M maertino1 skrev:
Hej och tack till alla som svarat igen!

Kom nyss ett sms från samma byggarbetare där också styrelsens ordförande fick samma meddelande och var med i sms-gruppen.

Han skrev i smset:
"Hej. Vi behöver inte längre komma in hos dig nästa vecka. Däremot kommer det behövas en elavstängning för dig och andra berörda lägenheter mellan 09-16 nu på måndag. Vattentillförseln kommer inte påverkas men din kyl och frys kommer inte få ström dessa timmar."

Tack för det vanligaste rådet jag fått att kontakta styrelsen innan jag går med på något. Känns som styrelsen sagt att de inte får bygga om hos grannar då de vänt 180 grader till att inte behöva komma in nästa vecka. Antar att omläggningen av elen nu sker helt inom den berörda lägenheten.

Ett strömavbrott på 7 timmar låter bättre, även om det är lite synd om mat som kan bli förstörd. Jag antar dock att jag måste gå med på detta utan invändningar.

Många medlemmar på det här forumet måste jag säga är väldigt kunniga. Har som sagt byggarbetarens nummer om det är något av vikt jag bör fråga.

Tack återigen!
Martin P
Låter ju lite märkligt. Det går ju oftast att stänga av en matning till en enskild lägenhet om man ska byta stigare, inte så man måste bryta för alla
 
  • Gilla
jbr
  • Laddar…
man kan ju temporärt sänka temraturen i frysen och kylen
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
T tergo skrev:
man kan ju temporärt sänka temraturen i frysen och kylen

Fast det bästa vore väl att höja till max nu innan klockan 7 imorgon?
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Fast det bästa vore väl att höja till max nu innan klockan 7 imorgon?
Höja kyleffekten, sänka tempen
 
  • Gilla
Tamazin och 1 till
  • Laddar…
S
G GoGetLost skrev:
Hur vet du att det är omöjligt? En stigare som matar lägenheter går oftast dit direkt. Har faktiskt aldrig sett en stigare komma ut i en lägenhet som är till en annan och då kör jag 95% lägenhetsrenoveringar på jobbet.

Något man kan göra är ju att muffa på röret på stigaren och spåra in den i väggen till ett nytt ställe och så drar man en ny stigare. Spårningen sker i grannens lägenhet naturligtvis....
tog för gicet att det var ts stugare som skulle bytas.
 
C
G GoGetLost skrev:
Låter ju lite märkligt. Det går ju oftast att stänga av en matning till en enskild lägenhet om man ska byta stigare, inte så man måste bryta för alla
Allt talar ju för att det handlar om en gemensam stigare som matar flera lägenheter på olika våningsplan med huvudsäkringar och mätartavla inne i respektive lägenhet. Istället för det som nuförtiden är det vanligaste, att varje lägenhet har sin egen huvudledning med huvudsäkring och mätartavla i källaren.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Hur vet du att det är omöjligt? En stigare som matar lägenheter går oftast dit direkt. Har faktiskt aldrig sett en stigare komma ut i en lägenhet som är till en annan och då kör jag 95% lägenhetsrenoveringar på jobbet.

Något man kan göra är ju att muffa på röret på stigaren och spåra in den i väggen till ett nytt ställe och så drar man en ny stigare. Spårningen sker i grannens lägenhet naturligtvis....
Äntligen en elektriker

Har samma erfarenhet angående stigare
 
  • Gilla
GoGetLost
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Låter ju lite märkligt. Det går ju oftast att stänga av en matning till en enskild lägenhet om man ska byta stigare, inte så man måste bryta för alla
Beror på fördelningen
Och hur mätartavlor är gjorda
 
T tomsk skrev:
Beror på fördelningen
Och hur mätartavlor är gjorda
Jo, Det är ju dock sant. Sällan det är gjort likadant överallt
 
M maertino1 skrev:
Hej och tack till alla som svarat igen!

Kom nyss ett sms från samma byggarbetare där också styrelsens ordförande fick samma meddelande och var med i sms-gruppen.

