Hallå.
Jag 2 st taklampor i min lägenhet som styrs på samma sätt. Dom har en varsin trådlös dimmerdosa av märket Waveman.
Den ena fungerar OK medans den andra helt har lagt av. Jag kan alltså ej sätta på lampan alls.
Självklart har jag bytt batterier i dosan men utan resultat.
Dosan sitter i ett hölje på väggen där normalt en vanlig brytare skulle sitta, när jag plockat bort denna så finns ingen typ av relä bakom utan helt enkelt bara 2st kablar, 1st vit/brun och 1st grön kabel.
Dessa är spänningslösa.
Jag kan alltså inte hitta vart någonstans det sitter någon typ av relä för denna dosa.

Om jag sedan mäter uppe direkt i lampkontakten i taket så har jag 230v fram utan att lampan lyser.
Även denna lampa är utbytt och provkörd i annat rum där den fungerar.

Uppskattar hjälp att förklara om det finns något enkelt sett att styra detta. Tex med någon typ av nytt trådlöst relä som kan placeras under taklampans infästning?

Tack!
 
E etompau skrev:
Waveman är väl ungefär som Nexa. Har du kollat på deras grejor?
[länk]
Tack har sett dom men inte funderat så mycket. Ska kika, har du någon erfarenhet och ev något tips på smidig lösning?
 
Har använt deras grejor under många år. Om du tar lite bilder på nuvarande utrustning och hur det är kopplat så går det att ge ett förslag på passande grejor från Nexa..
Men som start, kanske en dosdimmer MWMR-251 samt en väggsändare MWST1809, båda har en ny och förbättrad styrning av dimmerfunktionen.
 
Såhär ser det ut i dagsläget
Jag vet som sagt var inte vart mitt nuvarande relä sitter..
 
  • Elrelä monterat på en vägg med synliga orange kabelrännor på en betongyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett öppet hål i en vit vägg med synliga elektriska ledningar och isolering, oklar plats för relä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska kablar som sticker ut från ett hål i taket, oanslutna till något relä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OK, inte optimalt att ha oisolerade ledar i dosan. Knappen är nog bara en batteridriven sändare.
Det är inte så att mottagaren sitter i själva armaturen/lampan (som vi inte ser på dina bilder)?
 
E etompau skrev:
OK, inte optimalt att ha oisolerade ledar i dosan. Knappen är nog bara en batteridriven sändare.
Det är inte så att mottagaren sitter i själva armaturen/lampan (som vi inte ser på dina bilder)?

Nej. Armaturen ser ut som följande
 
  • Elkontakt och kablar anslutna till en takarmatur med CE-märkning, synliga ledningar och klemmor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OK, någonstans gömmer sig en trådlös mottagare. Du får försöka leta fram den. Kanske kolla takdosan.
 
E etompau skrev:
OK, inte optimalt att ha oisolerade ledar i dosan. Knappen är nog bara en batteridriven sändare.
Det är inte så att mottagaren sitter i själva armaturen/lampan (som vi inte ser på dina bilder)?

E etompau skrev:
OK, någonstans gömmer sig en trådlös mottagare. Du får försöka leta fram den. Kanske kolla takdosan.
Tror vi är inne på samma spår, men under takdosan finns baka skarvar kopplingar som
Sedan fortsätter i kanaler under innertaket
 
  • Takdosa med elektriska ledningar och skarvar synliga på en rå betongyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men jag tänker om man kan bypassa det?
Jag har 230v konstant uttaget utan att lampan fungerar.
Kan jag koppla in någon NEXA under taklampsarmaturen och gå runt mitt gamla?
 
Misstänker att du kan mäta 230 V i uttaget eftersom den trådlösa mottagaren släpper igenom en svag ström.
Har du kollat runt i rummet, kanske sitter mottagaren i någon annan kopplingsdosa.
 
Alltså det finns inga andra kopplingsdosor där. Det enda som finns är vanliga 230v stickuttag runtom. Men där finns inget då jag har kikat i dom redan.
 
Hittade nu bakom en garderob.
Övertapetserad och svår att se.
Bif foton
 
  • Hand håller en övertapetserad gammal strömbrytare bakom en garderob.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen vägguttagshållning med synliga kablar och en icke monterad lila dosa som hålls av en hand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en violett Wavedim ljusdimmer med synliga anslutna kablar och etikett, hållen av en hand bakom en garderob.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OK, då lär det funka med de grejor som jag tidigare listade.
Dimmern tycks kräva en rejäl minimibelastning (60 W) du har inte bytt ljuskällor som då har orsakat problemet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.