Hej

Vi har flyttade nyligen in i vårt nya hus. 12 månader tog det från första spadtaget till inflyttning.
Jag har själv ritat huset och typ gjort all ihop med min familj. Vi bestämde oss tidigt för att endast köpa
stomrest hus, Vi tog in priser på stomrest hus med fönster, dörrar , osb gips monterat.
priserna i Sverige skillde ca 1miljon mellan de olika leverantörerna. Vi fick fina motiveringar till priserna "våra mjuka värden är sååå viktiga" för min del är det fakturan och kvaliteten som är viktig.
Hur som helst allt blev för dyrt i Sverige då vi ritat huset själva, så det blev till att söka utomlands.
Efter noggrann undersökning bestämde vi oss och beställde husstommen, Svenske virke CE märkt och c24 klassat, Tyska fönster i trä och alu, Tysk skivisolering. Priset på bara stommen blev mer än 30% lägre.
Vi har byggt ett hus på 200m2 med 5m takhöjd och ett garage på 80m2 med 3,8m takhöjd.

Totalt har vi sparat 55% mot den lägsta nyckelfärdiga offerten vi fick in från Svensk leverantör.
Att vara din egen byggherre och projektledare sparar såååå mycket pengar.


Mvh Anders
 
  • Nybyggt modernt hus med stora fönster och träbeklädnad vid vattnet, med en träbrygga som leder fram till huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Erik JL och 10 till
  • Laddar…
Självklart har vi fler bilder.
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Det låter som att du försöker sälja något, men jag undrar vad?

Ska ni vara med i "Husdrömmar"?
 
  • Gilla
C.Lundin och 1 till
  • Laddar…
Nej inte sälja något. Men jag blir så väldigt irriterad på de priser man erbjuder från Svenska leverantörer.
Om vi inte hade gjort denna resan så hade vi inte kunnat bygga vårt drömhus.
Kan jag då hjälpa andra att förverkliga sina drömmar så gör jag gärna det.
Det är väl detta som kallas att dela sina erfarenheter.

Ps- skall man var med i husdrömmar så skall nog inte huset vara klart. ds
 
  • Gilla
Erik JL och 4 till
  • Laddar…
Kul, strongt jobbat! Vi vill se massor av bilder!
 
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
A atorp skrev:
Hej

Vi har flyttade nyligen in i vårt nya hus. 12 månader tog det från första spadtaget till inflyttning.
Jag har själv ritat huset och typ gjort all ihop med min familj. Vi bestämde oss tidigt för att endast köpa
stomrest hus, Vi tog in priser på stom rest hus med fönster, dörrar , osb gips monterat.
priserna i Sverige skillde ca 1miljon mellan de olika leverantörerna. Vi fick fina motiveringar till priserna "våra mjuka värden är sååå viktiga" för min del är det fakturan och kvaliteten som är viktig.
Hur som helst allt blev för dyrt i Sverige då vi ritat huset själva, så det blev till att söka utomlands.
Efter noggrann undersökning bestämde vi oss och beställde husstommen, Svenske virke CE märkt och c24 klassat, Tyska fönster i trä och alu, Tysk skiv isolering. Priset på bara stommen blev mer än 30% lägre.
Vi har byggt ett hus på 200m2 med 5m takhöjd och ett garage på 80m2 med 3,8m takhöjd.

Totalt har vi sparat 55% mot den lägsta nyckelfärdiga offerten vi fick in från Svensk leverantör.
Att vara din egen byggherre och projekt ledare sparar såååå mycket pengar.
Ha ni frågor så har jag satt upp en tillfällig mail mittdromhus@gmail.com

Mvh Anders
Grund för byggnation med armeringsjärn och gjutformar klara nära en sjö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grund till ett bygge vid en sjö med skog i bakgrunden och byggmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetare förbereder gjutning av betongplatta vid sjö med armeringsnät och skymd solnedgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats vid vatten med mobilkran som lyfter material, gröna träd i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person som betraktar en nyligen installerad stor fönstersektion på en byggarbetsplats med isoleringsmaterial runt fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med uppförda ytterväggar och isoleringsmaterial, byggmaterial på marken och en kran i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visa bilaga 435129 Visa bilaga 435130
 
  • Nyutgjuten betongplatta med härdande yta, uppställda verktyg, mot en bakgrund av träd och en sjö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundläggning med armeringsjärn och gjutformar vid sjö, byggprojekt i tidigt skede.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundläggning med armeringsjärn och gjutformar nära en sjö under molnhimmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Erik JL och 5 till
  • Laddar…
Köpte ni färdiga sektioner eller bara materialet från en tysk tillverkare?
 
