Och då menar jag inte typ åskmoln utan för datalagring.. Vad kör ni med? Dropbox, onedrive eller något annat? Jag har kört Storegate länge, men jag tycker dels att det är lite dyrt och dels att det inte alltid funkar så smidigt. Fördelen är väl dock att lagringen sker i Sverige.
 
Google Foto.
 
Har haft Onedrive i många år, funkar hur bra som helst, och har inte kostat ett öre.
 
Isakare Isakare skrev:
Har haft Onedrive i många år, funkar hur bra som helst, och har inte kostat ett öre.
Hur får du det gratis?
 
Jag har fått för mig att onedrive är bland det dyrare? Men vi har det på jobbet och det funkar faktiskt jättebra.
 
J j-o75 skrev:
Jag har fått för mig att onedrive är bland det dyrare? Men vi har det på jobbet och det funkar faktiskt jättebra.
Jag betalar 19 kr i månaden för 100 gb på Google Foto.
Onedrive är gratis upp till 5 gb.
 
Om du prenumererar på Office 365 (biligaste varianten "Personal") ingår 1 TB Ondrive. Oerhört prisvärt och funkar perfekt. Lägg till några hundralappar per år för Office 365 Home för 6 användare så har du 6x1 TB.
 
Mugmaz MugAssMaz skrev:
Jag betalar 19 kr i månaden för 100 gb på Google Foto.
Onedrive är gratis upp till 5 gb.
Ja 5gb räcker ju inte långt.
 
H head skrev:
Om du prenumererar på Office 365 (biligaste varianten "Personal") ingår 1 TB Ondrive. Oerhört prisvärt och funkar perfekt. Lägg till några hundralappar per år för Office 365 Home för 6 användare så har du 6x1 TB.
Verkar vara ca 900 per år. Det känns ju prisvärt. Men om jag har fattat det rätt så måste bokföringen ligga på en server i Sverige?
 
J j-o75 skrev:
Ja 5gb räcker ju inte långt.
Blir inte många bilder och video av det.
 
G
Du kan skaffa eget cloud med en VPS-tjänst och NextCloud t.ex.
 
J j-o75 skrev:
Men om jag har fattat det rätt så måste bokföringen ligga på en server i Sverige?
Gäller det arkivering (enligt lagkravet) och har du sådana enorma datamängder bokföring? Eller vill du bara ha allt på ett ställe? Så länge du själv är trygg med att lagra ev känslig företagsinformation utomlands så kommer man väl runt lagkravet om Sverige genom att ha en kopia (backup) i Sverige också, förslagsvis på en extern hårddisk i säkert förvar. Och minst en backup ska man alltid ha även om molntjänsten säger sig vara redundant och felsäker.
 
H head skrev:
Gäller det arkivering (enligt lagkravet) och har du sådana enorma datamängder bokföring? Eller vill du bara ha allt på ett ställe? Så länge du själv är trygg med att lagra ev känslig företagsinformation utomlands så kommer man väl runt lagkravet om Sverige genom att ha en kopia (backup) i Sverige också, förslagsvis på en extern hårddisk i säkert förvar. Och minst en backup ska man alltid ha även om molntjänsten säger sig vara redundant och felsäker.
Ja det är nog klokt att ha backup. Man vet ju inte vad som kan hända i molnet direkt.
 
G
J j-o75 skrev:
Ja det är nog klokt att ha backup. Man vet ju inte vad som kan hända i molnet direkt.
Fast ett "moln" är egentligen inget riktigt backup.
DAT-band, där kan vi börja snacka om backup :D
 
C
G GargamelSE skrev:
DAT-band, där kan vi börja snacka om backup :D
DAT/DDS-band, ha ha, fy f-n vad 90-tal :rofl:
 
  • Haha
GargamelSE
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.