A Angermannia skrev:
Nu har jag inte läst hela tråden men uppenbarligen handlar det om en bostadsrätt. Då jag själv har suttit i styrelser för bostadsrättsföreningar i över 20 år kan jag säga att dels behöver grannen styrelsens godkännande för denna typ av ändring hos sig. Ska det även ske en ändring hos dig behöver du ha styrelsens godkännande. Om styrelsen jobbar korrekt ska de kräva in ritningar på förändringarna innan de kan ta ställning till förändringen. Är de själva ej kunniga i sakfrågan bör de kontakta någon fackman för ett utlåtande innan de tar ställning i frågan. Självklart ska allt ske skriftligen, ansökan om förändringen + ritningar samt att du bör begära ett utdrag ur protokollet så att du har det skriftligt att styrelsen har behandlat frågan samt om de har godkänt eller avslagit ansökan.
Är ni galna??????
Det är och innehavaren som har veto oavsett styrelsen beslut.
2 fel blir inte 1 rätt
 
H hempularen skrev:
Det är vanligt i äldre hus att det går en stigare som matar ett antal lägenheter. Då sitter mätarna i lägenheterna.
???..
Knappast du är elektriker......
Fördelningen sitter ALDRIG i och möjligen i trapphus vanliga o källare.
Mätaren i dom fall du hänvisar till är för EGEN och.
Och har INGET att göra med grannen lär dig ngt innan du tror och tycker
 
  • Gilla
McHolm och 1 till
  • Laddar…
T torkelb skrev:
Som vanligt en mängd upprörda synpunkter på vad någon annan vill göra med sin lägenhet - trots att vi inte har en aning om planlösning och annat relevant. Föreningen är förstås ansvarig för gemensamma system såsom strömförsörjning av lägenheten och om någon vill ändra i sin lägenhet som påverkar denna för andra, måste föreningen (styrelsen) lämpligtvis godkänna detta. Detta innebär inte att varje ändring är en styrelsefråga. Jag har nyligen varit med om inkoppling av trefas i en lägenhet som tidigare bara hade en fas och förutom principiellt ökad belastning på stigaren, påverkade detta inte någon annan lägenhet. Styrelsen blev inte tillfrågad, men väl fastighetsskötaren - i en av landets största föreningar.

Om nu grannen i det aktuella fallet vill göra om sin lägenhet och får tillstånd till det, bör andra självklart inte sätta sig på tvären, men däremot bevaka sina egna intressen. Till detta hör klartecken från styrelsen om arbetet är av den magnitud som beskrivs ovan samt krav på att påverkan på den egna lägenheten är godtagbar.
Och EXAKT vilket sätt ökar belastningen vid byte till 3 fas???????????
Trolleri eller??...
6 kWh är 6 kWh oavsett läs grundläggande ellära
 
  • Gilla
fusion och 1 till
  • Laddar…
T torkelb skrev:
Som vanligt en mängd upprörda synpunkter på vad någon annan vill göra med sin lägenhet - trots att vi inte har en aning om planlösning och annat relevant. Föreningen är förstås ansvarig för gemensamma system såsom strömförsörjning av lägenheten och om någon vill ändra i sin lägenhet som påverkar denna för andra, måste föreningen (styrelsen) lämpligtvis godkänna detta. Detta innebär inte att varje ändring är en styrelsefråga. Jag har nyligen varit med om inkoppling av trefas i en lägenhet som tidigare bara hade en fas och förutom principiellt ökad belastning på stigaren, påverkade detta inte någon annan lägenhet. Styrelsen blev inte tillfrågad, men väl fastighetsskötaren - i en av landets största föreningar.

Om nu grannen i det aktuella fallet vill göra om sin lägenhet och får tillstånd till det, bör andra självklart inte sätta sig på tvären, men däremot bevaka sina egna intressen. Till detta hör klartecken från styrelsen om arbetet är av den magnitud som beskrivs ovan samt krav på att påverkan på den egna lägenheten är godtagbar.

Jag vill säga att det är helt är h-e att själv dra in tre-fas och inget som en förvaltare kan godkänna, förvisso är HSB kända för att vara "buffliga" och det smittar säker över på några förvaltare. Självklart är det en styrelsefråga om någon vill dra in tre-fas i sin lgh. Sedan är det en annan sak att styrelsen om det inte föreligger sakliga grunder ska bevilja detta. Jag är själv v ordf och förvaltare i HSB, sedan många år
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
L lordi skrev:
Vad då, inte säkert? Så länge elcentralen inte är inne i badrummet så spelar det väl ingen roll. Eller har de tänkt skvätta vatten utanför badrummet?
Att ändra i stigare till elcentralerna lär behöva godkännande från föreningen
Elcebtralen skulle väl hamna i det nya badrummet efter vad jag förstod av texten. Det är därför de vill flytta den! :thinking:
 
T tomsk skrev:
Hyresgästföreningen ?????
Trodde detta var brf???
Precis. Du noterade väl mitt citat!!!!!!!
 
M maertino1 skrev:
Har inte koll på alla detaljer än. Lämnade mitt nummer och bad dem förklara lite mer ingående på sms och bestämma en tid. Men tror de ska ha badrummet där elcentralen ligger i så fall.
Absolut NEJ1
Vill grannen ha sitt badrum i hallen får dom sätta sin elmätare på "Nya badrumsväggen".
Styrelsens beslut utan ditt hörande är hårresande.
Din granne är inte lite fräck. Först till styrelsen sedan till dig!!!???
SÄG NEJ!
CJ
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
K Kjol skrev:
Förklara värför du skulle tackat nej.
För att slippa vara hemma från jobbet att vakta hantisar, se på när lägenheten blir demolerad och halvtaskigt återställd.
etc lite så.

