Hej!

Bor i ett 100kvm stort enplanshus som värms genom elpanna och vattenburna element samt luft/luftpump. Min fråga är hur jag får bästa effekt från min elpanna under vinterhalvåret? Bör jag ställa in termostaten på jämn värme eller tjänar man på att sänka temperaturen under natten och några timmar på dagen när vi är på ute ur huset? Det tar ju tid för huset att värmas upp igen från 15º (natt) till 20º, tänker jag.

Luft/luftpumpen når tyvärr inte hela huset pga sin placering så det är inte ett alternativ att bara använda elpannan för varmvatten.
 
Det spelar ingen roll. Det du kan göra är att sänka inomhustemperaturen för att minska energikostnaderna. Jag skulle installera ytterligare en luftvärmepump. Den betalar sig på mindre än två år.
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Det behöver man räkna på hur många år det tar innan en till LLVP skulle vara återbetald. En LLVP går bäst genom att hålla en jämn temperatur i huset hela tiden. Det sänker verkningsgraden om den plötsligt ska ta igen t.ex. 5°C. I rum dit värmen från LLVP inte når och elpannan står för värmen skulle man möjligen kunna testa med en digital termostat på elementet och lägga in ett veckoschema. Min erfarenhet är dock att det tar lång tid att ändra faktiska temperaturen i huset så det först om man åker bort en vecka eller mer som det är lönt att hålla på och sänka temperaturen.
 
Rent fysikaliskt är det medeltemeraturen under dygnet som bestämmer hur mycket energi som åtgår. Sänker du tidvis tempen så sjunker förbrukningen. Man kan aldrig förlora på att behöva "elda ikapp" för att höja temeraturen igen, det är en dum skröna.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Det där med att sänka värmen under natten finns det olika uppfattningar om. Men jag sällar mig till dem som sänker under natten innan läggdags och höjer innan jag går upp. Men jag har el element som svarar snabbare än vattenburet system som kan ta ca 12 timmar eller mer. innan de kommer upp i aktuell värme. Men fem grader låter mycket för att ta igen. Så en mindre sänkning på 2-3 grader är nog bättre.

Det finns redan llvärmepumpar som sänker 1-2 grader dels om ingen är i rummet. Eller som nattsänkning. Men llvärmepumpar är mer energisparande än en vanlig elpanna. Så jag skulle sänka elpannan till en rimlig temperatur och låta llvärmepumpen ge spetsvärmen. Har du timer på elpannan så skulle man kunna nattsänka och höja innan man kommer hem från arbetet om man finner sig att ha lite svalare på morgonen. Sedan kan man även använda timer på llvärmepumpen om man vill. Har man även wifi till värmepumpen så kan man reglera den från var som helst.
 
Redigerat:
Krokben
Jag har min kurva nästan helt i botten och så ställer jag pumpen på 23 grader. Beräknad årsförbrukning är 7300 kwh jämfört med de 20.000 kwh som jag hade med enbart elpanna och 17-18 grader.

Vid runt 0an pruttan pannan ut lite värme som motverkar kallraset från fönstren, fungerar utmärkt.
 
Redigerat:
S slurppe99 skrev:
p. Men jag har el element som svarar snabbare än vattenburet system som kan ta ca 12 timmar eller mer. innan de kommer upp i aktuell värme. Men fem grader låter mycket för att ta igen.
Kan du förklara varför el-radiatorerna svarar snabbare om el-radiatorerna & vatten-radiatorerna avger samma effekt?
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
OM du ska natt eller dagsänka så gäller det att sänkningen är tillräckligt lång för att det ska bli nån energivinst. Hur lång sänkningen behöver vara beror på hur värmetrögt huset är, ju trögare desto längre sänkning behövs.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Krokben
L lat skrev:
Kan du förklara varför el-radiatorerna svarar snabbare om el-radiatorerna & vatten-radiatorerna avger samma effekt?
Det är väl det att en elradiator brassar på som f*n tills den önskade temperaturen är nådd, sedan lugnar ner sig och håller värmen.
En elpanna har oftast utegivare som reglerar värmen på vattnet, så om du vill öka tempen inne så ökar man kurvan lite, låt oss säga att vattnet var 30 grader innan och efter ökningen är vattnet 35 grader. På sikt uppnår man samma resultat men elpannan brassar inte på max tills du fått önskad innetemp. Har du innegivare så kan det fungera mera likt elradiator-varianten.
 
L lat skrev:
Kan du förklara varför el-radiatorerna svarar snabbare om el-radiatorerna & vatten-radiatorerna avger samma effekt?
Elradiatorer kan avge toppeffekt omedelbart och när som helst eftersom de alla är individuellt styrda och värmekällan är inbyggd i radiatorn. Vattenradiatorer kräver dels att pannan shuntar ut max temp enl systemets dimensionering, något den bara gör vid lägsta dimensionerande utetemperatur. Dessutom har ju värmevattnet en transportsträcka från pannan till radiatorn som även det ger en tröghet som elradiatorer inte har.
 
Docka en monoblock till elpannan
 
Allt är bara en reglerfråga.
 
Staffans2000
S Sambasunka skrev:
Dessutom har ju värmevattnet en transportsträcka från pannan till radiatorn som även det ger en tröghet som elradiatorer inte har.
Det här är bara teoretiskt trams.

Staffan
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det här är bara teoretiskt trams.

Staffan
du var ju precis så faktaresistent som jag befarade:crysmile:
 
  • Wow
lat
  • Laddar…
Krokben
Visst är det väl så att det tar längre tid för varmvattnet att färdas genom hela systemet och det tar längre tid än för en elradiator men så pass stort är ju inte ett slutet radiatorsystem att det blir nämnvärt märkbart?

När en av mina kontaktorer hade brunnit fast så var elementen skollheta, när jag stängde av pannan helt så var elementen svala på några minuter.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.