Provsågning!

Provade i dag Biltemas 180/2mm klinga. Det var bara att mata igenom både 28mm trall och 45mm reglar. Fungerade perfekt!

Två sågade träbitar bredvid en sågklinga på en sågbänk, visar provsågning med Biltema klinga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med 180mm Biltema klingan blir såghöjden 50mm. Klart godkänt! Jag behöver inte mer. Dessutom får jag 5mm extra till klyvknivens infästning. Tror att det underlättar vid monteringen av kniven. En liten tumstocksbit fälldes in i anhållet för att underlätta höjdinställningen av klingan och en annan liten bit monterades för anhållet. Klyvkapacitet med anhållet blir 18cm. 99,99% av klyvningarna kommer att fungera med det. Blir det större får det bli frihandsåkning eller med skenor.

Mätning av träbräda med tumstock och inställning av sågbladets höjd för precisionssågning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Cirkelsågblad från Biltema monterat i såg med tumstock för höjdinställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mätverktyg och en tumstock applicerade på såg för inställning och mätning av klinghöjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den nya grövre brytarkabeln fungerade utan antydan till värmeutveckling.
Klyvknivshållaren monterades ihop med 6 M4 skruv och fick en liten uppfräschning i svart.

Svart klyvknivshållare och brytarkabel på träplankor, nyligen uppfräschad och redo för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa vecka får jag ta tag i klyvkniven för nu vet jag vilken klingstorlek jag skall ha. Väntar också hem lite plastdetaljer som skall användas till sågen så det får bli att flytta fram finalen till nästa helg. Då blirdet utvärdering av projektet.

Nu blir det till att klyva en ”Pelarborr”!

Bordsåg med en ölburk för storleksreferens och tumstock för såghöjdsjustering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trevlig Helg!
Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
StudioLjustret och 10 till
  • Laddar…
Ändring!

Det fina med en planering är att det går att ändra! Hade siktet inställt på att göra klart klyvsågen i helgen men så blir det inte. Ett erbjudande om att träffa barnbarn är betydligt mer lockande. Så det får bli nästa helg i stället eller så kommer det något annat som ändrar planerna.
Har i alla fall fått klyvkniven på plats men inte justerat och provsågat. Det får bli i veckan som kommer.

Trevlig Helg!
Dag

 
  • Gilla
StudioLjustret och 6 till
  • Laddar…
Den stannar kvickt och lätt
När den på sågspånen satt sprätt!
 
  • Gilla
  • Haha
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
A aglphoto skrev:
Den stannar kvickt och lätt
När den på sågspånen satt sprätt!
Tack Arne!

Det har inte varit lätt att få sågen att såga rätt,
men det har hela tiden känts rätt, att göra det på detta sätt!

Dag
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Klyvsåg AEG 18v/Elu klar!
Vers.1.1
Gammalt möter nytt!


Målet med projektet ha varit att få en mindre mobil batteridriven 18v klyvsåg som ersättning för min stora nätanslutna Bosch GTS 10 XC. Boschen har fungerat perfekt under några altanprojekt men är ganska stor att förvara och transportera. Den har bara använts några månader om året och resten av året så har den fått vila och då belagt en ganska stor plats i verkstaden.

Då jag städade upp i mitt ”batteri/laddare träsk” för något år sedan blev valet att satsa på Bosch 10,8/12v och AEG 18v. Till dessa två batterisystem har jag en fast monterad laddstation med 2 X 3 laddare samt 2 X 2 mobila. Väldigt smidigt att använd och platsbesparande!

En väggmonterad laddstation med AEG och Bosch batteriladdare med flera uppladdningssatta batterier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då AEG tyvärr inte har någon batteridriven bordssåg fick det bli att tänka utanför boxen. Funderade först på att bordsmontera den mindre 18v batterisågen men då hade inte såghöjden blivit tillräcklig, d.v.s > 45mm.
Den större skulle lösa problemet men priset på 2000kr naken kändes lite magstarkt. Men då dök sågen upp på Blocket med två batteriet (5Ah + 2Ah) och laddare för 1500kr i väldigt bra skick. Det var bara att köpa!

AEG 18v klyvsåg med borstlös motor, två batterier och laddare på ett klinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Först funderade jag på att bygga sågbordet av ek men även där löste Blocket problemet! Hittade ett gammalt och då menar jag riktigt gammalt ELU Kombitisch i kraftig gjutaluminium från förra århundradet med alla benen/fästena i behåll men mycket ”proveniens” av tidigare användare. Genomskitigt och märkt av tidens tand!
Dåtidens kombiverkstad gick att anpassa till många uppgifter med olika tillbehör men troligtvis med låååånga ställtider. Ett ofullständigt fjädrande kapanhåll och vinkelanslag medföljde också. Dessutom ingick en ClasOlle såg med sliten ”Gevalia” klinga. Den skänktes omgående till svärsonen. Paketpris 450kr.
Lite bilder från nätet på olika delar som gick att kombinera ihop med bordet då det begav sig.

