Huset är ju 1-plan 180 kvm mot normala 1½-plan eller 2-plan ungefär lika stort. 1-plan drar lite mer energi. Frågan är hur det är isolerat? Många riktigt stora fönster? Eftersom det är 1-plan borde det finnas en vind där man eventuellt skulle kunna öka på isoleringen. På vintern kan en energiexpert termografera huset och se om det läcker värme på några särskilda ställen.
 
Så klart har du hög förbrukning
En frånluftsvärmepump måste få energin någon stans ifrån. Den kan inte komma från tomma intet. Du suger in kall luft som måste värmas. Det behövs energi och enda du tillför är via elektricitet och ni själva som bor i huset.
Så det är väl helt normalt att förbruka 23.000kWh då du egentligen har direktverkande el via elpatronen i värmepumpen som värmer den kalla uteluften som sugs in via ventilerna. Skulle fungera lika bra med ett FTX aggregat och en VV beredare.
Så besparingen med en bergvärme lär bli markant.
 
Huset har tre glas fönster mot söder nästan inga mot norr. Huset är välisolerat i väggar och rejält på vind. Jag tror inte problemet ligger där. Hela plattan är bra gjord för att undvika förluster från golvvärmeslingorna. Vi ser till att innetemperaturen ligger på ca 21 gr.

Vi har ett garage som endast håller enkel isolering där sitter tre st olje radiatorer som vi kör på senhöst vinter så vi kan hålla 8-10 grader. Det slukar förmodligen en hel del el.
 
Det är nog logik i påståendet att pumpen får jobba lite för att värma upp luften. Kan vara ide att stänka till ngt istället för att ha dem fullt öppna.

Vet ngn hur man i F370 kan se hur mkt elpatronen går?

När det gäller ny maskin så lutar det starkt år en Nibe bergvärmepump med dockad ventilation så jag kan utnyttja värmen i huset. Detta istället för ett separat ventilationssystem som lever sitt eget liv och drar ut sina minutlitrar. Tänker nog att det borde vara effektivare att köpa till ett ventilationsaggregat till bergvärmepumpen och docka ihop.
 
Spelar ingen roll om du sänker tilluften.
VP måste ha energitillförsel som den höjer energiinnehållet i. Det enda som tillför energi är vitvaror, datamaskiner Mm och ni själva.
Det är ju ingen evighetsmaskin som skapar energi, den höjer bara ”värdet” av energin.
På samma vis som en värmeväxlare, bara att den med hjälp av ström höjer den än mer till varmvattenproduktion. Men det kostar mer ström att göra det. En bergvärmepump tar den lågvärdiga energin ur borrhålet och värmen i berggrunden eller rättare sagt solens värme som lagrats.
jag skulle tro du sparar 10.000kWh per år med bergvärme.
Som exempel förbrukar jag 14.000kWh per år med hushållström i ett oisolerat timmer och plankhus på 190m2 med hel källare. Då har jag ytjord jordvärme och en 10kW VP och två personer i hushållet.
 
GoC GoC skrev:
Så klart har du hög förbrukning
En frånluftsvärmepump måste få energin någon stans ifrån. Den kan inte komma från tomma intet. Du suger in kall luft som måste värmas. Det behövs energi och enda du tillför är via elektricitet och ni själva som bor i huset.
Så det är väl helt normalt att förbruka 23.000kWh då du egentligen har direktverkande el via elpatronen i värmepumpen som värmer den kalla uteluften som sugs in via ventilerna. Skulle fungera lika bra med ett FTX aggregat och en VV beredare.
Så besparingen med en bergvärme lär bli markant.
Vad trött jag blir att läsa om hur en el-panna + ftx skulle ge samma effekt som en FLVP då det i de flesta fallen bara inte är sant. En F370 spottar ut just under 4kw värme vid 35 grader framledning för dryga 2kw in. Snittet av relativt moderna hus gör en besparing på ca 7000kwh per år jämfört med direktverkande/el-panna. Jag skulle vilja se var ett FTX-aggregat gör detsamma i Stockholmstrakten?

Självklart får du lägre årsförbrukning med bergvärme. Du skulle få en klar förbättring med en kraftigare FLVP också, typ en F730 där du har ut just under 5kw värme för 1,3kw in.

