J Jarlsgård skrev:
What he said (y)

@MBRIQ
Men attefall på 35kvm boa får jag inte ihop? :thinking: hur får du till 35kvm när man får bygga max 30kvm bya? :thinking:
Vi bygger ett hus med BYA 25 m2. Vi bygger attefallshuset i sutteräng (medelmarkhöjden är fortfarande inom reglerna, och sen med hel källare. Takhöjd 2,20-2,30 i alla plan. 21 m2 källare (sovrum och tvättstuga med en toalett), mellanplan 21 m2 kök och badrum, övervåning 14 mm2 (7 m2 öppet ner till köket). Totalt 35m2 boa och 21 m2 Bia.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
MBRIQ MBRIQ skrev:
Vi bygger ett hus med BYA 25 m2. Vi bygger attefallshuset i sutteräng (medelmarkhöjden är fortfarande inom reglerna, och sen med hel källare. Takhöjd 2,20-2,30 i alla plan. 21 m2 källare (sovrum och tvättstuga med en toalett), mellanplan 21 m2 kök och badrum, övervåning 14 mm2 (7 m2 öppet ner till köket). Totalt 35m2 boa och 21 m2 Bia.
Det var mig en bedrift!
 
F Fixarpappa skrev:
Godmorgon,

Känner att jag är grinig i detta inlägg men låt mig.

Jag glädjer mig åt alla som tar steget och köper ett nyproducerat hus men det finns ett problem med hur alla dessa människor benämner det.

Alla, precis alla jag hört, sett eller läst benämner deras köp som att som ska ”bygga hus”. Även att dessa människor, i vissa fall, knappt vet hur man sätter upp en hylla ska dom minsann bygga ett hus!

De som köper ett kataloghus som begär delad entreprenad och skall utföra jobb själva kanske kan benämna sig som husbyggare men ändå är dom inte i närheten.

Vill bara nämna men går inte in djupare på det.

De som ritar sina egna hus påstår sig bygga ett egenritat hus - Kan dom konstruktionsritningar också?

Jag tar illa vid mig när dessa människor bott i hyresrätt och helt plötsligt skall BYGGA hus. Själv renoverar vi ett sekelskifteshus på 350kvm och jag kallar mig inte ens snickare!

Är det någon som förstår min frustration här på forumet?
Förstår fullständigt! Hört detta från folk som aldrig haft ett verktyg i näven.
 
I Ironcastle skrev:
Ehhhh... what? Först förstod jag ingenting, men efter att ha läst igenom inlägget 3-4 gånger (ok, 6 ggr!) så förstod jag varför jag inte förstått nånting. Det krävdes att min hjärna fått arbeta mååånga varv innan jag slutligen insåg att insändaren... på fullt allvar... retar upp sig på att folk säger ”vi bygger hus” trots att de egenhändigt och handgripligen Inte bygger huset. Och som... återigen... på fullt allvar tror att människor som säger ”vi bygger hus” befinner sig i någon slags omnipotent psykos där de själva far omkring med rotationslaser, skruvdragare, cementpumpbilar, sänksågar, vattenpass och andra deliriska verktyg.

Men allt får sin förklaring i den narcissistiska meningen om den egna renoveringen.
Skribenten tar helt enkelt illa vid sig när människor har mage att ens insinuera att de kommer i närheten av de insatser han själv gör under hans heroiska restauration av den enorma och över 100 år gamla villan.

En skymf så nedrig att han inte längre kan härbärgera alla känslor som väller upp.
Det måste bara ut!
J Jarlsgård skrev:
Jag är mer nyfiken på var gränsen då går för att vara husbyggare?

För så som tonen låter @Fixarpappa så krävs det att man gör allting själv? Eller är det bara själva snickardelen man ska göra själv för att ha "byggt ett hus" ? :thinking:

Tänker att det är ganska många involverade. Du har bland annat arkitekt, konstruktör, elektriker, vvsare med fler. Ingen av dessa bygger. Arkitekt och konstruktör ritar och kalkylerar. Elektriker och vvsare installerar. Snickaren bygger huset, men det är ju bara en del av hela arbetet bakom...

Sen har man ju en projektledare, den personen bygger inte huset rent fysiskt heller men är trots det en ack så viktig pjäs i hela "bygga hus"-spelet?

