När vi köpte vår tomt av en privatperson så ingick avlopp (trekammarbrunn) och vatten där säljaren har ett enskilt vatten . Vi betalar varje år en avgift till honom för förbrukad mängd vatten, dvs det finns ingen förening.

Vi är tre hus som är påkopplade och alla har köpt sina tomter på samma villkor dvs inklusive vatten och avlopp. Ägaren själv av anläggningen är också påkopplad men bara till sin ladugård.

Nu är det så att reningsanläggningen inte längre fungerar och det behövs investeras en hel del pengar i hans anläggning, vem ska stå för kostnaden?

Han har fått erbjudande att koppla in oss tre hushåll på en annan vattenförening men han vill inte betala hela summan trots att det är billigare än att renovera befintliga.
 
Claes Sörmland
Först får man nog fundera på vad ni verkligen har köpt av säljaren. Du beskriver att ni inte har köpt avloppsreningsanläggningen men att ni har köpt fastigheten med anslutning till den. Hur länge har säljaren förbundit sig att driva den enskilda avloppsreningsanläggningen? Har ingen utfästelse gjorts så kan säljaren meddela er att han inte ämnar driva avloppsanläggningen längre och då får ni ordna ert enskilda avlopp på annat sätt.

Detta andra sätt kan ju vara det förslag om överenskommelse som säljaren tydligen har lagt fram.

Utöver köpeavtalet, hur ser det ut med servitut avseende avloppet? Ett sånt kan ge er rättigheter.

Ni ska nog överväga om att bilda en gemensamhetsanläggningen (GA) för avlopp och vatten enligt anläggningslagen. Då bildar Lantmäteriet en GA och era fastigheter blir en samfällighet som står för utförande och drift av denna GA.
 
Redigerat:
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Först får man nog fundera på vad ni verkligen har köpt av säljaren. Du beskriver att ni inte har köpt avloppsreningsanläggningen men att ni har köpt fastigheten med anslutning till den. Hur länge har säljaren förbundit sig att driva den enskilda avloppsreningsanläggningen? Har ingen utfästelse gjorts så kan säljaren meddela er att han inte ämnar driva avloppsanläggningen längre och då får ni ordna ert enskilda avlopp på annat sätt.

Detta andra sätt kan ju vara det förslag om överenskommelse som säljaren tydligen har lagt fram.

Utöver köpeavtalet, hur ser det ut med servitut avseende avloppet? Ett sånt kan ge er rättigheter.

Ni ska nog överväga om att bilda en gemensamhetsanläggningen (GA) för avlopp och vatten enligt anläggningslagen. Då bildar Lantmäteriet en GA och era fastigheter blir en samfällighet som står för utförande och drift av denna GA.
Blev fel av mig, det är inte avloppsanläggningen utan det är reningsanläggningen till dricksvattnet som är trasig, dvs hans anläggning!
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Beror på hur servitutet är skrivet och hur mycket ni har betalat, om det är rent driftkostnad eller om framtida investeringar är inräknat. Men en trolig gissning är att ni som använder det får betala tillsammans. Dock man förståss ni andra säga ifrån att ni inte vill vara med längre utan vill ansluta er till den större samfälligheten. Då står han givetvis där med hela kostnaden för sin anläggning själv.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Beror på hur servitutet är skrivet och hur mycket ni har betalat, om det är rent driftkostnad eller om framtida investeringar är inräknat. Men en trolig gissning är att ni som använder det får betala tillsammans. Dock man förståss ni andra säga ifrån att ni inte vill vara med längre utan vill ansluta er till den större samfälligheten. Då står han givetvis där med hela kostnaden för sin anläggning själv.
Vi betalar för drift och även framtida investeringar, jag har bett av vi ska göra en förening men han har tackat nej till detta.
 
Claes Sörmland
D dannej83 skrev:
Blev fel av mig, det är inte avloppsanläggningen utan det är reningsanläggningen till dricksvattnet som är trasig, dvs hans anläggning!
Mitt svar blir detsamma även för dricksvattnet.
 
Claes Sörmland
D dannej83 skrev:
Vi betalar för drift och även framtida investeringar, jag har bett av vi ska göra en förening men han har tackat nej till detta.
Betyder detta att ni redan har en gemensamhetsanläggning för dricksvattnet? Eller köper ni vatten av grannen?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Betyder detta att ni redan har en gemensamhetsanläggning för dricksvattnet? Eller köper ni vatten av grannen?
Vi köper vattnet från honom, vi har ingen GA.
Precis som om vi hade haft kommunalt vatten, man betalar och förväntar sig att få friskt vatten och att pengarna man betalar ska gå till drift och underhåll.
 
