nikasp
Hej, vi har efter att ha sålt av "bara" sex vuxenhojar och två barncyklar, flera vuxenhojar med riktigt breda styren. 78 cm som värst. Jag tror att den här är det smartaste jag hittat för att få dem ur vägen på vägg. Krav är att man inte ska behöva vrida styret utan de ska vara ready to go.

Någon som har en ännu smartare lösning? Nackdel med den här är att man kanske blir lite låst att ha vissa cyklar på särskild plats pga längd/hjulbas samt att man inte kan fösa ihop dem. Hade varit nice med en skena också så det går att skjuta åt sidan och ta av eller lägga till krokar men inte hittat något sådant. Vill inte lägga massor av stålar heller. Här blir det bara krokar för 30 spänn styck och två reglar.

 
Man borde kunna fösa ihop cyklar lite mer om man hänger varannan upp-och-ner?
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
S sandos skrev:
Man borde kunna fösa ihop cyklar lite mer om man hänger varannan upp-och-ner?
Möjligen att man sparar lite grand men jag vill inte att det ska vara bökigt på minsta sätt så man verkligen kan använda alla hojar. Jag har själv fyra och använder alla lite olika mycket.
 
nikasp
P polarsson skrev:
Du kan inte göra liknande lösning och lägga till [länk]
Känns att komplexiteten/tiden drar iväg men ska fundera.
 
Hade min MTB hängandes i krok i taket i källarförrådet när jag bodde i lägenhet, kanske på typ 2.3m höjd i ganska djup-smalt förråd. Va förvånansvärt krångligt att hänga upp den.

Hade jag gjort något liknade hade jag försökt pussla så att alla cyklar kunde stå på bakhjulen men ändå få styrena om lott, så man bara kan rulla in dom och vrida fast hjulet på kroken.

Fick också lite problem med luft i bromssystemet när inte oljereservoaren blev högsta punkten längre
 
S sandos skrev:
Man borde kunna fösa ihop cyklar lite mer om man hänger varannan upp-och-ner?
Om du hänger cykeln i bakhjulet så vill gärna styre/gaffel vrida sig och cyklarna hakar därigenom tag i varann.
Argumentet med bromsvätskebehållaren (om man har hydraliska skivbromsar) är också korrekt - den bör vara högsta punkt.
Krokarna som hjulet skall hängas i kan även vara lite stygga mot fälgen - som kan vara både ömtålig och extremt dyr om det är lite mer exklusiva cyklar (många tenderar att köpa mycket dyrare cyklar än vad de behöver...)
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Vi i har en och annan cykel också och letade länge efter vettig upphängning som inte tog för stor plats och samtidigt var smidigt att plocka fram cyklarna. Dessutom till ett rimligt pris.

Till slut hittade vi duratrax som säljs av Mellby garage. Det är ett skensystem vilket gör att vi kan packa ihop de cyklar som inte används under en period lite tätare. Likaså är det lite mer plats där barnen har sina cyklar.

https://www.mellbygarage.se/sv/webbshop/garageforvaring/vagg-skenor/duratrax-cykelhallare-vertikal/

https://www.mellbygarage.se/sv/webb...ena-med-tacklist/?attribute_pa_storlek=1200mm


Enda nackdelen är att gummit verkar vara lite för mjukt i hållarna då det slits av ekrarna. Funderar på att dra över lite krypslang så borde det bli bra.
 
  • Gilla
Karl.s och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Vi i har en och annan cykel också och letade länge efter vettig upphängning som inte tog för stor plats och samtidigt var smidigt att plocka fram cyklarna. Dessutom till ett rimligt pris.

Till slut hittade vi duratrax som säljs av Mellby garage. Det är ett skensystem vilket gör att vi kan packa ihop de cyklar som inte används under en period lite tätare. Likaså är det lite mer plats där barnen har sina cyklar.

[länk]

[länk]
Det där verkar riktigt bra. Jag har samma dilemma i mitt garage där det känns som att det står cylkar precis över hela golvytan....

Enda nackdelen är att gummit verkar vara lite för mjukt i hållarna då det slits av ekrarna. Funderar på att dra över lite krypslang så borde det bli bra.
 
nikasp
mexitegel mexitegel skrev:
Vi i har en och annan cykel också och letade länge efter vettig upphängning som inte tog för stor plats och samtidigt var smidigt att plocka fram cyklarna. Dessutom till ett rimligt pris.

Till slut hittade vi duratrax som säljs av Mellby garage. Det är ett skensystem vilket gör att vi kan packa ihop de cyklar som inte används under en period lite tätare. Likaså är det lite mer plats där barnen har sina cyklar.

[länk]

[länk]


Enda nackdelen är att gummit verkar vara lite för mjukt i hållarna då det slits av ekrarna. Funderar på att dra över lite krypslang så borde det bli bra.
Jag hetsköpte Duratrax och var bland de sista ut från Hornbach igår. Var uppe till 01:00 och skruvade upp hälften av skenorna som test. Har 240 cm i takhöjd så skenor på 30 och 60 under tak blev perfekt, största hojarna når precis inte golvet. Cykelhängare nere och uppe om vartannat blev kanon trots rejäla styren på ett par MTB. 78 cm som värst. 244 cm skenor kommer lätt att rymma 6 cyklar utan att vrida styren och nån till om man vrider. Ska lägga upp nån bild sen. Vill att man bara ska kunna rycka en cykel och sticka iväg så vill inte behöva krångla med att hänga i bakhjul eller vrida styren.
 
  • Gilla
Karl.s
  • Laddar…
Intressant tråd. Jag har 3 m i takhöjd så jag behöver ngn form av hissanordning så att jag kan dra upp dem. Tips?
 
nikasp nikasp skrev:
Jag hetsköpte Duratrax och var bland de sista ut från Hornbach igår. Var uppe till 01:00 och skruvade upp hälften av skenorna som test. Har 240 cm i takhöjd så skenor på 30 och 60 under tak blev perfekt, största hojarna når precis inte golvet. Cykelhängare nere och uppe om vartannat blev kanon trots rejäla styren på ett par MTB. 78 cm som värst. 244 cm skenor kommer lätt att rymma 6 cyklar utan att vrida styren och nån till om man vrider. Ska lägga upp nån bild sen. Vill att man bara ska kunna rycka en cykel och sticka iväg så vill inte behöva krångla med att hänga i bakhjul eller vrida styren.
Duratrax skensystem, funkar det så att man kan skjuta cyklarna när dom hänger på plats eller blir det att man ställer in fasta mått där cyklarna sedan hängs upp på ?
 
Det låter som en bra lösning med varannan uppe och varannan en bit ner. 78 cm breda styren låter dock väldigt brett, du ska inte byta eller kapa lite på de värsta?
 
nikasp
S Svante Svenson skrev:
Det låter som en bra lösning med varannan uppe och varannan en bit ner. 78 cm breda styren låter dock väldigt brett, du ska inte byta eller kapa lite på de värsta?
Det är en endurohoj och vad som nästan är standard idag/fortfarande. Köpte den 2015. Känns bra för det mesta förutom om man fastnar i nåt träd :cool:
 
nikasp
R Robin Wahlman skrev:
Duratrax skensystem, funkar det så att man kan skjuta cyklarna när dom hänger på plats eller blir det att man ställer in fasta mått där cyklarna sedan hängs upp på ?
Det går men trögt att försöka skjuta i sidled med cykel på plats. Annars superlätt att justera avstånd utan cykel. Väldigt nöjd måste jag säga. Den där DIY-lösningen hade den nackdelen att det inte kan flyttas om i efterhand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.