Nu är det dags. Med bakgrund som installations elektriker och några års erfarenhet av snickeri och plattsättning så vågar jag ta tag i ett projekt som detta. Huset är en suterränghus byggnad, byggt 1960 och ropar på vår hjälp! Kommer successivt uppdatera varannan vecka pga resande jobb.

Planen detta år är att få det beboeligt och rädda dräneringen innan kommande byte.

Trädgårdsskjuts med borttagna blommor och växter framför en husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Framsidan av entré har det odlats en hel del blommor och växter.
En trädgård med övervuxna buskar intill husvägg med fönster och stege, och blå skottkärror på gräsmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Suterränghus från 1960 med mycket stora thuja vid entrén och en stege, mot en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är fint med thuja intill farstukvisten, men det här är en aning för stora.
Välskött trädgård med frisk grönska och varierande blommor framför skogsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Backen ner på baksidan av tomten
En del av en ljus suterränghusfasad med vildvuxna klätterväxter och buskar framför ett fönster och längs kanten av huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ena kortsidan av huset
Husfasad täckt av klätterväxter och grönska som behöver rensas vid renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1960-tals suterränghus med vildvuxen klätterväxt på balkong och en grön gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hus från 1960 med övervuxna klätterväxter på fasaden och thujor intill taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klätterväxten har växt vilt, att det tagit sin in mellan panel och börjat tagit sig in på ”balkongen”
Klätterväxt inuti en balkong som växt genom fönstret, behöver beskäras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trädgård med växter och en stor thuja intill en farstukvist, blå sandlåda i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trädgård med övervuxna buskar och en leksaksbil, thujor i bakgrunden nära en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Övervuxen rabatt vid husvägg med vissna växter och en bil i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utanför gillestugan har en gång varit en rabatt, idag ett insektshotell med mindre vacker växtlighet.

Vi har börjat med att riva bort alla buskar, växter, kapa ner thujan och rensat blommor runt huset.
En suterränghusfasad med borttagna buskar och en nedkapad thuja, en tom rabatt, och en stege som lutar mot huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vart väldigt tomt och livlöst, men planering finns för framtiden.
Suterränghus omgivet av grönska och träd med synlig klätterväxt på fasaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stod en väldigt vildvuxen och halv död enbuske som fick tas ned.
Renoverad trädgård med nyplanterade blommor vid husvägg och parkerad servicebil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter att rabatten skottades ur och växterna rivits bort så fick även den unkna doften i gillestugan att försvinna.
Husfasad i skymningen med nyligen rensade blomrabatter och synliga grundmursplattor efter borttagning av växtlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsprojekt av ett suterränghus med uppbrutet plank och buskar vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu kan man se ut genom köksfönstret och även genom balkongen. Planket kommer ifrån källarvåningen, men det projektet kommer sen.
Suterränghus från 1960 med rensad vegetation och synliga renoveringsbehov på balkong och farstukvist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu fick man en bättre överblick på vad växtligheten har orsakat på huset.

Det som behövs göras nu är att byta dräneringen. Där efter har thujan skadat farstukvisten och behöver nya vindskivor samt hängrännor. Såg även att ena skivan på balkongen blivit murken och behöver bytas ut.
 
  • Gilla
saiter och 11 till
  • Laddar…
Alltid kul med rivstart! Hur löser du det med balkongen vid dräneringen? Ryker den?
 
A Sorku skrev:
Alltid kul med rivstart! Hur löser du det med balkongen vid dräneringen? Ryker den?
Frugan vill spara den, men jag tror den ryker eftersom dem bärande pelarna har börjat ruttna och efter alla växter har mycket panel blivit dåligt.
 
  • Gilla
Flyktsoda
  • Laddar…
Kul projekt! Rallare gissar jag, av bilen på bilden att döma?
 
Magnus E K
Bra jobbat att ta ner alla de där thujorna med manuell handsåg! (För med den rubriken utgår jag ifrån att alla motordrivna verktyg kommer vara bannlysta under denna renovering.)
 
simpa81 simpa81 skrev:
Kul projekt! Rallare gissar jag, av bilen på bilden att döma?
Rallare är helt rätt!

Magnus E K Magnus E K skrev:
Bra jobbat att ta ner alla de där thujorna med manuell handsåg! (För med den rubriken utgår jag ifrån att alla motordrivna verktyg kommer vara bannlysta under denna renovering.)
Hade aldrig velat såga ner dessa med en handsåg. :crysmile:
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Lilametallic Lilametallic skrev:
Frugan vill spara den, men jag tror den ryker eftersom dem bärande pelarna har börjat ruttna och efter alla växter har mycket panel blivit dåligt.
Bara att börja införsäljningen av fransk balkong då ;) Vad är grejen med radiomasten på taket förresten? Har aldrig sett något liknande innan.
 