Jag skulle ställa mig frågan hur stor del av året jag har ett värmebehov ovan 4 kw och om den delen av året är värd den extra investeringskostnaden av bergvärme och eventuellt FTX?

Jag bor på 170kvm i Umeå, har en IVT 690 med 2kw kompressor som även värmer tilluften. Ligger på 18000kwh per år med 3 personer i hushållet. Hade varit trevligt att installera bergvärme, men jag kommer aldrig kunna försvara investeringskostnaden för den + ett nytt FTX-aggregat när likvärdig utbytespump går på 35000kr. Funderar dock på inverterpump till nästa gång.


Edit: tycker 23000 kwh lät lite högt, är allt injusterat som det skall så pumpen inte överventilerar eller får för lite luft?
 
King Average King Average skrev:
Vad trött jag blir att läsa om hur en el-panna + ftx skulle ge samma effekt som en FLVP då det i de flesta fallen bara inte är sant.
Precis. En elpanna kan ju utan problem ge 13kW, men en FLVP är begränsad av ventilationsflödet till 4-6kW i ett normalt hus.
 
  • Gilla
GoC
  • Laddar…
King Average King Average skrev:
Självklart får du lägre årsförbrukning med bergvärme. Du skulle få en klar förbättring med en kraftigare FLVP också
En fråga på det. Varifrån skall den kraftigare FLVP hämta sin energi?
Som du säkert vet så måste en värmepump hämta energi någon stans ifrån. Den energin höjer den sedan temperaturen på så att den är användbar till at värma hus och vatten.
Skulle det vara så fiffigt att den producerade energi ur tomma intet så skulle det vara helt toppen.
Men så klart du kan elda på rejält med element i huset för att förse den kraftigare FLVP med tillräckligt med varm luft....
 
GoC GoC skrev:
En fråga på det. Varifrån skall den kraftigare FLVP hämta sin energi?
Som du säkert vet så måste en värmepump hämta energi någon stans ifrån. Den energin höjer den sedan temperaturen på så att den är användbar till at värma hus och vatten.
Skulle det vara så fiffigt att den producerade energi ur tomma intet så skulle det vara helt toppen.
Men så klart du kan elda på rejält med element i huset för att förse den kraftigare FLVP med tillräckligt med varm luft....
Den hämtar energin ur luften den värmt upp till en faktor av 2-3.

Vi säger utetemperaturen kräver 4kw värme för att hålla huset 21 grader och all annan elutrustning avstängd. Pumpen spottar ut detta i radiator/golvvärmekretsen, sedan drar den in runt 60l/s luft i ts fall av den 21-gradiga luften och låter kompressorn, köldmediet och förångaren använda detta till att fortsätta generera 4kw värme. För detta krävs 2kw effekt ur elnätet för en F370, ännu mindre av en F730. 60l/s är tillräckligt för både en F730 och F370 för att kunna leverera maxeffekt, därefter börjar elpatronen slå på.

Så samma process som en bergvärmepump men att energin tas ur inomhusluften istället, men pga att luftombytet är begränsat av rördimensioner och tryckfall går de inte få samma effekt som en bv i dagsläget.

Har du ett mindre hus kan du behöva överventilera ovan boverkets rekommendationer om luftbyte ifall en F730 ska leverera, men det skulle inte behövas i TS fall på 180kvm
 
Men luften måste innehålla tillräckligt med energi för att en större värmepump skall kunna hämta den energi den kan producera.
Blir ju helt bakvänt om du skall suga in en massa kall luft i huset för att förse värmepumpen med tillräckligt luftflöde för att den skall kunna producera mer högvördig energi. Dvs du måste suga in mer kall uteluft i huset som skall värmas för att du inte skall frysa.
Blir lika dumt som om du skulle placera utedelen på en LVVP inomhus.
Är väl i så fall bättre att skaffa en LVVP och en FTX som tar vara på värmen i ventilationsluften.
Eller skippa FTX och bara ha en LVVP
 
