Jag har flyttat in i denna fastighet för ca 1 år sedan och nu är jag lite nyfiken på om det är detaljplanerat eller inte där jag bor?

Jag har svårt att tyda kartorna jag får fram? Det ser på vissa kartor som att det är detaljplanerat (som jag förstår det blå linje) och på vissa som att det inte är det (grön linje)?

Sedan undrar jag även över "prickat område". Jag vet att det betyder att jag inte får bygga där men vad står "prickat område" för? Säger "man" även generellt hur långt det sträcker sig från tomtgränsen eller är det någon jag kan/måste mäta upp själv?

Tacksam för alla svar jag kan få angående det här :oops::rolleyes:


https://karta.sundsvall.se/bxkarta/index.html?mapStateId=f8ea0463-7de9-4c3b-ace0-b40c2c44426e

Digital karta som visar olika planbestämmelser med blå och gröna linjer samt prickade områden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interaktiv karta som visar detaljplanerat område med blå och gröna linjer samt ett markerat "prickat område".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kartbild som visar tomtgränser med detaljplanerade områden i blått och oplanerade i grönt, och ett punkterat område markerat med röd ruta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Karta som visar fastighetsgränser, detaljplaner och prickade områden med blå och gröna linjer vid Östra Långsjön.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kartutsnitt som visar fastighetsindelning med tomter, numrerade fastigheter, och olika zoner markerade med blå och gröna linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du är i olika typer av kartor. Väldigt svårt att uttala sig om detta utifrån endast bilderna.
Den nedersta bilden ser ut som en detaljplan.
Prickad mark beteder på vårt språk "marken får ej bebyggas" alternativ byggnad får ej uppföras. Det kan formuleras på olika sätt med lite olika innebörd.

Prickmarken är så bred som den behöver vara i just den detaljplanen på just den platsen. Dvs du får mäta. Men det ser ut att vara digitala planer och då finns det säkert ett smidigt sätt att få fram mått.
Annars kan du be om hjälp på kommunen med att få fram måttet.

Några av de andra kartorna du har med ser ut att visa var kommunen bestämt att det är sammanhållen bebyggelse. Mycket bra. Idag har jag semester men när jag kommer tillbaka till jobbet måste jag titta på den här kommunens kartmaterial. Verkar som de kommit långt med digitaliseringen. (y)
 
  • Wow
Nobbe_1
  • Laddar…
R
Skärmdump av en digital karttjänst med markerat planområde och popup-dialog för nedladdning av plankarta och planhandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu sitter jag med en surfplatta och gjorde så här:
Om man endast bockar i Planområde och trycker länge i området så kommer en pop-up dialog med två länkar för nerladdning av plankarta och planhandling, som på skärmdumpen. De har lyckats döpa båda dokumenten till samma namn, så det kan man se upp med vid nerladdning. Jag har inte fördjupat mig i innehållet.
 
Precis, det är ej detaljplan och du har prickmark både mot stranden och vägen, beställ en karta över din fastighet så kommer det nog finnas måttangivelser så du vet var prickmarken finns. Vad är nästa fråga, vad är planerna att bygga?
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Prickmark är något som finns i en detaljplan. Möjligen i en områdesplan. Men det kan inte existerar i icke planlagtområde. Inte som en bestämmelse. Man kan naturligtvis skraffera en karta med prickar men då är det inte "prickmark".
 
  • Gilla
H_e_l_e_n_a och 3 till
  • Laddar…
Hej och otroligt vilken förklaring (y)

Finns det någon möjlighet att du då efter semestern skulle kunna kolla på just det här också då och avgöra/säga huruvida det är detaljplanerat eller ej ;)

Jag skulle bli otroligt tacksam om du vill hjälpa mig :)

Jiji Jiji skrev:
Du är i olika typer av kartor. Väldigt svårt att uttala sig om detta utifrån endast bilderna.
Den nedersta bilden ser ut som en detaljplan.
Prickad mark beteder på vårt språk "marken får ej bebyggas" alternativ byggnad får ej uppföras. Det kan formuleras på olika sätt med lite olika innebörd.

