Hej alla. Vi har ett hus, ett Vittjärvshus byggt 2009. Vi flyttade in 2017. Har sen dess försökt trivas men d är svårt. Största problemet är att kök å vardagsrum är öppet, hittar ingen skön placering för soffa å fåtöljer. Inte heller köket är jag nöjd med, det är placerat rätt nära vägen så nu på hösten så är d väldigt mkt insyn, plus för lite bänkyta. Å i vardagsrummet är d väldigt många passager. Har nu alltså funderingar på att flytta kök och väggar för å få d trivsamt. Hallen är oxå för nära sovrummen så när litet barn sover på dagen och stora barn smäller i dörren så funkar d dåligt.
Vi har byggt två sov rum å gym i den högra delen, var d tidigare var lägenhet, d är vi nöjda med.

Om nånhade orkat kolla på planlösningen, alt vet om nån bra å hyfsat billig arkitekt som kan se på d så skriv gärna !

Är alltså villig å flytta runt på rummen men inte dra runt på alla rör , alltså vatten å avlopp. D blir för dyrt.
Lite plan på att sätta in några extra fönster. Kolla gärna om man har tid över. Har frågat mångaav mina vänner men alla tycker att det är ett "svårt hus"
 
Ni glömde nog bifoga ritning....
 
Oops jo ska hitta den här.
 
Här är våran nuvarande planlösning. Vägen är på framsidan vi fönster i kök. Och på baksidan är skog utsikt
 
  • Planritning över en bostad med markerade köksfönster mot vägen och utsikt mot skogen på baksidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var inte lätt att se något på den planen. Har du ingen bild som går att skala upp?
 
Vet ni om väggen med kyl och frys är bärande??
 
Den är inte bärande. Inga innerväggar i huset är bärande. Är ett enplanshus..
 
Ok här kommer ett förslag.
Tycker det är en stor kvalite när det är öppet då det blir ljus och utsikt från två håll i kök och vardagsrum.

För att minska insynen kanske man kan ha många(!) stora inneväxter eller liknande som stör insynen.

Hoppas det kan vara till nån hjälp.
 
  • Ritning av en lägenhetsplan med öppen planlösning för kök och vardagsrum, markerad med stor altan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tusen tack. Intressant!! Där fick vi lite nya ideer. Verkligen tack för tiden du lagt ner å tänkt å ritat..
Har tidigate tänkt på att flytta hallen till köket å bygga en vägg då mellan kök å ny hall med öppning på båda sidor av vägg. Å i gamla hallen ha ett sovrum och då ta bort väggen i vardagsrummet, mot sovrum, så d blir ett större vardagsrum.. ska se om jag kan rita upp d svårt å förklara me alla nya väggar etc
 
Skäms lite för å visa den här bilden men om ni förstår något av den så kom gärna me inspel..
 
  • Ritning av hus med markerade områden och anteckningar, inklusive förändringar på altan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En ungefär som jag tänkt är så här. Hoppas jag inte tjatar. Men kom gärna me tankar om vad som blir bra..
 
  • Svartvit ritning av en husplan med betecknade rum och möblering, markerade diskussionspunkter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmakatten
Det är inte helt lätt. Köket ligger mitt i huset centralt, vilket det borde göra. Finns bara två möjligheter, behålla köket med några mindre justeringar för att få det mer ljudisolerat.

Eller art byta plats med vardsgsrummet vilket kommer medföra mer kostnader än man kan tro.
 
H Hurfåfinthus skrev:
En ungefär som jag tänkt är så här. Hoppas jag inte tjatar. Men kom gärna me tankar om vad som blir bra..
Gillar v-rummets placering i eran skiss. Bra mått pför ett tv-rum. Men tyvärr känns köket lite instängt och sovrummet (där entrén va) blr svårmöblerad. Entrén blir ju cool men där är man inte så ofta.

Jag tycker det är synd att sätta för en vägg och ta bort kvalitéerna med dagsljus och utsikt bara för att få bort insyn. Finns andra mer kreativa lösningar där kvalitéerna ändå finns kvar.
-Sätt någon film på fönsterglaset som gör att det är svårare att se in.
-Ha lampor som lyser upp saker i fönstret så ser man inte det som är dovare belyst i bakgrunden.
-Gardiner
 
Tack för båda svaren. Jo d är mkt å tänka på med ljuset. Tycker samtidigt att d är jobbigt med å ha tvättstugan precis intill vardagsrum/kök å den används som passage av barn hela tiden, jag gillar öppen planlösning men vill ha något rum helst utan passage å slippa se allt som rör sig å till tider är stökigt... tanken me skissen jag gjorde var att köksbänken mot vardagsrum skulle va en stor köksö me plattor. Men d är just d med dagsljus in. Jaja vi har mkt nu å fundera igenom. Tack iaf för svar. Om nån annan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.