Tjo!
Jag vill hålla lite extrakoll på vind och krypgrund nu när huset tilläggsisolerats och fått ny ventilation.

Finns det någon prisvärd produkt för att logga temperatur, relativ luftfuktighet och daggpunkt? Vill inte ha något som kräver premunerationstjänster. Det räcker gott om jag kan dumpa mätvärden till PCn för analys 1-2 gånger om året.

Tacksam för alla rekommendationer och tips ni har!
 
Om du är lite händig och gillar att pilla, finns det 13 på dussinet projekt med ESP32/8266 mikrokontroller. Kostar några hundralappar. M.nu har prylarna.
 
Jag köpte en sån här fukt/tempsensor från Shelly för detta syfte: https://www.kjell.com/se/produkter/...y-ht-tradlos-termometer-och-hygrometer-p51391

Kopplar upp sig via wifi till en molntjänst (gratis) där den dumpar sina data, man läser av via en app som är gratis. Funkar fint men jag fick kalibrera ner fuktsensorn litet för den visade för höga värden mot min referenshygrometer.

App-skärmbild som visar Shelly HT termometer och hygrometer med temperatur- och fuktighetskurvor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
Överväger denna: TFA Dostmann KLIMALOGG PRO. Det är ett set med 4 trådlösa sensorenheter. Kostar dock 1 500kr så vore bra om någon hade erfarenhet med den, eller kan föreslå billigare alternativ.

Framförallt undrar jag ifall den har räckvidd nog för att ställa 2 sensorer i krypgrunden, och 2 uppe på vinden. Det är ett två-våningshus så avstånden blir rejäla. Specifikationen hävdar 100m räckvidd vid klar sikt.
 
Redigerat:
Shelly H&T kan vara ett lovande alternativ. ~250kr per sensor (4 för ~900), kör på WiFi och får ~1 år på lithiumbatteri. Kan driva på USB också så hyggligt enkelt att fixa längre driftstider. Config via webinterface, homekit kompatibel, open-source vänlig och jobbar med öppna protokoll. Verkar ha bra precision i mätningarna också.
 
ulfben ulfben skrev:
Verkar ha bra precision i mätningarna också.
De verkar ha lyssnat på önskemålet från reviewern, man ställa offset +/- på både temp och fuktighet i dagens version.
 
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
Jag beställde två Shelly H&T. Återkommer efter att jag testat dem.
 
Jag tror det kommer att funka fint. Känns bra att de ansluter via vanligt wifi. Skulle man ha dålig täckning någonstans så är det lätt åtgärdat med att sätta en extra AP där det behövs.

Gillar designen, de ligger mestadels i dvala för att spara batteri men samlar data lokalt - kopplar upp sig med vissa intervall (tids- och/eller händelsestyrt) och dumpar en skur data till molntjänsten och återgår till dvala. Ser ut att kunna bli riktigt bra batterilivslängd på så vis, om man kör på batteri vilket ju är smidigt.
 
  • Gilla
Christian Göransson1
  • Laddar…
Skaffade för länge sen, men har vanliga 433MHz-sensorer köpta på olika håll och en RFXTRX433 kopplad till en raspberry pi. Loggar temp+luftfuktighet i vartenda rum i huset + uthus m.m.

När vi bodde i stan plockade jag även in vädret från grannens väderstation så jag slapp köpa egen.
 
H halj skrev:
Har du redan nån form av zigbee gateway kan jag varmt rekommendera xaomis aqara, billiga och pålitliga.
[länk]
Ja det går inte att slå dessa i formfaktor och pris. Köp en Aqara gateway och börja fylla på med sensorer. Jag har 5 temp/fukt-sensorer och några sensorer för vattenläcka än så länge. Funkar klockrent även om appen inte är världens roligaste.
 
H
P Pettttter skrev:
Ja det går inte att slå dessa i formfaktor och pris. Köp en Aqara gateway och börja fylla på med sensorer. Jag har 5 temp/fukt-sensorer och några sensorer för vattenläcka än så länge. Funkar klockrent även om appen inte är världens roligaste.
Ifall du har lite kodintresse så kan jag varmt rekommendera en conbee som gateway och köra homeassistant. Möjligheter för väldigt personligt gränssnitt.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Jag köpte en sån här fukt/tempsensor från Shelly för detta syfte: [länk]

Kopplar upp sig via wifi till en molntjänst (gratis) där den dumpar sina data, man läser av via en app som är gratis. Funkar fint men jag fick kalibrera ner fuktsensorn litet för den visade för höga värden mot min referenshygrometer.

[bild]

Hej,

Har nu köpt en Shelly tempgivare med hygrometer. Upplever som du att den behöver kalibreras, då den visar för hög fukthalt. Hur bär man sig åt för att kalibrera den?

Mvh
Anders
 
Du ställer in Humidity offset i Sensor settings i appen. Jag har min ställd på -10 för att matcha en kalibrerad hygrometer som jag litar på.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Du ställer in Humidity offset i Sensor settings i appen. Jag har min ställd på -10 för att matcha en kalibrerad hygrometer som jag litar på.
Ok, men kan bara ställa +10. Finns ju inget minus tecken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.