Bygga under är helt uteslutet. Det gäller nämligen ett badrum på andra våningen. Under finns vårat vardagsrum!

Har funderat en del på kortlingar och förstärkninga. Just nu lutar det åt att dra 50 mm (det bör hålla) till handfat och badkar genom bjälklaget och 110 mm till toalett dolt bakom en vägg.

Vad tror ni om det?

Ska försöka få upp lite ritningar imorgon, det är två bjälkar jag ska igenom.
 
Jag har gjort en skiss, någon som kan husera den och lägga in bilden?
 
Utan att ha sett din ritning så måste det ju gå att borra igenom reglarna och dra rören där och förstärka upp runt om, det kan inte vara en omöjlighet.

Rent beräkningsmässigt är det lite klassiskt balkteori och för den insatte borde det gå rätt snabbt att räkna ut vad som behövs.

/Zeb
 
Här är en skiss på Commons konstruktion
avlopp.jpg
 
Det är som sagt bara en skiss, inga mått eller proportioner är hämtade ur verkligheten. :)

Tack Fasting65 för att du lägger upp den!
 
Kan du inte dra det såhär då?
avlopp2.jpg

där avloppet till badkaret och handfaten går i en nisch ovan bjälklaget. Badkarets utlopp ligger ju inte dikt an golvet utan det är ju en 10 cm ovan golv. På så vis kan du nog få ett vettigt fall på hela konkarongen också.


Därefter drar du avloppet till wc ovan bjälklaget i kattvinden och ut genom väggen till toan.
 
Bra idé... Men jag vill inte ha någon nisch. Får nog bli till att dra genom bjälklaget med 50 mm rör. Ska bara kolla med en rörmokare så att det är tillräckligt med 50 mm.
 
Dra röret till badkaret i väggen eller bakom väggen då?
 
Känns som att man låser sig till badkar som har "hög markfrigång" då. Får väl kolla det också först...
 
Vilken dimension och spännvidd är det på golvbjälkarna?

Finns det någon mellanvägg på undre plan?
 
Dimension har jag inte i huvudet, spännvidd är cc60. Men ska bli cc30 inom kort.
Nedervåningen kommer jag inte att röra, avloppet kommer upp från plattan via en vägg på 90 cm, finns inget att göra där.
 
Nja det var inte det jag menade med spännvidd.

Golvbjälkarna ligger upplagda på gissningsvis ytterväggarna och eventuellt någon mellan vägg eller flera där emellan. Det är avståndet där emellan dessa upplag som behövs för att kunna räkna på bjälkarna. Om du borrar i dom så blir dom svagare.

Om de ligger med c-600 idag och du säger att det skall bli c-300 då blir det fler bjälkar att göra ingrepp i eller?
 
Enligt www.traguiden.se:

Hål med större diameter än 40 mm bör placeras med centrum mitt i bjälken (h/2 = neutrallagret), dock inte närmare upplag än dubbla höjden hos bjälken (> 2h) och inte nära fältmitt, där böjmomentet är störst. Håldiametern får inte överstiga halva bjälkens höjd (h/2). "

Har själv borrat hål i golvbjälkarna (220mm) för 75mm avloppsrör till en golvbrunn på vår övervåning. För att vara på säkra sidan (vet man inte så tar man till lite extra) så skruvlimmades plywood på båda sidorna av bjälkarna. Detta är min egen lekmannakonstruktion, dvs inga garantier.

 
common skrev:
Bra idé... Men jag vill inte ha någon nisch. Får nog bli till att dra genom bjälklaget med 50 mm rör. Ska bara kolla med en rörmokare så att det är tillräckligt med 50 mm.

Kan du inte få in röret till badkaret i väggen annars ?

men, markfrigång, alla badkar har ju iaf tillräcklig höjd för att ett 40-50mm rör ska rymmas under det med lite marginal, om du har plant golv så går det ju alltid att justera fötterna på badkaret (eller palla upp det) för att få den/de extra centimetrar som går åt.
 
Lyfter upp denna igen. Spännvidden är ca 3m, och jag kommer att bygga om till cc30 enligt följande princip:

__________________ Befintlig bjälke (45*220)
|________|________| Ny bjälke, fästs genom kortling
|___|_________|___| Befintlig bjälke (45*220)

Genom dessa måste jag borra ett 50 mm hål för avlopp till badkar (golvbrunn för att kunna ändra till dusch i framtiden).

Ovanpå detta ligger ett lager golvspån, 22mm spånskiva med 20mm mellanrum, golvvärmeplåt med 20mm golvvärmeslang i, 2cm glasfiberförstärkt flyspackel (enligt nya rön från Höganäs) och klinkers.

Kommer detta att hålla för ett bubbelbad modell hörn?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.