Tänkte köpa en Daikin monoblock 7kW som ska kopplas till acctanken, (fast kondensering). (Kommer göra allt själv den dagen jag har 100 koll på allt )

Sökt runt, läst manual etc men inte fått några klockrena svar på vad som borde va ganska ABC.

Pumpen kommer placeras i nivå OVAN acctanken och kommer alltså bli högsta punkten.
Det krävs ca 1-1.5m rör/slang utomhus innan jag är igenom källarväggen

Därefter är det max 5m till acctanken.
I manualen står det minflöde 12l/min men inget om rördimensioner eller vad det är för cirkulationspump som sitter i den.

Så hur bör kopplingschemat se ut. Skulle gärna vilja ha nåt flexrör, pex (eller rostfritt) om det går, iaf från utedelen tills man är inne i källaren.
Smutsfilter, överströmningsventil va ett krav i en panasonic manual jag läste men det står det inget om i denna...

Spontant låter det som att jag bara behöver dra in två rör (med två avstängningsventiler innanför källarväggen kanske, och ett par avstickare ifall man enkelt vill tappa enheten på vatten?) men med tanke på att en installation kostar 20k så kanske jag missar något... Kan ju inte inte ta en installatör mer än några timmar att installera i så fall
 
  • Gilla
jonket85
  • Laddar…
Man vill förresten inte att det sipprar ut massa värme till pumpen i onödan från tanken när man eldar med ved. Hur undviker man det?

Tex om tanken är 70degC och värmepumen är avstängd.
 
Du bör väl ha någon givare som stannar VP när du har såpass varmt i tanken. Sen kan det ju förstås bli lite självcirkulation ändå kanske? Har du glykol i anläggningen?
 
nej jag tänkte inte ha någon glykol.

Jag menar när jag eldar en kväll och tempen i tanken går upp till 70-80 grader med avstängd pump. Eftersom pumpen står på en högre nivå än acctanken så kommer varmt vatten leta sig dit av sig självt. Visst svalnar det något på vägen så det kanske inte är något problem men vill ju vara 100
 
Ja jag förstår din tanke. Jag funderade bara på hur det blir när du stödeldar när det är kallt. Om vp stannar pga att det blir varmt i tanken, finns inte risk att det fryser i VP då?

Kan du ha avstängningsventiler mot VP som du stänger när du har eldat? Känns iofs inte som en superbra lösning.
 
Den har skydd mot detta om jag förstår rätt. Att behöva stänga ventiler varje gång jag eldar känns inte så smidigt. Kanske räcker att göra ett U med rördragningen för att förhindra vandring av varmt vatten. Alltså dra ner röret från acctanken till golvnivå och vända upp igen
 
Tack för den infon! Lite frustrerande dock är att min vattenmantlade kamin, installerad av en välkänd rörfirma i området, är precis enligt figur 10.... undra hur mycket värme som gått förlorad där på 5 år :mad:
 
:)

Fast då fungerar väl kaminen typ som en radiator i det fallet, värmen hamnar iaf inte utanför huset.
 
mjo men den värmen ventileras effektivt ut genom murstocken :)
 
Jag har föregångaren till denna installerad (Daikin minichiller 7 kw) i mitt förra hus. Monoblock-varianten verkar i allt väsentligt vara samma som denna vad gäller mått o funktion och effekt. Jag är allmänt händig och kan grunderna i vvs och el och installerade den själv. Det är två vattenrör, elmatning (1 fas 20 A) och ett tomrör för styrledningen mellan vp och kontrollpanel som krävs. Jag har 2 st 22 mm kopparrör mellan acktanken och vp. Vp ligger något högre än toppen på acken. Har använt flexlangar på utsidan av vägg till VP för att enkelt kunna koppla på VP. Ledningarna ute (typ 50 cm) är isolerade. Har satt avstängningsventiler på rören som går från till acktanken så jag kan tappa ur vattnet i rören och VP vid service (= när smutsfiltret behöver göras rent). I VP utomhus finns all styrning och en cirkpump. Där finns automatisk avluftare. Det finns även ett smutsfiler i VP som jag har behövt rensa ca en gång per år. Cirkpumpen i vp snurran alltid, även när Vp inte värmer - det är på det sätter styrningen i Vp känner när den ska börja värma eller slå av. Jag tror inte Vp pallar att man kör ut för varmt vatten till den från acken. Har för mig att 55 grader är max. Jag har en kakelugnspanna kopplad till acken som gör att jag kan ha 60-80 grader i toppen på acken. Men jag matar ju ut vatten till VP från botten av acken och där är det inte så varm att jag har behövt vara orolig. Jag är f ö väldigt nöjd med min vp. Billigt inköpspris (har för mig 30-35 tkr då jag köpte den), enkel och billig installation och inte ett fel på 10 år. Den pumpar och går och ger en grundvärme i huset som räcker 90 % av årets dagar. Givetvis sämre effekt när det är kallt men då kompletterar jag med ved eller elpatron. Jag vet att fast kondensering inte är bäst men i sammanhanget är jag helt klart nöjd. Jag har en VVB kopplar i slinga till acken (för att inte behöva värma upp tanken med VP varmare än vad huset behöver), dvs. först värms vattnet från gatan upp i ackens VVB slingor (upp till den temp som är i toppen på acken ungefär) och resterande grader upp till 60 värms med VVB. Enkelt och funkar perfekt.
 
  • Gilla
jonket85 och 3 till
  • Laddar…
Tackar för den detaljerade genomgången! Men du säger att att cirkulationspumpen går konstant... låter ju inte helt optimalt när man eldar på massa. Dels sabbar det skiktningen men det riskerar ju även att bli för varmt nån gång man faktiskt råkar elda på alldeles för mycket. Trodde ju att man hade en givare bara kopplad till nedre delen av tanken som va styrsignal till pumpen..
 
  • Gilla
Takgrund
  • Laddar…
vad är det förresten för "flexslangar" du dragit ute. Är det två pex stumpar eller något annat?
 
Nej cirkpumpen i VP går konstant. Styrningen sitter i VP-delen så cirk måste vara igång för att Vp ska veta när starta/stoppa. Om cirk inte skulle gå konstant skulle dessutom utedelen med vatten frysa på vintern om cirkpumpen slås av. I o m att den går konstant så får den hela tiden mer eller mindre varmt vatten genom sig och det förhindrar att rören och VP fryser sönder. All styrning sitter ute i VP. Kontrollpanelen styrs från en lednng från utedelen/VP till kontrollpanel inne (där du justerar vilken värme du vill ha /grader). Om du - när du har eldat max med ved - i botten av acken får mer än 55 -60 grader som du kör ut till VP så tror jag inte VP pallar, tror det stod nåt om det i bruksen också. Jag fattar också att en konstant gående cirkpump kan påverka skiktningen negativt men det är inget som jag har haft något stort problem med. Eldade dock inte regelbundet med min kakelugnspanna (vattenmantlad kakelugn) utan mest på vintern och kalla dagar när VP inte pallade att värma upp huset tillräckligt eller blev för ineffektiv. Resterande tid lät jag VP sköta uppvärmningen eftersom det räckte för mitt hus.

Flexslangarna är typ dessa: https://www.rinkabyror.se/artikel/flexslang-r-fri-omfl-22x600-mm/
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Alternativet om man inte vill slå sönder skiktningen i tanken är väl att köra VP på någon slinga i tanken (Om man har en sådan). Men den bör väl då vara ganska lång antar jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.