Är helt novis i ämnet och är inte helt säker på vad jag vill ha eller behöver och blir inte helt klok av det jag googlat mig till, så jag vänder mig nu till folks exepertis och egna erfarenheter.

Bor i ett lite kelnt isolerat hus om ca 60 m2 och är på jakt efter något som håller temperaturen någorlunda jämn inomhus. Dels för att slippa köra de oljefyllda radiatorerna så hårt på vintern (huvudvärmen kommer från kamin då faktiskt) och dels för att kunna sänka inomhustempen sommartid.

På detta har jag en sambo som är väldigt ljudkänslig, så att den går tyst är ett måste.

Krav:
1. Tysgående
2. Att den är tyst
3. Låg ljudvolym
4. Ja, ni hajar
5. Kunna värma och kyla

Vad skulle ni rekommendera för något?
Bor i Borås och är inte emot att ta hit någon installatör som tittar på förutsättningar och liknande, så har ni tips på bra företag att konsultera så är jag öppen för förslag även här.
 
A
Allt är relativt men man kan inte påstå att en llvp är helt tyst,är tystnad krav 1 är den nog inte lämplig,vad har ni för värmeförbrukning med elradiatorer?
 
Magnus E K
Men kaminen låter väl en del också? Själva fläktljudet från pumpens innedel borde inte behöva störa mer än så, och jag har sett Mitsubishis pumpar rekommenderas i flera trådar här när låg ljudnivå efterfrågats.

Men sen tillkommer ju en del andra ljud också, som t ex knäppningar i plasthöljet, skvalande vid avfrostning, eventuellt lågfrekvent buller som tar sig in från utedelen. Men allt detta blir automatiskt mindre störande när man vet att man sparar pengar på det.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Men kaminen låter väl en del också? Själva fläktljudet från pumpens innedel borde inte behöva störa mer än så, och jag har sett Mitsubishis pumpar rekommenderas i flera trådar här när låg ljudnivå efterfrågats.

Men sen tillkommer ju en del andra ljud också, som t ex knäppningar i plasthöljet, skvalande vid avfrostning, eventuellt lågfrekvent buller som tar sig in från utedelen. Men allt detta blir automatiskt mindre störande när man vet att man sparar pengar på det.
Kaminen har inget konstant surrande ljud, det är mer lite sporadiska sprakande/knäppande och evetuella luftdrag genom skorstenen. Gällande volym så är ju t.ex. bris med pressalnade löv skönare att lyssna på än t.ex. en mygga/fluga, även om en decibelmätare skulle ge ungefär samma utslag.

Att höra lite vinddrag är nog mer ok än nån surrande fläkt, etc.

Jag har fått ok på att köpa så länge den är så tyst som möjligt (är nog främst högfrekventa ljud som går bort) och hoppas med inlägget hitta någon som lider av liknande ljud-issues och tycker att "den" är jätteskön, typ.

Prisjakt har ju filter för decibel och enligt dem verkar ju 21 decibel vara lägst på denna

https://www.prisjakt.nu/product.php?p=2159744

Men sen är det ju också "21 decibell vad för ljud?" :) Det är inte helt okomplicerat detta :crysmile:
 
A
Ljudnivåerna är väl uppmätta med absolut lägsta fläktläge,om det räcker för att sprida någon värme i ert hus beror på planlösning mm,som nämnts kan de låta rätt bra även när avfrostning sker mm,men på sommaren är allt det glömt när man slår på ac iof ;)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Magnus E K
Jag har för mig att min Panasonic också har väldigt låg siffra på lägsta fläktläget (23 dB kanske), och på dagtid har jag oftast musik eller annat ljud i bakgrunden och då märks den inte, knappast i läge 2 eller 3 heller. Läge 3 (av 5) är det lägsta jag använt normalt, men i vintras sov jag i samma rum som pumpen sitter i och då satte jag ner den i läge 2 eller stängde av helt om det var tillräckligt milt. Den verkar inte dra mer totalt sett av att vara avstängd (utan annan värmekälla) på natten och sen köra hårt på högsta läget ett par timmar morgonen efter. Men funkar inte om det är minusgrader för då tar det för lång tid att få upp värmen igen (delvis pga alla avfrostningar). Mitt hus är ganska dåligt isolerat men relativt värmetrögt.
 
  • Gilla
LimpTheGimp
  • Laddar…
Installerade en Daikin Caldo XRH40 i svärmors lilla stuga, ca 60 kvadrat dåligt isolerad från 1800-talets slut.