A Sorku skrev:
Bara att börja införsäljningen av fransk balkong då ;) Vad är grejen med radiomasten på taket förresten? Har aldrig sett något liknande innan.
Det är en antenn till varje rum på övervåningen. Han missade nog att en antenn räckte och en splitter. Trodde först han sände radio när jag såg det. :crysmile:
 
  • Haha
Flyktsoda
  • Laddar…
Magnus E K
He he, en egen antenn tillvarje rum!?! Annars kunde en legitim anledning att ha dubbla antenner vara (eller ha varit) att man ville se lokala nyheterna får två olika län, sändningar från ett grannland (inte i Eskilstuna dock) eller kanske bara att det var långt till båda sändarna och pga väderförhållanden ibland blev bättre bild från den ena och ibland från den andra (slippa springa upp och vrida i tid och otid). När TV4 började sända i början av 90-talet sändes det till en början bara från vissa sändare så det kunde också vara ett skäl till dubbla antenner (för att få in fyran utan att få sämre bild på tvåan).
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
He he, en egen antenn tillvarje rum!?! Annars kunde en legitim anledning att ha dubbla antenner vara (eller ha varit) att man ville se lokala nyheterna får två olika län, sändningar från ett grannland (inte i Eskilstuna dock) eller kanske bara att det var långt till båda sändarna och pga väderförhållanden ibland blev bättre bild från den ena och ibland från den andra (slippa springa upp och vrida i tid och otid). När TV4 började sända i början av 90-talet sändes det till en början bara från vissa sändare så det kunde också vara ett skäl till dubbla antenner (för att få in fyran utan att få sämre bild på tvåan).
Jag har tyvärr ingen aning då ägaren är dement, men det kanske var anledningen. Gick upp på vinden och kikade, varje antenn hade en lina som gick till olika rum. Det ska tas ned när jag har tid att göra mindre jobb. Fanns färdigt fiber installerat (y)
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Har rivit nere i relaxrummet för att se hur stor skadan var. Det visade sig ett tidigare fuktangrepp på den träpanel som satt i hörnet, däremot var den torr och indikerade inte på fukt i dagsläget. Men det som döljde sig bakom var värre än väntat.


Så här såg rummet ut innan jag började arbetet.

Skadad vägg med löst puts och synliga elledningar bakom en träpanel i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bakom panelen hittar jag ett äldre uttag som är igen tejpat. Jag hade en penna till hands och såg att den var ström satt.

Närbild på svart plast med små partiklar och smuts, sopsäck använd som isolering, i bakgrunden syns upprivet trävirke utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bakom panelen har det tejpats fast sopsäckar som någon isolering. En noggrannare undersökning så visade sig att det fanns fukt.


Här har vi hörnet som hade fuktskadan. Ursäktar mig för halv taskig filmning.

Vägg med fuktskador där puts och färg släppt, äldre eluttag och sopsäckar använda som isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vägg med skadad puts och flagnande färg som visar tecken på tidigare fuktangrepp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Putsen rann av som sand och färgen har släppt.

Relaxrum med skadad vägg där puts har flagnat av och en tvättmaskin syns till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rivningar i ett relaxrum med synliga fuktskador och avskalad vägg, omgiven av renoveringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När jag ändå var igång så tog jag tag i tvättstugans vägg.

Jag lät allt få luftas och hoppades på att den fukt som satt på sopsäckarna var minimal.

Besiktningsmannen var här och kikade idag. Det finns ingen fukt i konstruktionen och ytterligare träpanel låg under gränsvärdet. Vi tog en titt i intilliggande rum (bastu + badrum) och där indikerade det fukt. Vi hade bestämt att riva ut bastun och göra ett större badrum med bubbelbad senare, men rivningen börjar nog tidigare än väntat.
 
  • Wow
saiter
  • Laddar…
Som sagt dränering och tillägsisolering utvändigt är nog brådskande !
Annars har du nog rätt bra ordning på det hela....

Skönt att slippa fukten från utsidan när du har det relativt torrt nu?
Om du tycker dräneringen ska vänta så kan du göra temporärlösning att leda bort smältvatten o takavvattning för att minska fukten för alla växter du tagit bort hjälper ju till att hålla undan vatten
 
Ett bra annorlunda sätt att slippa fukt är ju att inte fylla på med massor runt huset. Då får man givetvis bygga lite altanliknande för att slippa ha en vallgrav.
 
K kirilian skrev:
Ett bra annorlunda sätt att slippa fukt är ju att inte fylla på med massor runt huset. Då får man givetvis bygga lite altanliknande för att slippa ha en vallgrav.
Att inte motfylla källarväggarna och ha öppet ner till dräneringen och kraga ut altan över diket är ingen dum ide om man isolerar
 
B byggarätt skrev:
Att inte motfylla källarväggarna och ha öppet ner till dräneringen och kraga ut altan över diket är ingen dum ide om man isolerar
Om man orkar mura lite så kan man lämpligt mura en vägg i vallgraven istället flr en slänt ner. Då får man ett litet trevligt förråd på köpet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.