GoC GoC skrev:
Men luften måste innehålla tillräckligt med energi för att en större värmepump skall kunna hämta den energi den kan producera.
Blir ju helt bakvänt om du skall suga in en massa kall luft i huset för att förse värmepumpen med tillräckligt luftflöde för att den skall kunna producera mer högvördig energi. Dvs du måste suga in mer kall uteluft i huset som skall värmas för att du inte skall frysa.
Blir lika dumt som om du skulle placera utedelen på en LVVP inomhus.
Är väl i så fall bättre att skaffa en LVVP och en FTX som tar vara på värmen i ventilationsluften.
Eller skippa FTX och bara ha en LVVP
21 grader och 60l/s räcker för att en FLVP ska kunna leverera 5kw, även 6kw-modellerna klarar sig på detta. Du behöver värma tilluften ja, och du gör detta 2-4 gånger så effektivt med en FLVP beroende på förutsättningarna jämfört med en elpanna. Samma sak med bergvärme och FT-ventilation, även där behöver du värma tilluften men där gör du det 3-6 gånger så effektivt, men för en betydligt högre investeringskostnad.

Fördelen med FTX är ju att du tar tillvara på 80-90% av värmen för att värma tilluften, men du skapar ingen extra värmeenergi att värma ytterligare med, vilket du gör med en FLVP.

Skippa ventilation helt är ju det bästa för energianvändningen, men det är kanske inte önskvärt :) LLVP och FTX i rätt planlösning är nog effektivare än en FLVP ur ett husvärmeperspektiv men då behöver du skapa varmvatten till dusch och tappvattnet från en annan källa.
 
Det kan vara lönsamt att göra tappvarmvatten med en vanlig elektrisk beredare. Effekten i VP sjunker markant då den skall upp i fullt tryck för att göra hett vatten.
Solfångare och el skulle jag tro är en bra lösning som ger billigt varmvatten.
 
Så länge avluften från FLVP är lägre än utetemperaturen som sugs in via friskluftsventilerna kommer den ta energi ur den ventilerade luften. Det som gör att de nyare kan ta mer energi ur samma luftmängd är för att de går ner lägre i temperatur på avluften. Men det säger sig självt lite att vid låga temperaturer ute finns det inte så stor Delta temperatur kvar att hämta på fast luftmängd och det är där en luft-vatten värmepump är bättre då den inte är begränsad till ventilationens flödesmängd. Och än bättre med bergvärme där brine temperaturen håller sig ganska jämn över året.

Man kan ju komplettera en underdimensionerad FLVP med en Luft-luft värmepump och dessutom få möjlighet till kyla sommartid
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Så länge avluften från FLVP är lägre än utetemperaturen som sugs in via friskluftsventilerna kommer den ta energi ur den ventilerade luften. Det som gör att de nyare kan ta mer energi ur samma luftmängd är för att de går ner lägre i temperatur på avluften. Men det säger sig självt lite att vid låga temperaturer ute finns det inte så stor Delta temperatur kvar att hämta på fast luftmängd och det är där en luft-vatten värmepump är bättre då den inte är begränsad till ventilationens flödesmängd. Och än bättre med bergvärme där brine temperaturen håller sig ganska jämn över året.

Man kan ju komplettera en underdimensionerad FLVP med en Luft-luft värmepump och dessutom få möjlighet till kyla sommartid
Brukar stämma rätt bra om man kollar runt på folks loggers och dylikt att när utetemperaturen börjar vara lägre än avluften så går elpatronen i regel in och börjar stötta framledningstemparna och några grader före det även stötta varmvattenproduktionen efter längre duschar. Det många dock är otydliga om och sprider osanning kring är att pumpen inte längre sparar energi när detta händer, vilket inte stämmer. Den fortsätter leverera 2-3 gånger värmen inom sin kapacitet, så när jag har -20 ute och elpatronen pulserar 90% av tiden sparar jag ändå runt 30kwh per dygn med min 690. :)
 
N Nova07 skrev:
Vi har ett garage som endast håller enkel isolering där sitter tre st olje radiatorer som vi kör på senhöst vinter så vi kan hålla 8-10 grader. Det slukar förmodligen en hel del el.
Har också ett garage byggt -97 med enkel isolering och två elradiatorer. En höst glömde jag garaget med 16°C värme inställt. Oj vad det märktes på elräkningen under vintern sedan. Monterade ett par år därefter en luftluftvärmepump i garaget som håller 8-9°C underhållsvärme och det går snabbt att höja temperaturen som man ska vara där och greja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.