Karlia
Åt det hållet jag tänkte, pappa har i sitt skafferi.
 
Fairlane
H Harald Blåtumme skrev:
Men som jag berättade tidigare, dessa "portabla AC" med bara en luftslang för varmluften ut är en i grunden rutten idé.
Ja och nej. De fungerar faktiskt. Min portabla är långt ifrån lika effektiv som min LLVP och den låter dessutom mycket mer, men dels var den mycket billigare och dels är den betydligt lättare att flytta på om man vill ha kylan på ett annat ställe.

H Harald Blåtumme skrev:
Javisst det kanske kan funka i ett stort hus där man vill kyla ett utrymme typ ett sovrum men det är enormt ineffektivt eftersom maskinen bidrar till att suga in extra luft utifrån som är både fuktig och varm, vilket kommer att göra att tempen i "de icke kylda" rummen dels blir högre än vad de hade varit annars, dels fuktigare.
Det är inte frågan om "kanske kan funka". Det funkar. Det har jag och fler med mig erfarenhet av. Jag misstänker att du inte har erfarenhet. Som sagt, inte lika effektivt på långa vägar, men också till en annan kostnad och med en annan möjlighet att flytta på den.
Vad gäller att suga in varm fuktig luft och på den vägen höja temperaturen i de andra rummen så stämmer det ibland och ibland inte. Under sommaren har jag haft 30 grader på hela övervåningen periodvis, medan utetemperaturen legat kring 25, så att suga in varmare och fuktigare luft kan inte stämma i det fallet. Möjligen fuktigare, men å andra sidan avfuktar ACn.

H Harald Blåtumme skrev:
Det är kort sagt en totalt feltänkt lösning om man önskar en effektiv kylanläggning. Och ska man ha den till att kyla ett litet skafferi lär det bli uppenbart väldigt snabbt hur systemlösningen brister: det blir lokal kortslutning av luftströmmarna och bara förlusterna kommer att bidra till en uppvärmning av utrymmet, värme från kompressor etc käkar upp ev kyleffekt.
Ja önskar man en effektiv kylanläggning är det fel. Önskar man kyla så fungerar det. I skafferiet kan det nog vara som du säger, att utrymmet är för litet.
 
Nu talar jag inte om kyllösningar för skafferi, bara hur det kan fungera med en vanlig LLVP i en kåk med 100 kvm bottenvåning, 50 kvm övervåning där de flesta sovrummen inkl vårt finns, plus 100 kvm källare.

1 styck LLVP gammal IVT ”Nordic inverter” (Sharp) är placerad i den centralt belägna öppna trappan, i nivå med bjälklag mellan BV och övervåning. Sommartid är den inställd att kasta den kylda luften uppåt i golvhöjd på övervåning, finns även en extremt tyst takfläkt under nock där uppe som sprider kylan på övervåningen.

Anläggningen ligger på termostatstyrning 23 grader. När det varit som varmast ute, ca 32 grader denna sommar, är tempen på övervåningen och resten av huset max ca 24- 25 grader. Väldigt mycket avfuktning av luften sker givetvis vilket ökar komforten ytterligare, det rinner nästan konstant i kondensvattenavledningen som mynnar ut utanför huset.

När det är mer tempererat ute typ 25 grader så ligger vi på inställd måltemp 23 grader överallt, inga problem alls

Att ha 30 grader i övervåningen måste vara helt olidligt och jag ser inte hur en portabel AC kan vara en hållbar lösning med tanke på de extremt effektiva och relativt billiga alternativen som finns.

Ursäkta tråddriften men det behöver sägas: portabel AC är verkligen bara en nödlösning väldigt lokalt i typ ett enda rum i bästa fall.

Åter till TS skafferi!
 
F
Lite statusuppdatering.
Tänkte prova förslaget med en fläkt som gick nattetid. Jag har ju ett rör med tilluft från grunden och en vridventil för frånluft i skafferidörren. Hade en gammal PAX som jag tänkte använda för att forcera tilluft men insåg att den inte var lämplig för annat än frånluft. Investerade därför 189 kr i en kanalfläkt från Biltema och lät den gå under gårdagen (som var kall hela dagen) samt under natten. Stängde sen av den på morgonen. Ska givetvis ha en dygnstimer för detta om det funkar bra.
Nuläget kl 13.20 är:
19 grader ute enl SMHI
17,2 grader under huset (där uteluften hämtas)
30 grader i uterummet (som har en vägg mot skafferiet)
22 grader i huset (som har tre väggar mot skafferiet)
=> 18,5 grader i skafferiet (ökande)
Hyfsat ok. Räknar med att skafferiet blir lite trögare när vi fyller det med mer grejer. Men dygnsmedeltemperaturer behöver nog ligga på under kanske 17 grader om det ska funka.
Temperaturdiagram för skafferiet som visar en stegring från 17 till 18,5 grader över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Temperaturgraf som visar utomhustemperaturen öka från cirka 12 grader vid midnatt till 17 grader kl 13.20.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du några mätningar av luftfuktigheten?
 
Och mätning av radonhalten i huset om luften tas från krypgrunden? Hade ca 400 Bq/m³ när jag mätte i krypgrunden. Beror på i vilket område man bor hur markförhållandena är.
 
Vill du ha det som sval så köp ett tillräckligt stort skåp eller aggregat för att kyla utrymmet. Norcools grejer finns tom på Elgiganten.

Finns ju jordkyla också, men att gräva ner det och få det tillräckligt bra kostar mer än ett aggregat.

Att sätta en vanlig split är inte att rekommendera heller då utrymmet är för litet, möjligtvis ett för serverrum men det är gränsfall.
 
Måste bara flika in ang. Portabel ac.
Att för att vara sån extremt dålig lösning tycker jag att den fungerar väldigt bra. En nackdel är att de låter lite. Men kyla ner ett helt hus? Nä det räcker den inte till.
Jag har nu förtiden en lvp. Den är mycket tystare. Och effektivare.
Men det är en annan klass.
Mer portabla ac till folket... Lgh funkar inget annat..
Men som tur är, du behöver inte använda portabel ac
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J Josth skrev:
Och mätning av radonhalten i huset om luften tas från krypgrunden? Hade ca 400 Bq/m³ när jag mätte i krypgrunden. Beror på i vilket område man bor hur markförhållandena är.
Tja... Nu tror jag att du missade. Det var plintgrund med rejäla plintar. Så visst det kan vara problem med radon. Så om vi har en vindstilla dag med perfekta förhållande... Då hade du behövt lägga på ett par nollor på dina siffror. För visso så räcker det med väldigt lite för allt ska bli normalt igen.
Sen är radonets hälsofara rejält överdrivet. Om du inte röker
 
Försök och ledan kylan upp. Så den får jobba sig ner. Men en fläkt känns som en bra lösning. Sen kan det vara en bra idé att styra den. Tid eller temperatur får du välja själv.
 
A
Är det varmt luft ute spelar det väl ingen roll hur man gör,fungerar bara vår och höst isf när det är nattkallt.
 
F
Diagram som visar luftfuktigheten i ett skafferi över en dag, varierande mellan 58 och 65 procent.
Area chart showing outdoor humidity levels decreasing from over 90% to around 70% over a 24-hour period.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.