Greenen ser väldigt sliten ut. Gult kvällsljus över sliten green med synliga maskhögar på gräsmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Åkgräsklippare med eftermonterat hemsnickrat dressnät på gräsplan i gult kvällsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräsmatta i gult kvällsljus med tydliga klippmönster efter dubbelklippning, synliga slitagespår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sarakin och 1 till
  • Laddar…
Helsike vad maskhögar, förstår din klagosång nu!

Gav järnsulfaten någon effekt på maskarna?

Såg för längesedan att man kan leda ned el i marken och då kryper maskarna upp, då kan dom plockas och flyttas till bättre ställe. Typ komposten.

Men håller med att greenen ser sliten ut, hur ser eran säsong ut där nere i söder? Här i norr börjar jobbet att vintra in gräset snart. Men 2-3veckor till kan man nog pressa innan loppet är kört.

Ser lite ut som att du får fläckar från maskhögarna, blir gräset kvävt av lämningarna?
 
Jo det är alldeles för många maskar. Det skapar döda spottar, som läker sig på några veckor. Högarna av grus o jord slöar ned klipparen, även om jag dressar ut högarna. Man hör ju det smäller till av gruskornen. Vi har pratat om el, men samtidigt är det ju lite farligt har jag hört! Ännu ingen effekt av järnsulfatet, men förra gången ja lade på en giva så tog det någon dag innan jag såg effekt, ca 80% av maskarna försvann.
 
  • Gilla
Sarakin
  • Laddar…
Ingen effekt än. Greenen ser ut som, jag vet inte vad. Det var ingen ide att klippa i kväll. Läste på ett forum att man kunde använda vanligt bilbatteri! Provade men inget resultat. Vågar man med 240 volt?
 
Järnsulfaten kommer minska maskaktiviteten samtidigt som den tyvärr gör jorden sur. Men med tanke på din lerjord så tror jag det tar tid att ändra ph.

Det ska du nog våga, dock är ju rejäla gummistövlar att föredra.

Vi värmde vatten genom att stoppa in skalade kablar i ett glas med vatten och stoppade kontakten i uttaget. Men jfb kan säkert krångla till det.
 
Jfb kommer väll inte krångla om du bara skickar ner nolla å fas? Men det är bara min killgissning
 
Provade med bilbatteri och inverter, 240 v fyrkantsvåg, två armeringsjärn placerade ca 1,5 m från varandra. Plockade upp ca 150 maskar under en timmes tid, vid 5 olika områden, eller ca 30 m2. Får se i morgon om det märks någon skillnad. Två armeringsjärn anslutna till ett blått kablage på en gräsmatta som används för att samla maskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sarakin
  • Laddar…
Härligt att det fungerade, får vi hoppas att det märks skillnad så det inte blir komockor på greenen hela tiden.
 
L Lutte skrev:
Härligt att det fungerade, får vi hoppas att det märks skillnad så det inte blir komockor på greenen hela tiden.
Hur mycket mask fick ni upp och hjälpte det något. Du ser hur greenen ser ut! Har ju ytterligare nästan 200 m2 ytan, samt ytterkant av green.
 
  • Gilla
Sarakin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.