Gammal kombinerad arbetsbänk med olika verktygsdelar och tillbehör i metall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammal gjutaluminium klyvsåg på ett sågbord med diverse tillbehör och bruksanvisning på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var så resan startade. Är du intresserad av hela resan blir det att backa tillbaka i tråden några månader. Om det är några specifika frågor på dom olika dellösningarna eller momenten är det bara att återkomma så skall jag förklara med ord och bild.

Och så till resultatet. Efter en stimulerande och lärorik resa med några återvändsgränder och ”lappkast” har jag nu en väldigt stabil liten lättanvänd 18v batteridriven klyvsåg med två fasta arbetshöjder som enkelt klarar av sommarjobbens klyvsågningar. Sågen har en 18v Brushless motor och klarar >50mm i såghöjd. Då sågen saknade klyvkniv i originalutförande har jag konstruerat ett centrumfäste och slipat fram en egen kniv till fästet. Allt för att förhindra ”spjutkastning” när man klyver. Ett ställbart klingskydd behövdes också och det har jag monterat på det stabila anhållet. Fixade också till geringsanhållet. Sågbordets yta är ganska lite men ett utdragbart materialstöd ger 42cm längre stöd. När sågen transporteras skjuts det in under sågbordet. Dom fyra bordsbenen har fått nya fötter och lock i ändarna. Förhoppningsvis blir det lättare att hålla dom rena. Jag har också tillverkat några hållare i ek till dom fyra bordsbenen för att enklare transportera det hela som ett paket. Slutligen har bordsdelarna fått lite ny enhetlig färg.

Batteridriven klyvsåg monterad på gammalt gjutaluminiumsbord med anhåll och utdragbart materialstöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en modifierad 18v batteridriven klyvsåg med egenkonstruerad klyvkniv och anhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Batteridriven klyvsåg monterad på gammalt gjutaluminiumbord med trähandtag och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Anpassad klyvsåg på ett återanvänt gammalt gjutaluminiumbord med trädetaljer och justerbara ben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Egenbyggd klyvsåg med anpassade träkomponenter och tillbehör på ett gammalt gjutaluminiumbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anpassad batteridriven klyvsåg på gammalt gjutaluminiumsbord med träklingsskydd och materialstöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Egenkonstruerad 18v batteridriven klyvsåg monterad på gammalt gjutaluminiumsbord med modifierade fästen och utdragbart stöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hållare i ek för transport av fyra svarta bordsben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Egenkonstruerad sågbordshållare med fyra svarta metallrör och träfästen, liggande på ett slitet trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min Bosch GTS 10XC ”Gåbortsåg” kommer nu att hamna på transferlistan. Börjar med Byggahus någon vecka innan den blir Blockad. Väldigt fint skick på den med det stora fällbara rullbordet. Då sågen i standardutförande har väldigt dålig spånhantering har jag åtgärdat det problemet. Finns en tråd om det här: https://www.byggahus.se/forum/threads/boch-gts-10-xc.354467/

Har även byggt en fräsinsats med en ClasOlle fräs 6mm/8mm som passar till höger om anhållet. Fräsen har ett eget underrede i ek så att den kan användas både monterad eller fristående. Får se om den kommer att följa med vid försäljningen. Det beror på köparen.

När väl Bosch sågen är borta kommer jag att få en tom liten yta i verkstaden. Det är positivt! Möjligheten att få plats med en ny spännande ”mackapär” med bra funktion är lockande!

Projektet klart! - Helg! = ”Pelarborr”!

Begagnat sågbord i gjutaluminium med hemmagjorda tillbehör och fixeringar av trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trevlig Helg!
Dag
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Sturmtiger och 20 till
  • Laddar…
Mycket bra gjort Dag!!!
:love:

//AA
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Precis, snyggt jobbat!
Gillar tänket och problemlösningarna allteftersom.

//Ronnie
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
S saiter skrev:
Mycket bra gjort Dag!!!
:love:

//AA
Tack AA!

Dag
 
P Pysslarn skrev:
Precis, snyggt jobbat!
Gillar tänket och problemlösningarna allteftersom.

//Ronnie
Tack Ronnie!

Det gamla ELU sågbordet från förra århundradet imponerar i kvalitet! Gedigen aluminiumgjutning och bearbetning. Ordentligt gängade fästpunkter. Vinkelanslaget är helt stumt i det frästa spåret! Det är man inte bortskämd med från andra bordssågar!

Dag
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Tack Ronnie!

Det gamla ELU sågbordet från förra århundradet imponerar i kvalitet! Gedigen aluminiumgjutning och bearbetning. Ordentligt gängade fästpunkter. Vinkelanslaget är helt stumt i det frästa spåret! Det är man inte bortskämd med från andra bordssågar!

Dag
Jag fick med ett sådant när jag köpte min Trend T11. Såg ut att vara bra kvalitet men såldes för att få ner nettopriset på T11'an.

