D Dr Jumping Jack skrev:
Det heter: ”jag bygger ett hus” med svensk modernt språkbruk. När man använt ett uttryck tillräckligt många gånger så blir det rätt (även om det tidigare var fel) Det spelar ingen roll att många här tycker det är fel, bit ihop och acceptera.
Nej, det gör det inte. Att säga att man bygger ett hus när man inte gör det kommer aldrig bli rätt. Möjligtvis kan det vara så att fler och fler inte begriper att det är fel, dock.

Jag ska också tillägga att jag håller inte med TS per se, men begriper ändå att folk uttrycker sig fel.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med dig! När vi renoverade en torpstuga, kom stadsvänner ut och blev helt förskräckta över upprivna golv, nakna gamla timmerväggar och urlyfta fönster. Dom trodde vi tapetserade om bara...:surprised:. Sen har jag flera gånger genom livet renoverat hus och byggt hus, det allra mesta själv - dvs allt som är tillåtet och allt jag klarat fysiskt (använda bräder och undvika skivor). Jag är kvinna och liten till växten och det tas för givet när jag säger att jag bygger, att andra gör det åt mig. Tröttsamt. Också tröttsamt att de flesta tycker det är så märkligt. Just nu bygger jag, i ordets rätta mening, en liten stuga att bo i, i skogen hos min son. Snart inflytt, nybliven pensionär (y):D
 
  • Gilla
Mossen stefan och 3 till
  • Laddar…
Jag säger det igen, när tillräckligt många inte begriper att det är fel så bli det rätt. Det heter inte längre ”jag låter någon bygga ett hus åt mig” det heter ”jag bygger ett hus”. Det kan vara jobbigt när man har rätt men ändå får fel. Hänvisar till Fredrik Lindström, känd språkvetare från tv, läs gärna hans böcker så förstår du bättre.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Tobbe.A
Karl.s Karl.s skrev:
Fast frågan är hur många som låtit bygga ett hus, och därmed säger att de bygger ett hus, som kallar sig husbyggare? Tror det är ganska få, på samma sätt som att folk inte kallar sig frisörer när det klippt sig
Jo, jag skrev ju också det. Men inläggen i tråden har även tagit upp att det skulle vara samma sak som när man säger tex JAG har klippt mig... etc. Språkforskaren förklarade varför något man säger som uppenbarligen är helt fel, plötsligt accepteras och blir ”rätt”. Typ, jag har klippt mig, jag bygger hus osv..

Tänkte jag kunde göra två flugor på smällen och hitta svaren i hans förklaring :) Det kanske även tog upp något som kunde liknas med varför man kallar sig något man inte är, tex husbyggare.
 
  • Gilla
Karl.s
  • Laddar…
Nu undrar ju förstås vän av ordning hur många det egentligen är som säger sig vara husbyggare fastän de inte är det. Är det någon i tråden? Hur många på forumet "bygger hus"?

Är bedrägeriet så utbrett som man kan tro när en läser den här tråden eller är egentligen andelen "husbyggare" en mycket liten del av husbyggarna?
 
Som när vissa säger att de inte har bil. Då menar dom att den är på service.
 
Vart går gränsen då? Köpte ju ett skal (färdiga ytterväggar) och var med och montera detta och la på råspobt och pappa. men gjort allt inomhus själv med hjälp. För ett skal är ju inte ett hus utan ett hus är ju ändå hela grejen inte bara vissa delar.

Så nä jag bygger hus, dom som kör totalare köper mer ett nybyggt hus, men sen bryr jag mig inte heller om dom skulle säga att dom bygger hus
 
Keiller Keiller skrev:
Undrar om man törs kalla sig husägare, då åtminstone mitt hus till två tredjedelar tillhör banken? Låntagare/andelsägare borde väl vara en mer passande benämning
Så du frågar du banken om lov om du vill måla om hemma? Eller säger du till banken om diskmaskinen går sönder? Vilket du väl borde göra om de är huvudsaklig ägare till huset.
 
