Om du sätter tex 70% framsida och 30% baksida så ska den 3 av 10 starter från laddstationen åka till baksidan. Gör den inte det, då är något fel i din programering.
 
  • Gilla
JohnBergq och 1 till
  • Laddar…
H Hansen9 skrev:
Den har alltså bara varit i drift 2 dagar efter installation och ännu inte varit i område 2. Men den kanske startar där någon dag framöver. Tänker bara att om den inte går fram till område två förrän i slutet av veckoklippningen kommer ju gräset att växa så mycket mer där den inte klipper.
OK, dock borde den nu någon gång ha valt de inprogrammerade startpunkterna.
Har du från menyerna testat att klipparen kan gå ut till de olika startpunkterna?
 
E etompau skrev:
OK, dock borde den nu någon gång ha valt de inprogrammerade startpunkterna.
Har du från menyerna testat att klipparen kan gå ut till de olika startpunkterna?
E etompau skrev:
OK, dock borde den nu någon gång ha valt de inprogrammerade startpunkterna.
Har du från menyerna testat att klipparen kan gå ut till de olika startpunkterna?
Ja, den går ut och hittar tillbaka från omr 2 enligt installationen och även om man begär " parkera" så hittar den guide kabeln och går hem till laddstationen
Men jag kan ju sätta 50-50, då bör den ju starta varannan gång i de två olika områdena?
 
H Hansen9 skrev:
Ja, den går ut och hittar tillbaka från omr 2 enligt installationen och även om man begär " parkera" så hittar den guide kabeln och går hem till laddstationen
Men jag kan ju sätta 50-50, då bör den ju starta varannan gång i de två olika områdena?
Det stämmer!

/John
 
  • Gilla
Hansen9
  • Laddar…
J johs skrev:
För övrigt väldig nöjd med min Sileno+ 1600, har väldigt mycket buskar och träd som den kryssar runt utan problem, med bra resultat.. Tror jag lagt ~650m begränsningskabel..
Har dock ett område som skulle behöva en extra guide. Om någon har några konkreta tips (hårdvarunivå, var bryta osv, inte själva automatiseringen) om relästyrd guide-switch, dela gärna med er :)
Fick tummen ur och slängde ihop lite grejer häromdan (ett random växlande relä + lite skruvplintar på ett kort), nu har jag ett möjlighet att koppla om guideslingan mellan två olika "punkter" på begränsningsslingan. Funkar utmärkt!

Två missar: att jag inte gjort detta förrän nu mot slutet av säsongen... och att jag när jag skulle gräva ner styrkabeln, satte spaden rakt genom begränsningskabeln... Well, lätt åtgärdat iaf :)

Allt nedstoppat i en vanlig kopplingsdosa som nu ligger under en gång-platta, (och därmed inte massa lös jord som ligger och pressar direkt på den). Får väl se hur det ser ut om några år!

Elektroniskt montage med relä och skruvplintar i en öppen kopplingsdosa på gräsmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
corbendallas och 2 till
  • Laddar…
J johs skrev:
Fick tummen ur och slängde ihop lite grejer häromdan (ett random växlande relä + lite skruvplintar på ett kort), nu har jag ett möjlighet att koppla om guideslingan mellan två olika "punkter" på begränsningsslingan. Funkar utmärkt!

Två missar: att jag inte gjort detta förrän nu mot slutet av säsongen... och att jag när jag skulle gräva ner styrkabeln, satte spaden rakt genom begränsningskabeln... Well, lätt åtgärdat iaf :)

Allt nedstoppat i en vanlig kopplingsdosa som nu ligger under en gång-platta, (och därmed inte massa lös jord som ligger och pressar direkt på den). Får väl se hur det ser ut om några år!

[bild]
Snyggt!
 
johan63 johan63 skrev:
Ett tips till er som kör Gardena Life och City och vill rengöra under skalet innan vinterförvaringen.

[länk]
Eller så laddar men ner och skriver ut själv: https://www.robonect-shop.de/downloads/sonstiges/ Det räcker fint med 2st.
 
