Så en form av anonyma språkpoliser? Det minskar väl inte på din renoveringsinsats när någon annan beställer sin renovering? Eller tycker du att de som bara beställer hus/renovering stjäl uppmärksamhet från dig vid lunchbordet?

Jag bygger spa, eller gör jag det med tanke på att jag inte drar el själv? :thinking:
 
Och på samma sätt så är de som inte kodat assembler för en sedan länge obsolet processor inte heller programmerare...


Det här var i mitt tycke en av de mest onödiga trådarna på länge..
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
F Fixarpappa skrev:
Godmorgon,

Känner att jag är grinig i detta inlägg men låt mig.

Jag glädjer mig åt alla som tar steget och köper ett nyproducerat hus men det finns ett problem med hur alla dessa människor benämner det.

Alla, precis alla jag hört, sett eller läst benämner deras köp som att som ska ”bygga hus”. Även att dessa människor, i vissa fall, knappt vet hur man sätter upp en hylla ska dom minsann bygga ett hus!

De som köper ett kataloghus som begär delad entreprenad och skall utföra jobb själva kanske kan benämna sig som husbyggare men ändå är dom inte i närheten.

Vill bara nämna men går inte in djupare på det.

De som ritar sina egna hus påstår sig bygga ett egenritat hus - Kan dom konstruktionsritningar också?

Jag tar illa vid mig när dessa människor bott i hyresrätt och helt plötsligt skall BYGGA hus. Själv renoverar vi ett sekelskifteshus på 350kvm och jag kallar mig inte ens snickare!

Är det någon som förstår min frustration här på forumet?
Jag håller med!
För att kunna säga att man "bygger" skall man åtminstone sköta byggherreansvaret och en märkbar del av arbetet själv tycker jag. I mina kretsar här i Österbotten är i alla fall det normala språkbruket någonting i den stilen.

En följd av det hela är att när jag bygger någonting verkar somliga ha svårt att fatta vad jag håller på med..... när ett byggprojekt kan börja med motorsågen i skogen.
 
  • Gilla
Fixarpappa
  • Laddar…
Mikael_L
C calibramicke skrev:
Jag får nog börja koda i Assembler istället.
Det räcker väl knappast. Då använder du ju en programvara som någon annan skapat. :crysmile:
Själv miste jag min lågnivå-oskuld genom att vi satt och skrev adresser och Z80-instruktioner på papper, räknade sen fram adresser för hopp och annat för hand och plitade dit.
Sen sitta och få in "programmet" med POKE i ABC80-basic-interpreter för att sen köra på lågnivå maskinkod direkt.

Då var jag nästan programmerare, tyvärr användes ett program någon annan skapat (ABC-80 Basic) för att få in programmet i minnet.
Hade det funnits en möjlighet att programmera binärt med vippströmbrytare som på Altair 8800, så hade jag nog kunnat titulera mig programmerare då. Min insats hade inte alls varit beroende av någon annan (programmerare) ...
 
Detta var välbehövlig komik. Att man orkar bli så upprörd över något. Och dessutom ha fel!

1. Det är vanligt att beskriva skeenden som något man personlig gör, trots att det är underförstått att man inte personligen gör dem. Ex. "Jag har klippt mig", "Jag har servat bilen", "Jag har lagt om mitt lån". Inget av detta utförs rimligen av personen i fråga längre, men det är fortfarande rätt uttryckt i allmänt språkbruk.
2. Den som bygger huset är juridiskt sett byggherren, oftast beställaren. Alltså tycker lagen att man bygger ett hus. Det tycker jag låter tillräckligt.
3. Om man köper denna hårda tolkning av att göra något, har inget hus någonsin byggts av någon, eftersom jag vågar påstå att ingen enskild person har gjort alla moment som krävs för att bygga ett hus helt själv. Jag har inte ens skrivit detta meddelande, eftersom jag inte skapat internet varpå det skickades...
 
  • Gilla
Strontus och 1 till
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
grattis
:crysmile:
 
F Fixarpappa skrev:
Godmorgon,

Känner att jag är grinig i detta inlägg men låt mig.

Jag glädjer mig åt alla som tar steget och köper ett nyproducerat hus men det finns ett problem med hur alla dessa människor benämner det.