Han skrev i smset:
"Hej. Vi behöver inte längre komma in hos dig nästa vecka. Däremot kommer det behövas en elavstängning för dig och andra berörda lägenheter mellan 09-16 nu på måndag. Vattentillförseln kommer inte påverkas men din kyl och frys kommer inte få ström dessa timmar."

Tack för det vanligaste rådet jag fått att kontakta styrelsen innan jag går med på något. Känns som styrelsen sagt att de inte får bygga om hos grannar då de vänt 180 grader till att inte behöva komma in nästa vecka. Antar att omläggningen av elen nu sker helt inom den berörda lägenheten.

Ett strömavbrott på 7 timmar låter bättre, även om det är lite synd om mat som kan bli förstörd. Jag antar dock att jag måste gå med på detta utan invändningar.

Många medlemmar på det här forumet måste jag säga är väldigt kunniga. Har som sagt byggarbetarens nummer om det är något av vikt jag bör fråga.

Tack återigen!
Martin P
Håll dörrarna till kyl och frys stängda under tiden. Saker som du behöver får du ha i kylväska med klampar. Med stängd dörr och någorlunda välfylld, klarar de sig länge.
 
Mikael_L
G GoGetLost skrev:
Låter ju lite märkligt. Det går ju oftast att stänga av en matning till en enskild lägenhet om man ska byta stigare, inte så man måste bryta för alla
Vad en del missar (jag själv också först) är att stigarledningarna kan vara olika anordnade.

Dels med ett mätarrum i källaren, då har varje lägenhet en egen stigare.

Dels med mätare inne i lägenheten, då kan stigaren fortfarande vara en separat för varje lägenhet, eller så kan det också vara en gemensam stigare (huvudledning) med grövre area med avstick till varje lägenhet. Och då kan det vara så att denna ledning går förbi alla lägenheternas mätarsäkringar, inne i lägenheten.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
H Hanmehatten skrev:
Ja det blir mycket snack om allt och inget om man inte vet vad hur det funkar.

Men som gammal elektriker så är det här inga konstigheter.

Om vi tar det från början och för enkelhets en skull lägenhetsstigare
Tack för ett utförligt svar som lärde mig något nytt, tack =)
 
I lägenheten jag bodde i förut stod det faktiskt en skylt vid propppskåpet i lägenheten (som även hade en elmätare) som löd något i stil med "central kopplad till gemensam stigarledning" och så var det en lucka som jag aldrig försökte öppna.

Lägenheten hade enfas och var avsäkrad på nåt rejält högt, 35A om jag minns rätt.

Huset var byggt 1944.
 
T tomsk skrev:
???..
Knappast du är elektriker......
Fördelningen sitter ALDRIG i och möjligen i trapphus vanliga o källare.
Mätaren i dom fall du hänvisar till är för EGEN och.
Och har INGET att göra med grannen lär dig ngt innan du tror och tycker

G GoGetLost skrev:
Låter ju lite märkligt. Det går ju oftast att stänga av en matning till en enskild lägenhet om man ska byta stigare, inte så man måste bryta för alla

Nu hittar jag inte youtube-klippet där en elektriker har bytt gruppcentralen och återanvänt skruvarna samt skruvhålen.
Detta medförde att det blev kortis i stigaren mellan två lägenheter.
Dom behövde vänta till innehavaren under/över kom hem för att kunna byta kabeln mellan lägenheterna.
Elfirman som gjorde jobbet var Svanström el & VVS i Stockholm.

Edit: Hittade klippet,

I varje lägenhet i hallen ungefär i midjehöjd satt en lucka, innanför luckan så var det plintar där elen till lägenheten grenades av från stammen.
 
Redigerat:
S
T tomsk skrev:
Äntligen en elektriker

Har samma erfarenhet angående stigare
några fler elektriker har nog svarat, däribland jag. Jag har aldrig påstått att en stigare skulle mynna vid grannen under t.ex.

Men jag tolkade TS som att elfirman behövde flytta/dra om TS stigare (som mycket möjligt går precis vid grannens elcentral (utan att för den sakens skull vara kopplad där) Pga. En rivning av vägg eller liknande.

Tror nog de flesta här inne förstod att TS stigare inte är kopplad i grannens central.
 
  • Gilla
pyhys
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.