P Putte 9497 skrev:
Om man respekterar de stora bokstäverna utan att kommentera dom så är jag glad
Men dina stora bokstäver tyder på att du har ett stort gap fram till att förstå vad som är farligt med en starkströmsanläggning, och säkert många med dig, och det är helt okej. Man bör ha respekt för det man inte behärskar, för det kan vara farligt att pilla på saker som man inte begriper. Andra har kanske kommit längre, så vad man "själv" kan pilla på beror på vad man har kunskap till att pilla på. Man kan inte dra alla "själv" över en o samma kam.
 
  • Gilla
Enplanaren och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Men dina stora bokstäver tyder på att du har ett stort gap fram till att förstå vad som är farligt med en starkströmsanläggning, och säkert många med dig, och det är helt okej. Man bör ha respekt för det man inte behärskar, för det kan vara farligt att pilla på saker som man inte begriper. Andra har kanske kommit längre, så vad man "själv" kan pilla på beror på vad man har kunskap till att pilla på. Man kan inte dra alla "själv" över en o samma kam.
Nu är det ju så att man inte ska pilla i en elanläggning oavsett kunskap om man inte är behörig för det.
 
Du glider ifrån ämnet igen och slår in öppna dörrar. Forumet är mycket väl medveten om behörighetsreglerna och vilka kunskaper som behövs för olika slags arbeten.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du glider ifrån ämnet igen och slår in öppna dörrar. Forumet är mycket väl medveten om behörighetsreglerna och vilka kunskaper som behövs för olika slags arbeten.
Forumet kanske är medveten om behörighetsreglerna men kanske inte alla som läser vad som skrivs på forumet är det. Man behöver inte vara inloggad på forumet för att kunna ta del av vad som skrivs här.

Ett förbaskat bra forum om man söker kunskap om olika saker.:geek:
 
Forumet är medveten om behörighetsreglerna och beskriver dessa i var o varannan tråd (en gång per tråd) där folk är i färd med att göra ett behörighetskrävande arbete.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Forumet kanske är medveten om behörighetsreglerna men kanske inte alla som läser vad som skrivs på forumet är det. Man behöver inte vara inloggad på forumet för att kunna ta del av vad som skrivs här.

Ett förbaskat bra forum om man söker kunskap om olika saker.:geek:
Det är dock ett publikt forum och det får man ta för vad det är. Att skydda andra genom att bara skriva "rätt" saker är nog inte ens möjligt......
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag misstänker att ni kommer mäta nära noll volt mellan valfritt jordbleck i huset och DM samt brödrost, men de där 30V mot diskbänk.
Och ohmmätning mellan valfritt jordbleck i huset och DM samt brödrost kommer vara nära 0ohm.

Det är vad jag tror (men kan givetvis ha fel)

Och är detta vi kommer fram till så skulle jag börja med att bryta strömmen till ev VVB, värmepump (inte luft/luft) och circulationspump, och göra om mätningarna. Har de 30V då försvunnit har ni någon strömläckande elpatron eller circ.pump.
Eller envv-beredare som inte har bra skydds jord fins de rörläggare som struntar i jord för den är jordad via vattenledning :surprised::worried:
 
  • Wow
Mikael_L
  • Laddar…
M
M Mick13 skrev:
Eller envv-beredare som inte har bra skydds jord fins de rörläggare som struntar i jord för den är jordad via vattenledning :surprised::worried:
Vad gör rörläggaren specifikt så att inte vv-beredaren får skyddsjord? Uttaget till en 230V enfas sätter väl elektrikern upp? Likaså kopplar in den om den går på 400V 3-fas?
 
  • Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
Det finns flera/många VVSare som har behörighet/auktorisation att koppla i/ur fast matning till tex VVB, TM, etc mot befintlig kopplings-/anslutningsdosa. Just för att VVSaren/kunden ska slippa behöva boka in en elektriker.
 
M
Demmpa Demmpa skrev:
Det finns flera/många VVSare som har behörighet/auktorisation att koppla i/ur fast matning till tex VVB, TM, etc mot befintlig kopplings-/anslutningsdosa. Just för att VVSaren/kunden ska slippa behöva boka in en elektriker.
Brukar inte sladden följa med till beredaren när den levereras? Alla mina vitvaror har levererats med sladd iaf. Naturligtvis jordad sådan.
 