Alla, precis alla jag hört, sett eller läst benämner deras köp som att som ska ”bygga hus”. Även att dessa människor, i vissa fall, knappt vet hur man sätter upp en hylla ska dom minsann bygga ett hus!

De som köper ett kataloghus som begär delad entreprenad och skall utföra jobb själva kanske kan benämna sig som husbyggare men ändå är dom inte i närheten.

Vill bara nämna men går inte in djupare på det.

De som ritar sina egna hus påstår sig bygga ett egenritat hus - Kan dom konstruktionsritningar också?

Jag tar illa vid mig när dessa människor bott i hyresrätt och helt plötsligt skall BYGGA hus. Själv renoverar vi ett sekelskifteshus på 350kvm och jag kallar mig inte ens snickare!

Är det någon som förstår min frustration här på forumet?
gud vad du är duktig. här får du en medalj.
 
  • Gilla
Fixarpappa och 2 till
  • Laddar…
F Fixarpappa skrev:
Godmorgon,

Känner att jag är grinig i detta inlägg men låt mig.

Jag glädjer mig åt alla som tar steget och köper ett nyproducerat hus men det finns ett problem med hur alla dessa människor benämner det.

Alla, precis alla jag hört, sett eller läst benämner deras köp som att som ska ”bygga hus”. Även att dessa människor, i vissa fall, knappt vet hur man sätter upp en hylla ska dom minsann bygga ett hus!

De som köper ett kataloghus som begär delad entreprenad och skall utföra jobb själva kanske kan benämna sig som husbyggare men ändå är dom inte i närheten.

Vill bara nämna men går inte in djupare på det.

De som ritar sina egna hus påstår sig bygga ett egenritat hus - Kan dom konstruktionsritningar också?

Jag tar illa vid mig när dessa människor bott i hyresrätt och helt plötsligt skall BYGGA hus. Själv renoverar vi ett sekelskifteshus på 350kvm och jag kallar mig inte ens snickare!

Är det någon som förstår min frustration här på forumet?
:crysmile:
Har tänkt på detta flertal ggr då jag jobbat som elektriker i flertal år och har säkert en 100 nybyggnadsvillor i bagaget.
Det roligaste fenomenet är att de allra flesta benämner processen som väldigt jobbigt. Och det jobbiga ligger då i alla beslut som ska tas, att välja alla material och vad de ska ha för färg och form och inte nog med det så kom köksleveransen försent med 3 veckor och snickaren fick problem i ett fall så rummet blev 1kvm mindre, vi är så himla besvikna och bla bla bla..... :rofl:
Jag tror grunden är att de saknar självinsikt och distans till vad som är viktigt i livet. Ett gäng självupptagna idioter med andra ord.
 
  • Gilla
Fixarpappa
  • Laddar…
Har du klippt dig? Nej, frisören har gjort det.
Vi (markfirman) har anlagt trädgård.
Vi (Sverige) vann i hockey.

Du märker bara ord. Tråkigt.
 
Mikael_L
L Laths skrev:
Det roligaste fenomenet är att de allra flesta benämner processen som väldigt jobbigt. Och det jobbiga ligger då i alla beslut som ska tas, att välja alla material och vad de ska ha för färg och form och inte nog med det så kom köksleveransen försent med 3 veckor och snickaren fick problem i ett fall så rummet blev 1kvm mindre, vi är så himla besvikna och bla bla bla....
Jag som byggt allt själv (utom 2 timmar rörmokare som kopplade in vattenservisen till huset samt ett antal timmar inköpt grävmaskin) tycker också att alla de där valen av golv, kakel, om dörren ska öppnas åt vänster eller höger osv var jobbiga.
Att regla upp väggar och sätta upp material var mycket roligare och kändes effektivare.
 
  • Gilla
karlbrutal
  • Laddar…
F Fixarpappa skrev:
Godmorgon,

Känner att jag är grinig i detta inlägg men låt mig.

Jag glädjer mig åt alla som tar steget och köper ett nyproducerat hus men det finns ett problem med hur alla dessa människor benämner det.