Så, tänker du dig någon checklista man måste bocka av för att få kalla sig husbyggare?


Med allt det sagt så förstår jag ändå vad du menar, men tycker inte att det är så enkelt som att man måste göra allt för att kunna kalla sig det. Om du till exempel tar rollen som projektledare, ja då anser jag att du varit delaktig i husbygget och därmed kan säga att du byggt hus. Samma om du gipsat själv, eller dragit elen. Då har du varit delaktig och blir då i mina ögon Godkänd för att nyttja "jag har byggt hus".

Har du tagit fram ritningarna själv? Ja då är du också delaktig.

Så som sagt, jag tycker inte man kan dra en tydlig gräns, är du på något sätt involverad så ser jag inget fel i att man säger som man då tydligen gör (y)
Undra hur många hus jag har byggt. Ibland har jag byggt 2 hus i månaden :rolleyes: eller har jag bara varit lite delaktig? Vi säger att jag ha byggt, låter bättre :D
 
  • Gilla
MBRIQ
  • Laddar…
K
Haha. Jag vet inte om det är lönt att spä på något men håller helt med TS. Vi har gjort precis allt i vårt hus utom el och lite vvs. Grannarna har i princip pekat ut ett hus i en huskatalog.
 
MBRIQ MBRIQ skrev:
Vi bygger ett hus med BYA 25 m2. Vi bygger attefallshuset i sutteräng (medelmarkhöjden är fortfarande inom reglerna, och sen med hel källare. Takhöjd 2,20-2,30 i alla plan. 21 m2 källare (sovrum och tvättstuga med en toalett), mellanplan 21 m2 kök och badrum, övervåning 14 mm2 (7 m2 öppet ner till köket). Totalt 35m2 boa och 21 m2 Bia.
Ser fram emot din byggtråd. Ni måste bara starta en sådan, speciellt med det Attefallshuset. Måste ses.
 
Bjor Bjor skrev:
Undra hur många hus jag har byggt. Ibland har jag byggt 2 hus i månaden :rolleyes: eller har jag bara varit lite delaktig? Vi säger att jag ha byggt, låter bättre :D
Jag tog i så jag halvt om halvt sket ner mig åt andra hållet, mest för att prove a point :cool:

Ska jag gå ner på djupet så handlar det nog mer om att "vi har låtit uppföra ett nytt hus", då blir i folkmun "vi har byggt hus".

Inte lika akademiskt, man låter inte som någon jäkel uppe på en piedestal med en pinne i röven typ..
 
Redigerat:
J Jarlsgård skrev:
Jag tog i så jag halvt om halvt sket ner mig åt andra hållet, mest för att prove a point :cool:

Ska jag gå ner på djupet så handlar det nog mer om att "vi har låtit uppföra ett nytt hus", så blir det i folkmun istället "vi har byggt hus".

Inte lika akademiskt, man låter inte som någon jäkel uppe på en piedestal med en pinne i röven typ..
När man hör att någon bekant har byggt ett hus blir jag först intresserad, sen visar det sig att det är en byggsats. Då försvann den nyfikenheten snabbt och tänker, där blev jag lurad igen.

Men det sker nog automatisk att uttrycka sig att man har byggt ett hus fast att man inte menar det på det sättet att man har byggt.
 
  • Gilla
Fixarpappa
  • Laddar…
Lite som att säga "vi har dragit in fiber" eller "vi har skaffat kabeltv"..

Vi har gjort nada, vi har betalat någon för att utföra en tjänst och sedan betalar vi en leverantör för att kunna nyttja det.


Så, man säger så för att inte kännas som just den där piedestal killen. Man förutsätter la att folk är smarta nog att kunna läsa mellan raderna? Och förstå vad man menar.

Eller man ska behöva göra en lång utläggning varje gång för att på detaljnivå förklara vad man vill ha sagt? Känns rätt drygt om du frågar mig :sweat:
 
  • Gilla
mumiemonstret
  • Laddar…
A
Man brukar ju också säga,JAG har brutit benet.....:thinking:
 
F Fixarpappa skrev:
Godmorgon,

Känner att jag är grinig i detta inlägg men låt mig.

Jag glädjer mig åt alla som tar steget och köper ett nyproducerat hus men det finns ett problem med hur alla dessa människor benämner det.