C
Demmpa Demmpa skrev:
Det finns flera/många VVSare som har behörighet/auktorisation att koppla i/ur fast matning till tex VVB, TM, etc mot befintlig kopplings-/anslutningsdosa. Just för att VVSaren/kunden ska slippa behöva boka in en elektriker.
Finns ju uppenbarligen också en hel del vitvaruinstallatörer som inte är auktoriserade men som kopplar el iallafall.
Tänker på Håkan Svanström som var på Elgiganten och deras installatör rätt hårt för några år sedan.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Mycket bra svar här i tråden (även om den är lång).
Efter att ha läst tråden och haft elektriker på besök två gånger lyckades jag hitta VARFÖR vår diskmaskin gav oss små stötar. Har haft helintegrerade maskin i många år och det är först efter den gav upp och vi köpte en rostfri Miele som vi började märka av stötarna. Inte otäcka men ungefär som en statisk urladdning om man tog i diskmaskinen och höll i diskbänken samtidigt, speciellt om vattnet rann i diskbänken.
I förra veckan gav jag mig den på att hitta problemet.
Mätte en potentialskillnad mellan diskmaskinen (oavsett om den var på- eller avslagen) mot diskbänken (eller jord i ett annat uttag) på 30-40V AC.
Diskbänken nedfälld i bänkskiva av trä, plast-avloppsrör och plaströr till blandare, vi har egen brunn med vattenpump och filteranläggning.
Satte jag diskmaskinen i ett annat uttag med en skarvsladd var det ingen potentialskillnad.
Det var endast diskmaskinen som var kopplad på säkringen i centralen. Hade en elektriker på plats som kollade centralens alla jord och noll kablar var ordentligt åtskruvade. Undrade hur faan vi kunde har problem eftersom den borde vara dragen direkt till uttaget.
Kom då på att kolla på bilderna på när vårt Hjältevadshus Häggen levererades i juni 2004 och mycket riktigt satt det kopplingsdosor i mellanväggen på mitten husvolymen för skarvning mellan husvolymerna.
Dvs bakom tvättmaskins torn i tvättstugan och bakom kyl och frys i köket.
Modul av prefabrikerat hus levereras på lastbil, markerat område visar tvättstugans plats där elektriska problem uppkom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av ett hus under konstruktion på lastbil med öppen vägg som exponerar elektriska kopplingsdosor och kabeldragningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kunde bara komma åt bakom tvättmaskinen när elektrikern var på plats och där var allt fint ihopkopplat i dosan för diskmaskinen mellan husvolymerna.
Drog fram kyl och frys ett par dagar senare och där fann jag att fas, nolla & jord från diskmaskinsuttaget var fint framdraget till kopplingsdosan men kablarna som gick i trossbotten mellan innerväggarna kök / tvättsuga hade bara fas och nolla!!!
Elkopplingsdosa med felaktig jordning; blå och brun tråd kopplade, men jordtråden är ej ansluten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Antagligen har de lyckats dra in jordkabeln in i kabelröret och sedan struntat i att jorda diskmaskinsuttaget. Helt enkelt katastrof! Nu undrar man ju vilka fler uttag som inte är korrekt kopplade av Hjältevadshus entreprenör.
Tyvärr är det ju 16 år sedan vi Hjältevadshus / Turbinen byggde vårt hus så jag undrar vad man kan få för hjälp därifrån.
 
  • Wow
  • Gilla
  • Arg
Bo.Siltberg och 5 till
  • Laddar…
Fy fan!! Riktigt surt fuskinkopplat. Jorden i dosan under går den till centralen?
 
Maqq69 Maqq69 skrev:
Hade en elektriker på plats som kollade centralens alla jord och noll kablar var ordentligt åtskruvade. Undrade hur faan vi kunde har problem eftersom den borde vara dragen direkt till uttaget.
Jag förstår inte. Konstaterade elektrikern att DM saknade skyddsjord? Men kom inte fram till en lösning?
 
  • Wow
blackarrow
  • Laddar…
Maqq69 Maqq69 skrev:
....Tyvärr är det ju 16 år sedan vi Hjältevadshus / Turbinen byggde vårt hus så jag undrar vad man kan få för hjälp därifrån.
Om det verkligen är så att något så viktigt som jordkabeln inte kopplats in överhuvudtaget så hade jag kontaktat Hjältevadshus direkt o informerat om vad du hittat, OAVSETT om det gått 16 år sedan.
Jag anser att de bör fixa till det snarast o kostnadsfritt.
Det ligger nog i deras intresse att leverera hus med åtminstone säker el. Kostnaden för dem om det kommer fram vad de missat är nog högre än att en elektriker kommer o fixar till er el.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.