Hej
Vi beställde monterad stomme, Som kom på 6st Eurotrailers.
Du behöver tillhandahålla Byggbod och toa om du är egen byggherre för den personal som
kommer för monteringen.
Så när dom lämnade byggplatsen efter 4 veckor var huset tätt och målat samt osb och gips på insidan.
 
  • Gilla
  • Älska
Erik JL och 5 till
  • Laddar…
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Klart man kan spara pengar genom att va lite om sig och kring sig, det gäller väl egentligen allt.
Frågan är bara hur mycket extra tid du fått lägga ner jämfört om ni kört på ett färdigt kataloghus. Tid är också pengar, och säkert en anledning till att folk väljer färdiga lösningar, tiden alltså.

Gillar huset skarpt men framförallt tomten (y)
 
  • Gilla
atorp
  • Laddar…
Du har helt rätt, vår tid är har ett värde.
Det som gör att det tippar över och blir intressant är när det som i vårt fall var 2 miljoner i diff på bara hus stommen.
2 miljoner skattade pengar som skall amorteras och betalas ränta på om man inte har kapitalet liggandes.
Anledning till det höga priset är såklart att huset är helt kund unikt eller arkitekt ritat om man nu vill.
 
  • Gilla
Erik JL och 4 till
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Klart man kan spara pengar genom att va lite om sig och kring sig, det gäller väl egentligen allt.
Frågan är bara hur mycket extra tid du fått lägga ner jämfört om ni kört på ett färdigt kataloghus. Tid är också pengar, och säkert en anledning till att folk väljer färdiga lösningar, tiden alltså.

Gillar huset skarpt men framförallt tomten (y)
Antar vi att det kostar 2 miljoner att bygga och han sparar 30% så är det 600 000 kr, antar vi att han tjänar hyfsat och får ut 30 000 kr/mån efter skatt, vilket är ~175 kr/h.
Om han då har lagt under under 3400 h på bygget så har han gjort en förtjänst.
3400 h motsvarar 85 arbetsveckor så, har TS lyckas lägga så många timmar så har han Jobbat duktigt många "övertimmar", ca 66 h/veckan.
 
M mattoys skrev:
Antar vi att det kostar 2 miljoner att bygga och han sparar 30% så är det 600 000 kr, antar vi att han tjänar hyfsat och får ut 30 000 kr/mån efter skatt, vilket är ~175 kr/h.
Om han då har lagt under under 3400 h på bygget så har han gjort en förtjänst.
3400 h motsvarar 85 arbetsveckor så, har TS lyckas lägga så många timmar så har han Jobbat duktigt många "övertimmar", ca 66 h/veckan.
Se inlägget ovanför. Enligt TS är diffen 2 MSEK.
 
  • Gilla
atorp
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Antar vi att det kostar 2 miljoner att bygga och han sparar 30% så är det 600 000 kr, antar vi att han tjänar hyfsat och får ut 30 000 kr/mån efter skatt, vilket är ~175 kr/h.
Om han då har lagt under under 3400 h på bygget så har han gjort en förtjänst.
3400 h motsvarar 85 arbetsveckor så, har TS lyckas lägga så många timmar så har han Jobbat duktigt många "övertimmar", ca 66 h/veckan.
Absolut, men då ska du ha råd/tid att lägga en heltidstjänst på husbygget redan från början,alternativt vara ledig från jobbet ett år utan lön, och förtjänsten (lönen) kommer inte förrän den dagen du säljer huset.

Nu svarade jag inte för att vara kritisk utan mest för att kanske förklara varför folk väljer kataloghus i den utsträckning som man kanske gör.
 
Hej
Nja det stämmer inte i vårt fall.
Har jobbat full tid hela familjen. Vi har däremot lagt all ledig tid på bygget inkl 4 veckor semester och Jul ledighet.
Vi har dessutom resande jobb båda två. Hade vi varit lediga så hade vi troligen varit klara i November.

Mattoys - 2 Milj är besparingen på stommen inte kostnaden.
 
  • Gilla
Erik JL och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.