Claes Sörmland
D dannej83 skrev:
Vi köper vattnet från honom, vi har ingen GA.
Precis som om vi hade haft kommunalt vatten, man betalar och förväntar sig att få friskt vatten och att pengarna man betalar ska gå till drift och underhåll.
Men finns det mer än förväntan, d v s något tydligt avtal som säger att grannen har skyldighet att leverera vatten även framöver?

Vad står det exakt i servitutet som nämns i trådtiteln?
 
Redigerat:
Servitutet gäller nog bara att kunna göra underhåll på ledningen över hans mark, står inget om anläggningen i fråga.

Vet inte hur det borde varit formulerat annars.
I köpekontrakt står det att det ingår vatten och avlopp men mer specat än så är det inte.

Priset för tomten hade ju varit avsevärt lägre om vatten inte ingått så vi har ju betalat för det vid tomtköp, och varje år betalar vi en avgift som han sätter och den ska ju täcka upp för hans utgifter och underhåll.

Men min fråga just nu är om vi kan tvingas vara med att betala för reparation alternativt kopplas över på andra föreningen?

Mitt resonemang är ju att om köper kommunal tomt och kopplar in kommunalt vatten , och kommunens anläggning går sönder kan väl inte kommunen kräva alla på en engångssumma för att reparera sin anläggning. Den faktura man får från kommunen ska väl ändå täcka drift underhåll och rep!? Vi har ju samma upplägg här!
 
Om det står så i köpekontraktet så borde ni kunna kräva fungerande vattentillgång om det är samma person. Jag skulle dock försöka få till ett servitut e.dyl, för annars vet jag inte om ni kan hävda det ifall hen säljer sin fastighet till någon annan?
 
Är det bara ledningsrätt har ni rätt till det inte att den skall fungera. Lägg upp vad som står ordagrant så kan vi hjälpa mer.
 
Står bara i servitutet att vi har rätt att underhålla ledningar och avloppsanläggning, ingenting om vattenanläggningen. Kan verkligen lantmäteriet skapa ett servitut där jag ges rätt att utföra underhåll på annans anläggning?
 
För att ge synpunkter behöver vi nog veta vad som står i kontrakt och servitut, särskilt om det finns tydliga villkor för vad som gäller på längre sikt
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D dannej83 skrev:
Servitutet gäller nog bara att kunna göra underhåll på ledningen över hans mark, står inget om anläggningen i fråga. Vet inte hur det borde varit formulerat annars.
Ibland formuleras servitut så att man inte bara har rätt att ha ledningar över mark utan att man även har rätt att hämta vatten från en existerande brunn. Om det hade formulerats på det sättet så kan säljaren inte neka er att använda brunnen. Men det ger inte säljaren någon skyldighet att leverera vattnet, det får ni bekosta själva om grannen inte vill ställa upp.

D dannej83 skrev:
I köpekontrakt står det att det ingår vatten och avlopp men mer specat än så är det inte.

Priset för tomten hade ju varit avsevärt lägre om vatten inte ingått så vi har ju betalat för det vid tomtköp, och varje år betalar vi en avgift som han sätter och den ska ju täcka upp för hans utgifter och underhåll.
Om det bara står det så gäller det vid köptillfället. Det är ju ingen utfästelse att underhålla vattentäkten och dess distribution över tid.

D dannej83 skrev:
Men min fråga just nu är om vi kan tvingas vara med att betala för reparation alternativt kopplas över på andra föreningen?
Ingen kan tvinga er att betala men säljaren kan ju meddela er att han inte längre vill leverera vatten. Då står ni ju där utan vatten och avlopp om ni inte kommer överens med säljaren om en ny lösning. Så det kan säkert upplevas som att tvingas även om det inte formellt är det. Ni har ju alla möjligheter att borra en egen brunn t ex.

D dannej83 skrev:
Mitt resonemang är ju att om köper kommunal tomt och kopplar in kommunalt vatten , och kommunens anläggning går sönder kan väl inte kommunen kräva alla på en engångssumma för att reparera sin anläggning. Den faktura man får från kommunen ska väl ändå täcka drift underhåll och rep!? Vi har ju samma upplägg här!
Det är juridiskt sett en helt annat sak. Kommunen är skyldig enligt lagen om allmänna vattentjänster ett leverera vattentjänster och taxera det på ett visst sätt. Det är inget de kan välja. De säljer inget till brukarna utan de är ett VA-kollektiv inom ett visst verksamhetsområde.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.