Alla, precis alla jag hört, sett eller läst benämner deras köp som att som ska ”bygga hus”. Även att dessa människor, i vissa fall, knappt vet hur man sätter upp en hylla ska dom minsann bygga ett hus!

De som köper ett kataloghus som begär delad entreprenad och skall utföra jobb själva kanske kan benämna sig som husbyggare men ändå är dom inte i närheten.

Vill bara nämna men går inte in djupare på det.

De som ritar sina egna hus påstår sig bygga ett egenritat hus - Kan dom konstruktionsritningar också?

Jag tar illa vid mig när dessa människor bott i hyresrätt och helt plötsligt skall BYGGA hus. Själv renoverar vi ett sekelskifteshus på 350kvm och jag kallar mig inte ens snickare!

Är det någon som förstår min frustration här på forumet?



Håller med dig!
 
Handlade inte det här om att bygga hus? Och varför folk säger det som dom gör. Och inte massa dåliga jämförelser om mat och allt annat.
 
R roli skrev:
Jag var ledig från jobbet över 8 månader när vi byggde hus. Tog ut semester, sparad semester och inarbetad komp. och övertid. Så en stor del av byggtiden var betald av arbetsgivaren.

Du gjorde det ordentligt och kan säga att du byggde hus!
 
elpaco elpaco skrev:
Så en form av anonyma språkpoliser? Det minskar väl inte på din renoveringsinsats när någon annan beställer sin renovering? Eller tycker du att de som bara beställer hus/renovering stjäl uppmärksamhet från dig vid lunchbordet?

Jag bygger spa, eller gör jag det med tanke på att jag inte drar el själv? :thinking:

Du hänger upp dig på fel sak och missuppfattar poängen!
 
Ja det är kanske litet olika uppfattningar vad det innebär att ”bygga” saker som tex hus - eller delar av -, hur mycket man rent faktiskt måste ”göra själv” för att det ska ”räknas” enligt vissa.

Jag kan tycka att det är skoj att följa en del projekttrådar där folk tar hand om även rätt besvärliga och kompetenskrävande arbetsmoment själv, utan att vara ”proffs” vid projektstarten. Man lär sig enormt genom att prova själv, lyckas med det mesta och dra erfarenheter av det andra. Har gjort en del sådana projekt för egen maskin tidigare - ofta tillsammans med vänner som hjälpt till - och känner till vad som krävs av tid och engagemang för att resultatet ska bli bra. Ofta var det drivet av att jag/vi inte hade råd att leja in folk eller att det skulle bli mer arbetsamt än att göra jobbet själv.

Med tiden har jag blivit bättre på att bli en bra beställare, kunna hitta bra hantverkare inom diverse skrån och att förmedla klart och tydligt vad vi vill ha inte minst. Mycket av beställarkompetensen kommer av tidigare projekt som jag varit mer aktiv själv i och det ger på så vis en hög grad av kontroll i nya projekt och i att bedöma skicklighet och kompetens på utförarna. Jag vet vad jag ska förvänta mig av de bästa proffsen inom respektive område.

Idag anlitar vi endast ortens skickligaste hantverkare när det gäller mer komplexa projekt som tex våtrum, viktigt att vi kan kommunicera med raka rör så det blir som vi tänkt. Har inga problem heller att lämna över ansvaret för kvalitetskontroll och samordning mellan hantverkarskråen till folk som jag av erfarenhet vet är extremt kompetenta och som vet vad vi kräver. I slutänden är det ändå jag som kontrollerar kvalitetsansvarigs arbete så att det stämmer mot överenskomna krav och budget. Vi har en mycket bra kommunikation och det blir sällan fel = alla är nöjda.

Att bygga saker är ett lagarbete allt som oftast idag, de som påstår att de helt på egen hand byggt tex ett hus tror jag glömmer alla som bidrog på olika sätt. Men javisst, ni som gör alla dessa utgrävningar i källare med sprängning och bilning, fifflar med snigeldynamit etc: hatten av, det är ett jädra arbete och lång tid tar det om allt ska göras på egen hand. En del kan ta tjänstledigt för att få tiden, andra behöver offra kontakt med familj etc, andra kan tyckas klara allt ovanpå allt annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.