J johs skrev:
Fick tummen ur och slängde ihop lite grejer häromdan (ett random växlande relä + lite skruvplintar på ett kort), nu har jag ett möjlighet att koppla om guideslingan mellan två olika "punkter" på begränsningsslingan. Funkar utmärkt!

Två missar: att jag inte gjort detta förrän nu mot slutet av säsongen... och att jag när jag skulle gräva ner styrkabeln, satte spaden rakt genom begränsningskabeln... Well, lätt åtgärdat iaf :)

Allt nedstoppat i en vanlig kopplingsdosa som nu ligger under en gång-platta, (och därmed inte massa lös jord som ligger och pressar direkt på den). Får väl se hur det ser ut om några år!

[bild]
Snyggt! Sugen på att utveckla vad du gjort och vilka prylar du använt för en novis som länge tänkt ge sig på det där? :)
 
  • Gilla
Msanne
  • Laddar…
C corbendallas skrev:
Snyggt! Sugen på att utveckla vad du gjort och vilka prylar du använt för en novis som länge tänkt ge sig på det där? :)
På gräsklipparsidan är det eg bara ett växlande relä, där det i ena läget ansluter ett "ben" av guiden och i andra läget ett annat "ben", där resp "ben" går till varsitt område som en vanlig guidekabel. På så sätt följer klipparen olika vägar ut beroende på reläts läge.
Det spelar nog inte så stor roll vilket relä man har, så länge det är minst enpoligt och växlande kontakter. I mitt fall råkade det vara ett 24V-relä, som jag än så länge bara styr genom att koppla på det på en liten solcell+batteri-anläggning jag har för annat ändamål (~13-14V räckte för att dra spolen, trotts att det är 24V). Tanken är att koppla det på en ESP8266 som jag sen kan styra över nätverket med något lämpligt.

Om allt det där lät mumbojumbo, så börja med någon elektroniktutorial på nätet! Annars finns det nog färdiga relämoduler för valfritt hemautomationsprotokoll att köpa. Men överkurs för denna tråden! Huvudsaken är ett växlande relä du på något sätt kan styra :)

Funderade på om man ska kombinera Gardena-APIet så att man strax innan fulladdat sätter schemat att klipparen att köra 100% på en viss zon, och aktivera relät, sen låta den köra där tills den är tillbaka och laddar.. Men när jag kollade närmre så verkar det inte som dom stödjer (iaf inte i docs) att styra zonconfig via Smart APIet... Kanske får nöja mig med att låta den köra dit nån heldag eller så och se hur det går!
 
Har senaste tiden börjat få meddelandet ”Max dagliga drifttimmar har uppnåtts” i appen när klipparen kört klart sitt schema för dagen.

Den kör enligt schema måndag-fredag 8-17 så det bör ju inte vara något med vilotiden vad jag kan förstå.

Det gäller en Smart Sileno Life 750. Någon som vet vad det beror på?
 
Hjälpte min far att installera en sileno 750 idag, och vid första uppstarten så frågar gräsklipparen efter hur stor tomt det är...jag mitt klant.. trycker fel och matar in för liten yta.. nu vet jag inte hur jag ändrar detta. Är det någon som vet?
 
C costia skrev:
Hjälpte min far att installera en sileno 750 idag, och vid första uppstarten så frågar gräsklipparen efter hur stor tomt det är...jag mitt klant.. trycker fel och matar in för liten yta.. nu vet jag inte hur jag ändrar detta. Är det någon som vet?
Kan du inte bara gå in under menyn "Wizard" och ändra storlek på gräsmattan?
Skärmklipp av menynavigering med "Wizard" som ett av alternativen under "Schema".
 
Tack! Denna flik missade jag igår! Helt rätt det fungerade.
 
Funderar på hur man ska lägga schemat på gräsklipparen, de som visas är ju för sileno city... har räknat lite och efter alla buskar och allt så har jag en klippyta på ca 540 kvadrat. Hur ska jag lägga schemat för en sileno 750?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.