Har med stort intresse följt den här tråden. Jag skulle själv aldrig komma på idén att bygga nytt, men har sagt att andra bygger hus fastän de köpt ett kataloghus och fått det uppfört av nån annan. Jag har aldrig tänkt på att det kunde reta upp nån att säga så.
På sätt och vis kan jag förstå de som tycker att bygga hus betyder att man slår i alla spikar själv, men samtidigt, det är ju mest ett talesätt. Jag bygger hus. Jag får ett nybyggt hus som nåt företag slagit upp. Slappna av!
(Den jag delar mitt (gamla) hus med är också sån. Alla talesätt ska analyseras in i minsta stavelse)
 
Jag har bytt 1/5 av stockarna på huset, grävt ut under golvet och bytt alla golvåsar, bytt nästan hälften av stockarna i taket. Nytt innertak och trossbotten och golv. Bytt all isolering, tillegsisoletst utvändigt och då ny panel. Reglat upp hela yttertaket och förlängt taket åt alla håll. Murat upp grunden runt murstocken. Tillverkat fönsterkarmar. Ska bygga ett eget kök, inget färdigköpt. Ska bygga ut huser så der blir ca.50% större.

Jag har inte byggt ett hus fast jag har byggt byggt minst 70%. Men bygger man nytt och kanske är med på nå liter hörn av bygget, ja då kan man säga att man har byggt ett hus. Jag tycket det är fjantigt att säga att man har byggt ett hus då. Men alla har olika uppfattningar om vad bygga är.
 
Renoverat en lägenhet där alla rum gjordes om (eget arbete förutom elektriker), renoverat vårt förra hus för ca 500000:- där de enda inhyrda tjänsterna bestod av bergvärmeinstallation samt byte av skorsten till kamin (och såklart lite elektriker). I vårt nuvarande hus har jag bytt fasad på två sidor, byggt bastu samt diverse andra småsaker. Utöver detta har jag hjälpt min familj i otaliga byggprojekt med allt från garagebygge, tillbyggnad i två våningar, altaner osv så jag skulle beskriva det som att jag har god byggvana.

I skrivande stund bygger vi hus genom totalentrepenad. Det enda vi gör är att ta fram en planlösning med vår arkitekt samt gör alla val in i minsta detalj. För oss passar det här perfekt då vi har två små barn hemma och har fullt upp med att få ihop vardagen med jobb osv. Om någon stör sig på att jag kallar det för att "vi bygger hus" så bryr jag mig inte det minsta. Är det att man kräver någon form av bekräftelse för att man minsann är duktig och klarar av att bygga sitt hus själv som gör att man försöker förminska de som väljer att bygga sitt hus genom att anlita professionell arbetskraft?

Enligt vissa personer i denna tråden verkar det som att alla som köper ett färdigt hus är idioter som inte vet vad de vill ha och i de allra flesta fallen har de bott i hyresrätt hela livet. Tycker det är rätt tråkig och inskränkt inställning.
 
  • Gilla
  • Älska
calibramicke och 5 till
  • Laddar…
Jag har byggt ett hus, vi har också byggt ett hus. Ser jag då en intressant sak på huset då är det ingen idé att fråga hur dom byggde det för det är omöjligt att veta om det är dom som har byggt eller om någon annan har byggt det.

Sen om folk vill skryta eller inte som vissa påstår, det är helt ointressant. Det är konstruktionen på huset som är intressant att veta nå om.
 
Måste man bygga det själv för att veta hur konstruktionen ser ut?

Jag har stenkoll på hur alla våra väggar, grund, bjälklag, golvvärme, tak osv ser ut trots att jag inte kommer skruva i en enda skruv själv.
 
Z Zlade skrev:
Måste man bygga det själv för att veta hur konstruktionen ser ut?

Jag har stenkoll på hur alla våra väggar, grund, bjälklag, golvvärme, tak osv ser ut trots att jag inte kommer skruva i en enda skruv själv.
Du har det men inte majoriteten av dom som anlitar någon har inte det. Men bygger dom själv då vet man att dom har det, eller borde då ha det.
 
richardtenggren
F Fixarpappa skrev:
Nu är det inte så långt gången men trådstartare anser jag bygger hus.

Ni som fortfarande väljer tapet och färg, förstår ni vad jag menar?


[länk]
Fast jag har för mig TS i den tråden hade en bekant som grävde osv? Han ska ju även låta snickare resa det mesta utom insidan? ;)

Töjer du plötsligt på dina principer? ;)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Fast jag har för mig TS i den tråden hade en bekant som grävde osv? Han ska ju även låta snickare resa det mesta utom insidan? ;)

Töjer du plötsligt på dina principer? ;)

Jag har aldrig påstått att man ska göra ALLT själv. De flesta borde förstå att det inte går, eller?

