UPPDATERING: Jag skrev i början av mitt inlägg att 2 av 3 dörrar går att stänga smärtfritt.

Det stämmer inte. De beter sig inte som jag ör van vid att nya dörrar ska bete sig. Har varit runt i andra delar av forumet och fått klarhet i vad som kan vara fel.


Dörr nr. 1 mellan vardagsrum och kök lutar framåt väldigt mycket, men går att stänga, dock inte utan att man inte trycker in den ganska hårt.
Se bild nr. 1

Dörr nr. 2 mellan badrum och hall är mycket trög att stänga. Enligt chefen på byggfirman så beror detta på tätningslisterna eller slutblecket. Tog således bort tätningslisterna, men märkte inte av någon skillnad. Det är inget fel på slutblecket. Anledningen till att dörren är trög är för att dörrbladet tar i på mitten av karmen på gångjärnsidan.

Se bild nr. 2 och video

Dörr nr. 3 som sitter mellan hall och kök, där tar dörrbladet i karmen längst upp på höger sida. Antagligen för att karmen trycker ut lite på den vänstra sidan?

Se video nr. 3
 
  • Stängd vit dörr med potentiell lutning, synbar skarv mellan golv och dörrtröskel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en dörrkarm och slutbleck där dörrbladet tycks ta i karmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Disneygrisen Disneygrisen skrev:
Ja, jag anlitade ju dem för att jag inte kan göra allt detta själv och är mån om att det ska bli korrekt utfört och gärna se normalt ut, annars hade jag nog försökt mig på allt detta på egen hand. Nu känns det mer som att arbetet hos mig var ett slafsigt sidojobb :confused:

Aldrig bestridit en faktura i hela mitt liv :oops: Kan man ta in en sakkunnig som tittar vad som är korrekt utfört och sen göra en lista på åtgärder? Nu vill nämligen företaget, helt plötsligt, lägga några timmar hos mig med mycket kort varsel och jag vill hinna ha hit någon annan först. Jag har egna anteckningar med synpunkter, men det kan ju vara sådant som jag som amatör inte kan se, t.ex golvläggningen. Tänker att det sparar tid för alla.

Menar du att jag kan ta in en annan firma som gör jobbet och så får den andra firman betala som jag sen betalar?


Tar bilder på allt som ser konstigt ut. Sen tänker jag att hela lägenheten är som ett bevis som inte går att trolla bort :rofl:

Jo, för eller senare gör det nog det. Brukar tänka att om hundra år kommer ingen minnas det här :crysmile:
Nej, för att vara tydlig: Du måste ge byggfirman som du ursprungligen hade kontrakt med chansen att ”rätta till” det som inte är fackmannamässigt gjort innan du kan ta kontakt med någon annan firma som åtgärdar felen, om du vill att kostnaden för det ska tillfalla den ursprungliga firman som gjorde fel.

Så mitt tips hade varit att du tar skriftlig kontakt med chefen, skickar bilder samt beskrivning på allt du tycker är större fel/brister och ber honom åtgärdar det snarast. Du kan även berätta att du annars kommer ta in en besiktningsman och ta detta vidare.
Sedan beror ju allt på vad ni har skrivit i ert kontrakt, har ni inte fastslagit något särskild finish eller att det ska vara på annat sätt så är det sedvana i branschen som gäller. Det jag kan bedöma från korten är långt mycket sämre än så. Du får gärna skriva ett pm istället om du undrar mer så kan jag försöka hjälpa till.

Mvh
 
  • Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
T TheJanHof skrev:
Nej, för att vara tydlig: Du måste ge byggfirman som du ursprungligen hade kontrakt med chansen att ”rätta till” det som inte är fackmannamässigt gjort innan du kan ta kontakt med någon annan firma som åtgärdar felen, om du vill att kostnaden för det ska tillfalla den ursprungliga firman som gjorde fel.

Så mitt tips hade varit att du tar skriftlig kontakt med chefen, skickar bilder samt beskrivning på allt du tycker är större fel/brister och ber honom åtgärdar det snarast. Du kan även berätta att du annars kommer ta in en besiktningsman och ta detta vidare.
Sedan beror ju allt på vad ni har skrivit i ert kontrakt, har ni inte fastslagit något särskild finish eller att det ska vara på annat sätt så är det sedvana i branschen som gäller. Det jag kan bedöma från korten är långt mycket sämre än så. Du får gärna skriva ett pm istället om du undrar mer så kan jag försöka hjälpa till.

Mvh
Har kontakt med chefen och de ska komma tillbaka och göra om i princip allt. Jag sa till honom att jag inte förväntar mig att fodret och golven ska glänsa och glimma (bara det inte är överdrivet kantstött för det är ju inte kul på nya grejer) men det ska vara fackmannamässigt gjort. 2 av 3 dörrar är felmonterade och båda golven är fulla med öppna skarvar och....ja, så fruktansvärt dåligt allt bara.

Tack! Just nu tror jag att jag har koll på läget och mina rättigheter och skyldigheter :)
 
  • Gilla
RolfoHelena och 3 till
  • Laddar…
En fundering, ska det inte va lite mer luftspalt under innerdörrarna för att få korrekt ventilation vid stängd dörr? :thinking:
 
  • Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
A Alle123 skrev:
En fundering, ska det inte va lite mer luftspalt under innerdörrarna för att få korrekt ventilation vid stängd dörr? :thinking:
5 mm ska det vara har jag för mig? Ingen av dörrarna är kapade fast de sa att de skulle göra det. Ytterligare en grej att sätta på listan...
 
  • Gilla
Phasio
  • Laddar…
@Disneygrisen Jag snubblade över den här gamla tråden. Hur gick det för dig?
 
Hep Hep skrev:
@Disneygrisen Jag snubblade över den här gamla tråden. Hur gick det för dig?
Det gick skapligt. Byggaren rev fakturan och jag anlitade en riktig snickare.
 
  • Gilla
  • Älska
Bästerortarn och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.