/Ulf
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
O OverAndOut skrev:
Jag fick med ett sådant när jag köpte min Trend T11. Såg ut att vara bra kvalitet men såldes för att få ner nettopriset på T11'an.

/Ulf
Hej Ulf!

Kvalituttan är väldigt bra på dessa gamla bord!

Dag
 
Klyvsåg AEG 18v/Elu uppdaterad! Vers.1.2

När jag nu i helgen provsågade och justerade sågen så tyckte jag att höjden på sågbordet var för lågt. Började kolla på lite längre rör men så fick jag en idé.
För många år sedan när jag köpte min Festool Kapex 120 var den komplett med bord, benstöd och det minsta MFT-bordet. Tyckte aldrig att det blev tillräckligt stabilt med benen så jag gjorde en stabil fast monterad kapstation på en stor bänkskiva. Fungerar utmärkt än i dag.
I ett hörn hittade jag dom fyra Festool-benen. Betydligt tunnare än ELU-benen men lyckligtvis passade dom perfekt att skjuta in i dom större benen! Nu blev bordshöjden 17cm högre och sågens tyngd ökade. Perfekt! Fyra borrade hål M8 och genomgående bult gjorde förhöjningen stabil. Monterade också en liten krok till påskjuspinnen så den alltid är på plats.
När jag väl börjar använda sågen i olika projekt lär det bli fler uppdateringar.

Dag

Förstorade ben till sågbord där tunnare rör skjutits in i större för höjdjustering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppdaterad klyvsåg på förhöjt stativ med inskjutna Festool-ben i trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förhöjda sågbordsben med inskjutna tunnare rör i tjockare ben, fästa med bultar, på gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppdaterad klyvsåg AEG 18v/Elu med höjt sågbord genom inskjutna Festool-ben, står på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förhöjt sågbord med inskjutna Festool-ben i större ELU-ben, stabiliserad med M8 bult och med en krok för påskjutspinnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 6 till
  • Laddar…
Pussel

När nu den nya bänksågen/batteri är klar så blev det uteverkstad.
”Trädgårdsmästare” ville ta bort en gediget limmad kryddbänk och återställa ytan med marksten.

Delvis demonterad kryddbänk av betongblock fylld med jord, belägen på marksten bredvid ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det behövdes både maskiner/handkraft och lite sju tusan djävlar innan alla pusselbitarna föll på plats.
En ny djup isolerad odlingsbädd för test om olivträd kan övervintra i vårt klimat beställdes. Resultat visar sig nästa vår.

Odlingsbädd med gråa betongblock och marksten, olivträd i centrum, växthus och krukor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det gamla hålet i markstenen lappades ihop med med gamla stenar. Fick två över! Tur skall man ha! Många vinkelskärningar av stenar och ett evigt pusslande. Inte perfekt men ”Good Enough” enligt ”Trädgårdsmästeran”! Där hade jag också tur! Använde bara batterimaskiner till alla arbetsmoment förutom storsläggan. Mycket smidigt att slippa nätsladdarna!

Återställningsarbete av marksten i trädgård, med oplacerade stenar och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Upprivna markstenar bredvid en uteplats, arbetet pågår för att återställa ytan, med verktyg och rester av stenar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uteplats med trädäck och marksten, möblerad med bord och stolar, intill ett ljust hus med fönster och växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu blir det en skön helg med lite kalas.

Trevlig Helg!
Dag
 
  • Gilla
svalander och 8 till
  • Laddar…
Klyvsåg AEG 18v/Elu uppdaterad! Vers.1.3

Använde sågen i helgen och kom på att jag hade missat en väsentlig sak. Möjligheten att kunna låsa materialstödet.
En rampamuff M8 och ett litet vred löste problemet. När jag ändå var igång så blev det även en platsbesparande vägghängning av sågen.

Dag

Närbild av en klyvsågs silverfärgade materialstöd med en rampamuff M8 och ett vred för att låsa stödet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på klyvsågens materialstöd med en nyinstallerad rampamuff M8 och svart vred.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träsvarvad knopp används för att låsa materialstöd på klyvsåg, närbild av justeringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vägghängd klyvsåg med installerad rampamuff och vred för att låsa materialstödet, uppgraderad enligt version 1.3.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klyvsåg upphängd på vägg med rampamuff M8 och justerbart vred för materialstöd i en verkstadslok.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kallun och 2 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Klyvsåg AEG 18v/Elu uppdaterad! Vers.1.3

Använde sågen i helgen och kom på att jag hade missat en väsentlig sak. Möjligheten att kunna låsa materialstödet.
En rampamuff M8 och ett litet vred löste problemet. När jag ändå var igång så blev det även en platsbesparande vägghängning av sågen.

Dag

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Snyggt! Nu vill du kanske inte ha den permanent mot väggen men så här sitter min kapsåg just nu.

Kapsåg placerad på en temporär trähylla mot en vägg i ett verkstadsutrymme med verktyg och sågspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kapsåg monterad på väggpanel i verkstad med sågspån på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.