Hade kunnat vara intressant att prova, då vi får jäkligt mycket snömögel i våran tjocka gräsmatta.

Men annars ser det grymt ut som alltid! Hur ser gräset ut på riktigt nära håll? Hade varit intressant att se täthet och hur plantorna ser ut vid så låg höjd.
 
L Lutte skrev:
Hade kunnat vara intressant att prova, då vi får jäkligt mycket snömögel i våran tjocka gräsmatta.

Men annars ser det grymt ut som alltid! Hur ser gräset ut på riktigt nära håll? Hade varit intressant att se täthet och hur plantorna ser ut vid så låg höjd.
I inlägg 173 fotograferade jag gräset med en 10-krona, vet om det kan vara till hjälp.
 
Synd det var så dyrt, går mellan 5 och 6 dunkar till min gräsmatta. Blir tyvärr inte hållbart.

Tänkte mer på rotnivå, mest för att man är nyfiken
 
L Lutte skrev:
Synd det var så dyrt, går mellan 5 och 6 dunkar till min gräsmatta. Blir tyvärr inte hållbart.

Tänkte mer på rotnivå, mest för att man är nyfiken
Kan försöka ta något kort.
 
Det hade varit mycket uppskattat!
Går i funderingarna på att när vi flyttar anlägga en prg matta och klippa på 12-18 eller en blandning på kärrgröe och klippa närmare på dina 4a.

Men är samtidigt frälst på min matta som numera klipps på ca 40 men har en otrolig mörkgrön färg och en svårslagen känsla att Gå på.
 
Det tog ett tag, men var de på detta sätt du tänkte dig?
Normal del av green, men det finns en del på norra sidan som greenen som tagit skada av värmen nu augusti.
Klipper på 3,69 mm, men en del av gräset lägger sig ned och blir över 0,5 cm långt. Gräset kommer att med tiden bli allt finbladigare. Det är bara att ligga i. Måttband ligger på en gräsmatta för att visa gräsets längd på 3,69 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sarakin och 2 till
  • Laddar…
Ska ta med mig samma måttband till golfklubben o ta samma foto, så syns skillnaden på en 30 årig green och en tvååring.
 
Ser bättre ut än vad jag hade förväntat mig.
Gick i min ensamhet och tänkte att man upplever gräset som glest vid så låga höjder.

Hur mycket vertikal tillväxt får du handskas med?
 
Tänker du att det blir för tätt? Inte än vill jag påstå, om det det du menar. Har vertikalskurit 4 ggr, men mest för att dela på plantorna för tätare gräs. Det kom över 40 mm regn i går, kunde inte klippa i går. dagens klippning var ett enda stort jordbad, där jag fick göra rent maskinen mitt i, då jordkockor från alla maskhögarna gjorde att maskinen hoppade fram.
Det är bara fortsätta att dressa med sand!
 
trähandtag trähandtag skrev:
Tänker du att det blir för tätt? Inte än vill jag påstå, om det det du menar. Har vertikalskurit 4 ggr, men mest för att dela på plantorna för tätare gräs. Det kom över 40 mm regn i går, kunde inte klippa i går. dagens klippning var ett enda stort jordbad, där jag fick göra rent maskinen mitt i, då jordkockor från alla maskhögarna gjorde att maskinen hoppade fram.
Det är bara fortsätta att dressa med sand!

Inte att det blir för tätt med den vertikala tillväxten utan mer på det estetiska med grässtrån som växer åt sidan istället för uppåt. Det är ju ett problem som jag lider av.

Du verkar ha gott om mask i marken vilket är positivt på ett sätt men jäkligt jobbigt när man försöker hålla green höjd.

Nu spånar jag fritt så här på kvällen, visst har du roterande kan som snurrar mot färdriktning för att resa gräset?
Tänker att det finns ju borstar man monterar framför för att få bort dagg men med piassavaborstar borde maskhögarna bli "bortsopande" innan cylindern är framme vid dom
 
Naturligtvis klipps gräset i helt motsatt riktning, vid samma klippning. Dock inte alltid. Nästa aldrig samma klippmönster, även om diagonalen genom green, med ränder är snyggast och sker oftast. Allt beror på hur mycket tid jag har. Maskhögarna är ju ett problem och funderar på om jag ska göra en rejäl hålpipning och fylla med dressand innan hösten nått för långt. Dessutom höja klipphöjden med några mm.
 
Här kommer bild på en av puttningsgreenerna på hemmaklubben, med samma måttband och ungefär samma bildstorlek. Man ser tydligt att gräset är mer finbladigt, samt tätare. Måttband ligger på finbladig och tät golfbana för att visa gröns kvalitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sarakin och 1 till
  • Laddar…
Ännu mer regn idag,: ytterligare 40 mm. Totalt galet. 100 mm på tre dagar.
 
  • Gilla
Sarakin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.