Skall färdigställa övervåningen i vårt 1½ plans hus. Avlopp är förberett och kommer upp från undervåningen men på fel ställe.
Hur får jag över avloppsröret till rätt fack? Går det att borra genom bjälklager utan vidare?
 
Beror på vad det är för dimension på avlopssröret.
 
avloppsröret är 110 mm.
Frågan är också om det går att rekomendera att gå ner i dimension beträffande toaletten?
 
Ingen som har ett svar? Är också intresserad av att veta. Kom igen nu!
 
  • Gilla
sblomma
  • Laddar…
Generellt sett - NEJ! Utan att vara alltför insatt i ditt hus konstruktion kan jag nog nästan garantera att du inte kan borra ett 110 mm hål i ett 170-225 mm-bjälklag.

Du får helt enkelt dra avloppsröret ovan eller under bjälklaget. Drar du det ovan bjälklaget och utmed en vägg kan du ju tillverka en nisch och göra en hylla i badrummet.

Dessutom kan du samtidigt dra vatten i nischen.

En vägghängd toa samt handfatets avlopp kan då gå ut snyggt i väggen istället för från golvet.

Det blir väldigt lättstädat på så vis.

 
Hur blir det med avlopp till badkar och dusch då? Hur ska man lösa det?
 
Badkarets avlopp kan dras direkt till den eventuella nischen. Man behöver inte gå via en golvbrunn. Det finns speciella badkarsvattenlås som placeras under badkaret.

Duschens avlopp blir knepigare. Om man inte höjer upp duschgolvet så får man lov att dra ner dess avlopp under bjälklaget.

Man kan köpa en liten avloppspump annars - eller så drar man avloppet under bjälklaget så man hamnar i rätt fack.

Vatten kan inte hoppa.....eller rinna uppåt.
 
Fasting65 skrev:
Badkarets avlopp kan dras direkt till den eventuella nischen. Man behöver inte gå via en golvbrunn. Det finns speciella badkarsvattenlås som placeras under badkaret.
Hmm, vatten kan ju som sagt inte rinna uppåt. Hur fungerar det då? Avloppet kommer ju upp från bjälklaget, in i väggen, ner i bjälklaget och ansluts till badkaret via ett hål i golvet.
Hur går det till?
 
Ser ditt avlopp ut så idag eller tänkte du bygga så?


OM du får upp avloppet på fel plats i badrummet kan du ju dra det utmed en vägg hela vägen till badkaret. Där kan du koppla på badkaret - förutsatt att du har korrekt lutning samt att badkaret möjliggör anslutning utan att du får bakfall. Detta måste du givetvis kontrollera.

Du kan sen även bygga in avloppsröret för det blir inte direkt snyggt att ha utanpåliggande avloppsrör i badrummet ;)




 
Mitt avlopp dyker upp på fel ställe, måste flyttas. Dvs dras igenom mellanbjälklaget och på något sätt passera 3 fack.
Då det tydligen inte var rekommenderbart att ta upp hål i bjälklaget så skulle jag kunna lösa avloppet till toalett och handfat genom att dra det i det isolerade utrymmet längst ut mot taket (i väggen under snedtaket). Problemet som återstår att lösa är då avloppet till badkaret.

Hur det ska gå till vet jag inte då jag måste få till ett fall från badkaret. Badkaret ska inte stå i anslutning till den väggen jag kan dra avloppet i... Några tips?
 
Badkarets avlopp kan man kanske dra med 50-rör och således ta hål i bjälklaget, men du bör konsultera en konstruktör för att få beräkning på hur mycket du försvagar konstruktionen.

Jag avsäger mej allt ansvar för detta tips. Alla som läser det får själva ta ansvar för sina modifieringar på vitala delar i sitt hus. 8)

 
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
Ok, tack för tipsen! Jag lovar att inte belasta dig för eventuella problem i framtiden. :)

Någon annan som löst detta på något klurigt (och bra) sätt?
 
Jag borrade utan pardon 50 mm hål i bjälklaget för 2 golvbrunnar. Borra i centrum är det stående tipset.

I mitt fall så var spännvidden dock bara 3 meter på bjälklaget mellan upplag, samt att bjälklaget är av modell 1905 dvs otroligt överdimensionerat.
 
Finns det ingen möjlighet att staga upp bjälklaget på undersidan? Om så - då skulle man kunna avlasta ett par bjälkar och ta upp hålet som behövs...

Är det två bjälkar du skall igenom alltså? Har du tillgång till övriga bjälkar dvs har du rivit upp golvet? Om så - då kan man förstärka de som finns kvar och lägga "kortlingar". Detta är dock rätt så trixigt och kräver att man har tungan rätt i mun (för att man inte skall hamna med hela rasket i källaren...)
 
Common:

Fram med planlösning och var bjälkar och rör ligger så skall det väl gå att lösa ::).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.