Hej!

Hur mycket amorterar ni folk? Är 2500kr/mån lite, medel eller mycket?

(Om man har lån på ca 2,1 mille)

/Madde
 
Varför amortera?

sätt hellre undan dom pengarna i någon aktieform eller liknande alternativt ha kul för dom.

Lite enklare att få ihop en riskbuffert då.
 
Det känns som att man "borde" amortera... borde man inte? Iofs, med så HÖGA lån som det är nu för tiden så finns det aldrig en chans att man blir av med dom ändå. =)

Hmm... fler som har åsikter/tankar??
 
Föresten...

OLHA: Hur tänker du när det gäller amorteringen, varför inte amortera alls? Ser du några nackdelar med att inte amortera? Blir nyfiken, har inte ens tänkt tanken nämligen att inte amortera.

/Madelen
 
Vi amorterar 3700 kr/mnd har 1,2 mille kvar att amortera = 30 år
 
Utan att amortera skapar man bara en buffert i sin lånebild så länge man har en ökning av fastighetspriserna. Att bara betala räntor ser jag inte som ett alternativ för oss.

Dock kan man hittta inteligenta lösningar utan traditionell amortering. Avtala med banken om inbetalning av amorteringar 1 gång/år placera den tänkte amorteringen på ett räntebärande sätt(statsobligationer, Akelius garanti konto el.) på detta vis kan du i bästa fall amortera SAMT få ett "bidrag som även täcker en del av räntekostnaden.

En annan lösning kan vara att du under en period (2-3 år) avtal om amorteringsfrihet och använder den tänkta amorteringssumman till värdehöjande investeringar i huset. Detta kommer vi att göra. tre års amorteringsfritt innebär för oss att vi kan installera en komplett bergvärmeanläggning utan låna en krona extra ;D
 
Hmm... ja det känns ju som att man borde amortera så att iaf räntekostnaderna sjunker sakta men säkert. Fast det klart det låter lockande att inte amortera alls. :)
 
Vi har inte ens bestämt vilket hus vi ska bygga ännu men för mig så känns det som en självklarhet att amortera järnet i början! Kostnaderna för lånen är låga just nu och man har ännu inte behövt börja betala fastighetsskatt. Amortering är ju att anse som en form av sparande. Fast kanske har jag en gammeldags syn på det här med att man ska betala tillbaks det man är skyldig?!!
 
Jo jag har också alltid tänkt att det klart jag ska amortera... men nu när OLHA skrev så blev man ju fundersam. :)
 
Ränteläget kommer att på sikt se helt annorlunda ut än idag samtidigt som inflationen är relativt liten. Även om fastigheterna stiger i pris (inte här, inte!) är det ingen tröst om lönen stigit marginellt, men ränteutgifterna fördubblats. Då är det skönt om man har betalat av en del av lånet.

Beräkna på din ekonomi. Ta i beaktande att människor blir allvarligt sjuka, separerar, mister sina jobb, pensioneras med framtidens småsmå pensioner. Tänk på också att barn blir mycket dyra i drift och konsumentverkets rekommendationer kan stoppas i... papperstuggen. Vi sitter i en situation där två äldsta barn har fått möjligheten att utveckla sina specialintressen på en annan ort, vilket har medfört att vi har tre hushåll att ombesörja.

Jag skulle ALDRIG binda mig till livslånga lån.
 
OLHA skrev:
Varför amortera?

sätt hellre undan dom pengarna i någon aktieform eller liknande alternativt ha kul för dom.

Lite enklare att få ihop en riskbuffert då.
ajajaj, detta resonemang påminner om snacket om "den nya ekonomin" som naturligtvis var kvalificerat nonsens under IT-bubblans glada dagar.

Jösses, tror ni räntorna kommer ligga på dessa nivåer för evigt eller?? Och inflationen? Om ni väljer att ändå inte amortera (huvudlöst) så sätt in en summa i månaden på ett sparkonto som ni inte rör istället för att spekulera bort pengarna eller konsumera dem. Pengar för sparande och konsumtion har ni väl ändå? Eller ryms det inte i er budget, dvs är ni så nära marginalen så att amorteringar skulle tvinga er avstå vanlig konsumtion och sparande?

Grundregel:
Låga räntor->amortera mycket
Höga räntor->amortera mindre
=ett jämnt kostnadstryck

Ursäkta om någon blev trampad på tårna eller väckt ur en rosa dröm, men en del resonemang man läser om här, speciellt vad gäller ekonomi gör mig något konfunderad. Okunskap är farligt. Det är klart att man kan strunta i att amortera OM MAN HAR STORA MARGINALER, men det verkar vara ett ytterst fåtal av de som skriver här i alla fall.

Ha en bra amorteringsdag! ;)
 
jureit skrev:
...och själv väntar jag fortfarande på ett svar från "Husse" där han förklarar på ett sätt så jag brgriper det fina med att inte amortera... men det verkar som jag väntar förgäves... [länk]
;D ;D ;DJag är också angelägen att få höra Husses förklaringar! Det blir aningen snedvridet när man jämställer stora företags komplicerade ekonomi med min lilla rundgång lön-mat-tomt-lön-mat...
Jag ska ta mig tid att läsa tråden noggrannt. Vem vet, jag kanske omvärderar min ståndpunkt. En höjdare, tack Jureit!
 
Vi kommer att amortera hela taxeringsvärdet plus mellanskillanden mellan nuvarande ränta och 6% (som kankse är en rimlig nivå om 10-15 år).

När sedan taxeringsvärdet börjar att ticka så minskar vi amorteringen med motsvarande. Likadant om räntan ökar.

Det är iaf planen :)
 
Jag kan inte tänka mig något bättre sparande än att amortera! :) Räntan på sparandet är ju = räntan som du slipper att betala på den del av lånet du amorterat bort! På ett vanligt konto är det ju alltid så att räntan på det du sparar är lägre än på det du lånar! :p
 
blofeldt: Min tanke har alltid varit att vi ska amortera så mycket som går men när OLHA skrev som han gjorde blev jag nyfiken på om det är fler som tänker så. Låter udda!

Men tillbaka till min fråga... 2500 kr/mån, är det för lite? Alltså jag förstår att det inte finns en gräns men låter det rimligt? Vill ju ändå kunna spara några tusenlappar. +att vid en ev. mammaledighet så är det nog max vi klarar att amortera om vi ska kunna ha liiite roligt också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.