Alla, precis alla jag hört, sett eller läst benämner deras köp som att som ska ”bygga hus”. Även att dessa människor, i vissa fall, knappt vet hur man sätter upp en hylla ska dom minsann bygga ett hus!

De som köper ett kataloghus som begär delad entreprenad och skall utföra jobb själva kanske kan benämna sig som husbyggare men ändå är dom inte i närheten.

Vill bara nämna men går inte in djupare på det.

De som ritar sina egna hus påstår sig bygga ett egenritat hus - Kan dom konstruktionsritningar också?

Jag tar illa vid mig när dessa människor bott i hyresrätt och helt plötsligt skall BYGGA hus. Själv renoverar vi ett sekelskifteshus på 350kvm och jag kallar mig inte ens snickare!

Är det någon som förstår min frustration här på forumet?
Jag förstår precis. Fick höra om en person som byggt en hel gård med större boningshus, ladugård, båthus, garage m.m. helt själv! Läkare i övre medelåldern. Imponerade, tänkte jag. Hur har han hunnit med det. Hälsade på där efter något år men förstod efter två minuter att han hade låtit uppföra gården. Självklart en utmanande roll som "projektör", men han hade inte mer än satt upp gardiner och kanske byggt en altan med egna händer. Det gav mig en helt annan bild av honom och vi hade inte så mycket gemensamt som jag först trodde...
 
  • Gilla
Fixarpappa
  • Laddar…
Har du klippt dig?
Nej, jag har inte klippt mig.
Men du har ju en ny frisyr?
Det var frisören som klippte mig...

Har ni byggt ett nytt hus?
Nej det har vi inte.
Ok, ja det ser nytt ut.
Ja, det är ett nytt hus som vi betalade andra att bygga....

Så kan man ju svara....:rofl: Känns som liknade uttryck är vanligt i språket. Det är som det är och inget att göra något åt... (y):cool:
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag som byggt allt själv (utom 2 timmar rörmokare som kopplade in vattenservisen till huset samt ett antal timmar inköpt grävmaskin) tycker också att alla de där valen av golv, kakel, om dörren ska öppnas åt vänster eller höger osv var jobbiga.
Att regla upp väggar och sätta upp material var mycket roligare och kändes effektivare.
Jo fast du är kanske ingen caffelatte mamma som inte förstår dygden av hårt arbete. Först jobba 8 timmar om dagen för att sen åka till huset du bygger varje dag efter jobbet och vara kvar där till kl 21.00 sen åka hem och inte träffa barnen, gå och lägga sig och vakna innan alla andra för att köra på repeat dagen efter. Och sen göra exakt samma val som alla de andra vanliga som bygger hus. De flesta besitter inte din kunskap menar jag och därmed saknar förståelse för vad ordet bygga hus innebär.:D
 
F Fixarpappa skrev:
Godmorgon,

Känner att jag är grinig i detta inlägg men låt mig.

Jag glädjer mig åt alla som tar steget och köper ett nyproducerat hus men det finns ett problem med hur alla dessa människor benämner det.

Alla, precis alla jag hört, sett eller läst benämner deras köp som att som ska ”bygga hus”. Även att dessa människor, i vissa fall, knappt vet hur man sätter upp en hylla ska dom minsann bygga ett hus!

De som köper ett kataloghus som begär delad entreprenad och skall utföra jobb själva kanske kan benämna sig som husbyggare men ändå är dom inte i närheten.

Vill bara nämna men går inte in djupare på det.

De som ritar sina egna hus påstår sig bygga ett egenritat hus - Kan dom konstruktionsritningar också?

Jag tar illa vid mig när dessa människor bott i hyresrätt och helt plötsligt skall BYGGA hus. Själv renoverar vi ett sekelskifteshus på 350kvm och jag kallar mig inte ens snickare!

Är det någon som förstår min frustration här på forumet?

Håller fullständigt med dig!
När någon ska köpa en splitterny bil och leveranstiden är flera månader framåt i tiden så säger de inte att de ska bygga en bil.
Frågade en gång en person som sa att han byggde hus ifall han tagit ledigt från sitt ordinarie arbete eller arbetade på helger och kvällar med att bygga huset,,,han tyckte jag var dum i huvudet :rofl::rofl:
 
  • Gilla
Tomtom79 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.