Prickmarken är så bred som den behöver vara i just den detaljplanen på just den platsen. Dvs du får mäta. Men det ser ut att vara digitala planer och då finns det säkert ett smidigt sätt att få fram mått.
Annars kan du be om hjälp på kommunen med att få fram måttet.

Några av de andra kartorna du har med ser ut att visa var kommunen bestämt att det är sammanhållen bebyggelse. Mycket bra. Idag har jag semester men när jag kommer tillbaka till jobbet måste jag titta på den här kommunens kartmaterial. Verkar som de kommit långt med digitaliseringen. (y)
 
Planerar inte att bygga något alls just nu men det är ju jättebra att veta för framtiden om jag vill bygga något. Alltså vilka regler jag ska gå efter. Om det kanske räcker med att endast inhämta tillåtelse av grannar osv.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Precis, det är ej detaljplan och du har prickmark både mot stranden och vägen, beställ en karta över din fastighet så kommer det nog finnas måttangivelser så du vet var prickmarken finns. Vad är nästa fråga, vad är planerna att bygga?
 
Så det du skriver om jag förstår dig rätt är: Det kan inte existera prickmark i ett område som inte är detaljplanerat :cry:?

Jiji Jiji skrev:
Prickmark är något som finns i en detaljplan. Möjligen i en områdesplan. Men det kan inte existerar i icke planlagtområde. Inte som en bestämmelse. Man kan naturligtvis skraffera en karta med prickar men då är det inte "prickmark".
 
  • Gilla
H_e_l_e_n_a och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Prickmarken är så bred som den behöver vara i just den detaljplanen på just den platsen.
:crysmile::rofl::crysmile:
Det där kan vara den mest byråkratiska ståndpunkten jag sett här någonsin.
 
  • Gilla
  • Arg
leffeisala och 3 till
  • Laddar…
R
Fastigheten omfattas av plan 2281K-MAT-19 och om du läser mitt förra inlägg, #3, så finns en liten beskrivning hur man kan ladda ner handlingarna och läsa själv.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Dom här alltså?

Och här kan jag läsa mig till om det är detaljplanerat?
Svartvit bild av ett dokument med text om byggnadsplan från Länsstyrelsen i Västernorrlands län, daterat 15 juli 1965.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svartvitt dokument med text om bestämmelser för byggnadsplan från Måfors kommun.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svartvit bild av ett gammalt dokument med beskrivning och underskrifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre byggnadsplan med markerade fastighetsgränser och beteckningar vid Bergoms by vid Långsjön.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



R rolflidvall skrev:
Fastigheten omfattas av plan 2281K-MAT-19 och om du läser mitt förra inlägg, #3, så finns en liten beskrivning hur man kan ladda ner handlingarna och läsa själv.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Det är detaljplanerat område du bor i. Eller har sommarstuga i gissar jag. Huvudbyggnad får vara 75 kvm och komplementbyggnad 25 kvm. Till det kommer då nyare regler om friggebodar och attefallare. Fast å andra sidan gäller väl numera strandskydd, så det är nog inte så lätt att få bygga oavsett.

Planen som sådan är från 60-talet, så det är före dagens drakoniska strandskydd.
 
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Och här kan jag läsa mig till om det är detaljplanerat?
Ja, kartan visar det detaljplanerade området som sedan beskrivs i texten.
 
  • Ledsen
Nobbe_1
  • Laddar…
Ja jag läste det också men där spricker det ju direkt!

Bygglov finns ju för utbyggnaden som gjordes för flera år sedan så åretruntboendet som jag bor i är större än 75 kvm samt varmgaraget är nog på 50-55 kvm?
En närbild av en text från en byggnorm som anger maximala arealer för huvudbyggnad och andra byggnader.


Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är detaljplanerat område du bor i. Eller har sommarstuga i gissar jag. Huvudbyggnad får vara 75 kvm och komplementbyggnad 25 kvm. Till det kommer då nyare regler om friggebodar och attefallare. Fast å andra sidan gäller väl numera strandskydd, så det är nog inte så lätt att få bygga oavsett.

Planen som sådan är från 60-talet, så det är före dagens drakoniska strandskydd.
 
Gjordes utbyggnaden efter byggbestämmelserna trädde i kraft? Har du koll på att det finns bygglov för utbyggnaderna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.