Tacka NEJ!

Prata med föreningen.
Du borde fått en förfrågan från föreningen innan dom godkänt din grannes ombyggnation av elen.
Du bestämmer över din lägenhet, antar att du bor i en bostadsrätt.

Man kan inte flytta/bygga om badrum hur som helst.

Läs mer här:
https://www.bostadsratterna.se/allt-om-bostadsratt/faktablad/andringar-i-och-utanfor-lagenhet

http://www.bostadsratterna.se/sites...ernadirekt/bostadsratterna_direkt_2015_08.pdf

https://lawline.se/answers/10379

http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=36251
 
  • Gilla
Porsvant och 1 till
  • Laddar…
Enklast är kanske att du erbjuder grannen att nyttja ditt nyrenoverade badrum istället för flytta el-stigaren.
 
  • Haha
Keki
  • Laddar…
H Hanmehatten skrev:
Så den enda åverkan i TS lgh är själva luckan till huvudsäkringslådan som ofta är fastmålad, men alla har väl bytt en huvudsäkring nån gång, så den är nog redan öppnad.
Fast nu har ju TS uttryckligen skrivit att grannen vill dra om elen inne i TS lägenhet. Det kan förstås vara ett missförstånd, men det finns rätt många frågetecken att reda ut i den här frågan innan man släpper in grannens elektriker.
 
  • Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
Tänk på att du är ansvarig för allt i din lägenhet vid eventuell försäljning. Oavsett om det är grannens hantverkare som gjort något eller inte.
 
SubZane SubZane skrev:
Tänk på att du är ansvarig för allt i din lägenhet vid eventuell försäljning. Oavsett om det är grannens hantverkare som gjort något eller inte.
njaaa..

OM elstigarna byggs om så ligger ansvaret på föreningen. Det får inte ske med mindre än att föreningen godkänner ombyggnaden. Har föreningen fattat ett beslut om att stigaren skall dras om, så det påverkar din lägenhet, så får de låta göra det, du kan inte som enskild medlem stoppa ett sådant arbete. Oavsett vilket skälet för ombyggnaden är. Om det skulle innebära en kraftig försämring av din bostadsrätt (typ att man tar en kvm av vardagsrummet för ett ledningsschakt), så gäller lite andra beslutsregler. Men även en sådan åtgärd kan föreningen få göra mot din vilja (men det krävs även domstol då).

Men i den här tråden undrar jag om det inte handlar om ett missförstånd. Att arbetet i TS lägenhet bara handlar om att koppla in ny stigarledning, inga ingrepp i väggar osv. Om den dras om på våningen under så behöver man ju göra en inkoppling av den nya stigarledningen. Det krävs fortfarande föreningens tillstånd.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Hej och tack till alla som svarat igen!

Kom nyss ett sms från samma byggarbetare där också styrelsens ordförande fick samma meddelande och var med i sms-gruppen.

Han skrev i smset:
"Hej. Vi behöver inte längre komma in hos dig nästa vecka. Däremot kommer det behövas en elavstängning för dig och andra berörda lägenheter mellan 09-16 nu på måndag. Vattentillförseln kommer inte påverkas men din kyl och frys kommer inte få ström dessa timmar."

Tack för det vanligaste rådet jag fått att kontakta styrelsen innan jag går med på något. Känns som styrelsen sagt att de inte får bygga om hos grannar då de vänt 180 grader till att inte behöva komma in nästa vecka. Antar att omläggningen av elen nu sker helt inom den berörda lägenheten.

Ett strömavbrott på 7 timmar låter bättre, även om det är lite synd om mat som kan bli förstörd. Jag antar dock att jag måste gå med på detta utan invändningar.

Många medlemmar på det här forumet måste jag säga är väldigt kunniga. Har som sagt byggarbetarens nummer om det är något av vikt jag bör fråga.

Tack återigen!
Martin P
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 16 till
  • Laddar…
Elavbrotter blir nog inte 7 timmar, utan kommer ske någon gång det tidsintervallet.
 
  • Gilla
Tamazin och 2 till
  • Laddar…
M maertino1 skrev:
Hej och tack till alla som svarat igen!

Kom nyss ett sms från samma byggarbetare där också styrelsens ordförande fick samma meddelande och var med i sms-gruppen.

Han skrev i smset:
"Hej. Vi behöver inte längre komma in hos dig nästa vecka. Däremot kommer det behövas en elavstängning för dig och andra berörda lägenheter mellan 09-16 nu på måndag. Vattentillförseln kommer inte påverkas men din kyl och frys kommer inte få ström dessa timmar."

Tack för det vanligaste rådet jag fått att kontakta styrelsen innan jag går med på något. Känns som styrelsen sagt att de inte får bygga om hos grannar då de vänt 180 grader till att inte behöva komma in nästa vecka.