Jag stör mig faktiskt inte så mycket på det. Trots att jag själv har byggt ett egen ritat hus och ja, jag har gjort en hel del konstruktionsberäkningar/ritningar också. Dock inte takstolarna då de ingick i köpet, varför lägga tid på något som ingår. Sedan har jag förvisso inte gjort ALLT själv men väldigt mycket. Men kommer ändå att säga att jag har "byggt hus", kan inte säga "bygger hus" eftersom vi har bott i det i över 22 år.
 
Man ska inte säga att man lagar mat om man hämtar färdigmat.
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Minns i cowboykåken?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Så du frågar du banken om lov om du vill måla om hemma? Eller säger du till banken om diskmaskinen går sönder? Vilket du väl borde göra om de är huvudsaklig ägare till huset.
Nej. Om du läser mitt inlägg en gång till förstår du nog vad jag med det :D
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
F Fixarpappa skrev:
Här snackar vi.
Precis det här jag vill komma fram till. (y)

Verkar däremot att flertalet i denna tråd ”bygger hus” genom att välja tapeter,golv och handtag likt The sims.
Verklighet uppstår bara när alla roller i ett projekt sköts så i stället för att bråka om vem som är vad och har vilken roll så borde den här tråden reda ut hur vi lättast besätter alla roller som behövs för att bygga hus!
Gör du allt och sköter alla roller är du hela projektet
Köper du alla roller är du finansiär!

Arkitektur betyder helhet och innan ett husbygge nått till arkitektur så behöver alla roller gjort sitt

Jag ser inget större fel i att alla bygger på sitt sätt!

Detta forum borde kunna kunna innehålla alla olika typer av husbyggare?
 
Mikael_L
F Fixarpappa skrev:
Är det någon som förstår min frustration här på forumet?
Nä, inte direkt.
Jag förstår att du tycker vissa använder språket fel, men jag förstår verkligen inte att du kan bli frustrerad av det. :surprised: :p

Nåväl, den som bygger nyckelfärdigt är åtminstone byggherre. Det har åtminstone förut lite mer exakt betytt "den som låter uppföra ett hus".
Men då kommer även "byggherre" omfatta både den som väljer huset från huskatalog likväl den som hugger skogen och sågar brädorna själv som första steg i bygget, så den gamla benämningen hjälper inte att sålla agnarna från vetet ändå. :D



Men om jag vänder på det.
Vem bygger hus ifall man t.ex. beställer ett Älvsbyhus ...?
(Hoppa över de 2-3 första minuterna, det är bara reklam och tröttsamt, men sen kan du se lite om hur produktionen går till)

Är det de vid löpande bandet i fabriken som är husbyggare?
(För mig är de bara montörer på en fabrik, de kunde lika gärna stått vid volvos löpande band och monterat växelspakar)

Är det de som ställer samman husmodulerna på grunden?
(De verkar ju vara typ mest lastbilschaufföer?)

Är det de som ställer upp takstolarna och lägger på taket?
De är väl de som mest påminner om husbyggare i denna process? Men kan vi verkligen säga att de har byggt ett hus bara för att de ställt upp takstolar och lagt plast och plåt på dessa?
 
  • Gilla
snoddas2 och 1 till
  • Laddar…
F
Jag förstår exakt vad du menar. Jag har absolut inte gjort allt, jag har inte ens gjort hälften men jag har gjort extremt mycket mer än genomsnittet och jag var med och jobbade full tid i huset parallellt med den snickaren vi hade. Jag har gjort hela grundarbetet, rörläggeri i mark, gjutning av platta, formning och gjutning av valv mm. Så jag hävdar att jag har byggt hus.

Minns när vi byggde att vi var på en fest och jag hamnade mitt emot en annan nybyggare som låg ett par månader före oss i processen. Han pratade om att det var så jävla jobbigt att bygga hus. Han satt och gav goda råd och ju längre tiden gick ju mer provocerad blev jag. Visade sig att han "byggde" ett Smålandsvillan och det "jobbiga" var alla beslut om tapeter, val av knoppar och luckor till köket och om dom skulle ha plattor eller asfalterad infart till sin carport. Han "byggde" hus med händerna i fickorna. Detta under en period då jag jobbade heltid på jobbet och jobbade 35-40h /vecka på grundläggning och mura källare.
 
  • Gilla
Tomtom79 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.