Fungerar extremt bra. Supertyst både i värme och kyldrift tack vare att den egentligen är grymt överdimensionerad - den går alltså enbart på lägsta lågfart normalt sett. En kul grej med den är att den känner av om man eldar litet i kakelugnen om det ska mysas till litet, då bara cirkulerar den luften så den sprids fint i hela kåken - närmast ljudlöst det också givetvis.

Visst, innerdelen är rätt stor där den är installerad men man märker knappt av detta, fördelarna med en överdimensionerad maskin överväger lätt: tysthet, effektivitet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Även Daikin Caldo XRH40 är specad till 19 dBA i lägsta fläktläget, och det är oftast där den ligger eftersom den har så hög kapacitet värme/kyla.

___
PS. Det är ju betydligt fler parametrar att ta hänsyn till, tex hur mycket luft som flyttas vid dessa olika fläktlägen.

Exemplet Daikin Caldo XRH40 som har sex fläktlägen.
Ljud 19-22-26-31-37-46 dB(A)
Luftflöde 5.7-7.1-8.9-10.6-13.8-18.4 m³/min

Tillkommer vad maskinen kan ge för värmeeffekt vid olika utetemp, i detta fall 4 kW vid utetemp -25 enligt spec
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Tack för riktigt bra svar och tips! Gällande produkter så nämner ni ungefär de jag kollat på. Bra tips med att tänka överdimensionerat för att få ner ljudnivån. (Påminner om tänket kring processorer som man ju snarare pratar om nedklockning för att slippa kyla dem, de är så bra idag att en nedklockad bättre processor oftast räcker gott för kontorsbruk och blir fläktlös).
 
Fundera till angående placering av innedel. Kanske bättre med en aningens mindre effektiv placering men där ni inte störs av ljudet lika mycket?

Ställ utedelen på gjuten betongklack. Hänger ni den på väggen hörs den mer.

Åk och provlyssna på någon uppsatt ”då den jobbar lite mer” (kyla eller värme)

Vi har en gammal Panasonic från 2008. De upplever jag klart tystare än min brors nya av annat fabrikat (tror det är Mitsubishi).
 
Innedelen är bara fläkt så det är bara de olika fläktlägena som avgör ljudnivån och dom är tydligt specifierade. Placeringen bör vara så man inte sitter direkt i luftströmmen men att den ändå når ut bra i huset så klarar man sig att köra ett lägre fläktläge.
 
Tack för bra svar. Det fick bli en Daikin XRH40. "Som att skjuta mygg med bazooka" för att citera levrantör som annars tyckte att XHR30 skulle funka/räcka. XHR40 kostade typ 2000 till efter ROT och enligt efterforskningar skall den gå tystare då den knappt behöver jobba. Och med den infon fick det bli 40. :)
Blev en betongplatta som den skall stå på, leverantör sa som någon i tråden, att det blir tystare (eller iaf mindre risk för mer ljud).

Bästa placering blir enligt installatör i storarummet över TV:n - i hörnet mitt emot kaminen, den skall ju ha kaminfunktion och automatiskt stänga av sin värmeproduktion och istället skicka runt kaminvärmen.

Installation sker på onsdag. Strax under 24.000 efter ROT, inkl leverans, installation och tillvalet wifimodul vill jag minnas det blir. Hembesök för att kolla placering osv bjöd dom på. Plus då gjuta plattan vilket väl gick på några hundralappar samt ett jävla slitande med att dra kabel över vinden som elektriktrikern sen fick koppla på. Räknar totalsumman till 26. Tror jag kommer räkna hem dessa pengar hyfsat fort, och samtidigt ha skönare klimat inne året runt. :)
 
  • Gilla
Hempa69 och 2 till
  • Laddar…
Det blir säkert mycket bra! Vi betalade ungefär samma, även vi valde stativ på mark för att eliminera risk för vibrationer och ljud i de rätt tunna väggarna i stugan. Wifi-modulen är en vettig grej om man vill följa upp förbrukningen, även lätt att programmera hur man vill ha det via appen plus detta att man ju kan fjärrstyra anläggningen om man har lust.

Maskinen har även en funktion att den känner av var folk finns och kan undvika att blåsa i den riktningen om man vill, tänker på er placering över tv:n som annars skulle kunna orsaka visst drag. Bra att ha den på en motstående vägg relativt kaminen, rätt tänkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.