Ett strömavbrott på 7 timmar låter bättre, även om det är lite synd om mat som kan bli förstörd. Jag antar dock att jag måste gå med på detta utan invändningar.

Många medlemmar på det här forumet måste jag säga är väldigt kunniga. Har som sagt byggarbetarens nummer om det är något av vikt jag bör fråga.

Tack återigen!
Martin P
Det låter bra! Detta innebär att de gör en omfattande omläggning av el hos grannen och då stänger av el för andra berörda. Man löser omläggningen helt inom berörd lägenhet, vilket är det vettiga. Kanske är det så att dina frågor påverkade detta val, annars kan det ha varit enklare att gå genom din lägenhet. Märkligt att grannen och hans byggare lämnade så otydliga besked förut. Det har redan sagts, men arbetet bör inte ta sju timmar utan ske på några timmar inom tidsintervallet. Moderna kylar och frysar håller kylan rätt bra om man inte öppnar, men du kan ju under kommande dagar tömma det som går åt.
 
  • Gilla
Keki och 1 till
  • Laddar…
7 timmar ja det är nog både hängslen och svångrem.
Så till vida dom inte drar om stigarna och det nyper någonstans

Men då blir det provisorisk el till alla lgh

Plus kanaler i trapphuset med upptagningar.
Då kommer det ta tid.
Så håll tummarna det går bra så är det klart på ett par timmar högst.
P.s frys in frysklampar för att lägga i kylen.
När det blir avbrott
Och öppna inte dörren i onödan
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Undra om inte den här tråden tog priset i att göra en höna av en fjäder. Som att läsa en deckare med en lovande titel men där handlingen aldrig tog sig och det blev inget man kunde dra en rolig story om för polarna ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik_Hed och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M maertino1 skrev:
Ett strömavbrott på 7 timmar låter bättre, även om det är lite synd om mat som kan bli förstörd. Jag antar dock att jag måste gå med på detta utan invändningar.
Frys några stora PET-flaskor med vatten dagarna före så har du en fin kylreserv. Lägg sedan några av isflaskorna i kylen före strömavbrottet.
 
  • Gilla
Tamazin och 5 till
  • Laddar…
tommib
D Dublin skrev:
Undra om inte den här tråden tog priset i att göra en höna av en fjäder. Som att läsa en deckare med en lovande titel men där handlingen aldrig tog sig och det blev inget man kunde dra en rolig story om för polarna ;)

Nja, jag skulle inte vara så övertygad om det. Trådstarten handlade ju om att TS fick bud från grannen att man behövde komma in i lägenheten för att dra om el. Om TS bara hade accepterat detta mot bättre vetande kanske resultatet inte hade blivit det som det blev utan TS kanske skulle haft grannens stigare klamrad på vardagsrumsväggen.

Apropå kyl/frys så skulle det sannolikt inte vara några problem med 7 tim elavbrott för moderna vitvaror så länge ingen öppnar dörren. Mellan 9 och 16 är de flesta på jobbet. Extra kylklampar är väl iofs ingen dum idé men borde inte behövas. Man kanske får flytta sin belugakaviar och oxfilé till någon kompis iofs.
 
  • Gilla
Enolf och 5 till
  • Laddar…
Jepp PET flaskor funkar bra som kylklampar.
MEN se till att ej frysa dom fulla bara (alla kan ju få hjärnsläpp ibland:poop: ), halv till två tredjedelar fyllda brukar funka bra.
 
  • Haha
Keki
  • Laddar…
T tomsk skrev:
frys in frysklampar för att lägga i kylen.
När det blir avbrott
Och öppna inte dörren i onödan
Håller med. Sju timmar klarar frysen utan problem, särskilt om man har lite stöd-is i den. Samma med kylen som även @Claes Sörmland sa. In med lite extra frysmaterial högt i den så klarar den sig med. Och har du ont om frysklampar och petflaskor funkar det att fylla kylen med öl i god tid också, så gjälper den att hålla kylan.

Ställ inte in ölen för tidigt bara, då kanske den dunstar.
 
  • Haha
  • Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
det är ju helt omöjligt att byta stigaren utan att vara i ts lägenhet, så visst förstår jag behovet.

jag tycker ts ska godkänna det bytet under förutsättning att kabeln går i befintligt rör i hans lägenhet, och under inga omständigheter acceptera att kabeln hamnar utanpå väggen, utanpåliggande kablar totalkrossar intrycket man får av en lägenhet.

Hur vet du att det är omöjligt? En stigare som matar lägenheter går oftast dit direkt. Har faktiskt aldrig sett en stigare komma ut i en lägenhet som är till en annan och då kör jag 95% lägenhetsrenoveringar på jobbet.

Något man kan göra är ju att muffa på röret på stigaren och spåra in den i väggen till ett nytt ställe och så drar man en ny stigare. Spårningen sker i grannens lägenhet naturligtvis....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.