Han har ju redan gjort mer än övriga 98% som ”bygger hus” .
 
Kan det vara TS som ringde in tro? :thinking: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2080&artikel=3799349

Håller för övrigt på att bygga hus, kataloghus på totalentreprenad :p

Den som ”bara” väljer, håller koll på fakturor, stämmer av alla detaljer med entreprenörerna, har hela den ekonomiska risken o.s.v. bygger ju inte hus. Den som bara bygger ett kök bygger inte hus, den som bara fixar el bygger inte hus, den som bara gör badrum bygger inte hus o.sv. o.s.v. Eftersom olika firmor gör alla dessa moment så har ju ingen byggt mitt hus och det kan med andra ord inte stå där? Otäckt!

Ett annat sätt att se det är att det bara är EN person i hela byggprojektet som är delaktig från ax till limpa. Det är faktiskt lilla jag :)

Som jag ser fram emot när jag har byggt mitt hus :rofl:
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
E ICANiklas skrev:
Kan det vara TS som ringde in tro? :thinking: [länk]
Klart det är! Lika förbannad där över att vi inte kan lära oss vad det heter!
 
  • Haha
EnPlatsPåLandet
  • Laddar…
Om man tar ett beslut att uppföra ett hus och man låter bygga det, oavsett om man deltar i den fysiska byggnationen eller ej, även om 100% utförs av andra, så bygger man ett hus! Svenskt modernt språkbruk! Språket ändrar sig! Lyssna på länken i #235. Det spelar ingen roll att ni blir upprörda av att vi bygger hus trots att vi inte deltar, ni kan inte göra något åt det, det är där språket har hamnat. Ni är alldeles för få, det hade varit en helt annan sak om ni varit i majoritet. Ni kan ju inte ens bestämma er för hur mycket man måste delta i själva bygget för att ”bygga ett hus”.
 
  • Gilla
  • Älska
niclassoderberg och 2 till
  • Laddar…
G
Jag stekte korv, gjorde mos och gjorde brunsås, Nu är jag en michelin-Kock :D
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Om man tar ett beslut att uppföra ett hus och man låter bygga det, oavsett om man deltar i den fysiska byggnationen eller ej, även om 100% utförs av andra, så bygger man ett hus! Svenskt modernt språkbruk! Språket ändrar sig! Lyssna på länken i #235. Det spelar ingen roll att ni blir upprörda av att vi bygger hus trots att vi inte deltar, ni kan inte göra något åt det, det är där språket har hamnat. Ni är alldeles för få, det hade varit en helt annan sak om ni varit i majoritet. Ni kan ju inte ens bestämma er för hur mycket man måste delta i själva bygget för att ”bygga ett hus”.
Hur ska jag då veta om någon har byggt ett hus eller som du och majoriteten säger byggt ett hus?

Sen är ju dom flesta hus ganska ointressant, dom är byggt på samma sätt med samma konstruktionslösningar och ser liknande ut. Så på det hela spelar det mindre roll om man bara låtit uppföra ett hus eller byggt ett hus. Mer intressant är det om man bygger på ett alternativt sätt. Med det sagt så tackar jag för mig i denna tråd och återgår till mitt bygge.
 
  • Gilla
Fixarpappa
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Hur ska jag då veta om någon har byggt ett hus eller som du och majoriteten säger byggt ett hus?

Sen är ju dom flesta hus ganska ointressant, dom är byggt på samma sätt med samma konstruktionslösningar och ser liknande ut. Så på det hela spelar det mindre roll om man bara låtit uppföra ett hus eller byggt ett hus. Mer intressant är det om man bygger på ett alternativt sätt. Med det sagt så tackar jag för mig i denna tråd och återgår till mitt bygge.
Som ICANiklas mycket riktigt påpekar så finns det ju knappast någon som kan bygga hus idag om man med ”bygga hus” menar att man bygger det själv. Det skulle vara någon snickare med el certifikat, vvs kompetens, plåtkunnig, konstruktionskunnig, ritningskunnig, med grävmaskin osv. Dessutom, iallafall i vår kommun kommer kommunen ut och kollar bygget och godkänner, vill ju till att man klarar allt. Till slut skall ju vatten avlopp och el kopplas till kommunens nät, blir väl svårt att övertyga kommunen att du vill göra det själv! Om ingen kan ”bygga hus” så kan vi inte längre använda det ordet på det sättet och det är ju därför det ändrar betydelse och idag betyder något helt annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.