Varför undrar du varför jag för 50 inlägg sedan skulle tackat nej, jag är inte TS och mitt svar om vad jag skulle ha gjort är inte jätterelevant för dig. Jag får nog ge dig som förslag att du fokuserar på att hjälpa TS.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
T tomsk skrev:
Och EXAKT vilket sätt ökar belastningen vid byte till 3 fas???????????
Trolleri eller??...
6 kWh är 6 kWh oavsett läs grundläggande ellära
Det spelar ingen ROLL hur rätt man har, NÄR man inte kan FRAMFÖRA det på ett vettigt sätt..... ELLER????????? ;)
 
  • Haha
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 4 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ja, jag skulle under inga omständigheter acceptera något annat än att de flyttar servisen lite. Absolut inga eldragningar hörande till en annan lgh i dina ]

ENBART föreningen ska säga ok till detta och om de säger ja ska de göra det ändå i samråd med dig. Du får inte ta besluten!
 
Jag tycker du skall säga nej. Hans renovering ska inte du behöva bekymra dig om.
Det är upp till dem hur de löser problemet på sin sida.
Ponera att elektrikern är en klåpare och sen pajjar tapeter, måleri osv i din lägenhet.
Allt är bra när allt går bra. Men så fort det blir problem, så kommer de skuffa över det på dig för du godkände att de fick dra om hos dig.
 
  • Gilla
Staffan_V
  • Laddar…
Bodde under några år i en bostadsrätt. Vid ett tillfälle skulle jag laga till något i ugnen samtidigt som jag skulle koka något på två plattor på spisen. Kände en lite konstig lukt som jag tog för givet att det kom från ugnen. Efter en halv timme la både spisen och ugnen av. När jag skulle byta säkring var den glödhet och spisen var lika död med en ny säkring. Lossade på kåpan till säkringsskåpet och kunde konstatera att anslutningen till kabeln och kabeln hade blivit överhettad.
Ringde Riksbyggen som skickade en kille som snabbt dök upp med en stor rulle kabel. Efter ca två timmar hade jag en ny kabel mellan min lägenhet och huvudcentralen i källaren. Dessutom fick jag en ny kabel mellan säkringsskåpet och spisen.
Tycker att din granne kan byta kabel och dra den nya kabeln från gamla säkringsskåpet. Borde finnas vattentäta kablar som man kan fästa i väggen i det nya badrummet. Funderar på om det inte är så att man behöver ett bygglov för att flytta ett badrum. Dessutom vilken försäkring kommer i framtiden att stå för vattenskador. Dessutom är golvet i mitt nuvarande badrum ca 5 cm tjockare för att klara av ett badkar med kanske 1000 liter vatten. Kan man belasta ett hallgolv med ett badkar och 1000 liter vatten. .
 
  • Haha
  • Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
Ja det blir mycket snack om allt och inget om man inte vet vad hur det funkar.

Men som gammal elektriker så är det här inga konstigheter.

Om vi tar det från början och för enkelhets en skull lägenhetsstigare som går från lgh till lgh rakt upp, så kommer det en stigarledning i ett infällt rör i väggen från elrummet i källaren (eller grannen under) och upp till en plint i huvudsäkringslådan (hsl) i TS grannes hall, vidare upp till TS ”hslplint” och vidare upp.

Om nu grannen under vill flytta sin hsl, så måste han ju byta ledningen från hans granne under och från grannen över dvs TS. Och då behöver elektrikern in till båda grannarna över och under för att koppla loss den gamla ledningen, och byta ut dem till en längre som räcker till den nya platsen. Det här förbereder elektrikern i TS grannes lägenhet, så att när det är dags är det bara att dra ur dom gamla och stoppa i dom nya och skruva fast.

Senast dagen innan meddelas också alla gällande lägenheter om strömavbrottet dag och tid. Och det här strömavbrottet tar cirka 2-3 timmar om dom förberett sig väl.

Så den enda åverkan i TS lgh är själva luckan till huvudsäkringslådan som ofta är fastmålad, men alla har väl bytt en huvudsäkring nån gång, så den är nog redan öppnad. Kolla själv. Det är inget som vi elektriker ombesörjer lagning av. Luckan ska vara öppningsbar punkt.

Samma gäller elcentralkåpor som alla tycker man ska måla ”fast”, men det ångrar man när en elektriker varit och lossat en kåpa. Samma gäller strömbrytare och vägguttag. Man är ju normalt försiktig när man lossar ett lock eller kåpa till nånting, men jag vet många också som älskar att lossa fastmålade saker…

Har jag skrivit så här långt så kan jag berätta också att den vanligaste stigarledningen försörjer 2 lgh per plan. Hallarna ligger ju oftast skavfötters och då kommer stigarn upp i en lgh och genom väggen till grannen. Vidare upp till grannen ovanför, därifrån till hans granne bredvid och vidare i samma zickzackförhållande uppåt 10-12 lgh.

Kan ju vara så i det här fallet också naturligtvis.
 
  • Gilla
-MH- och 9 till
  • Laddar…
Generellt är det så att du får göra renoveringar inom dina fyra väggar men inte något som påverkar dina grannar. Nu vet jag ju inte när huset är byggt men är det lite nyare så är ofta varje lägenhet en egen brandcell vilket också gör det svårare att få igenom denna typ av jobb. Som någon tidigare skrev, har svårt att tänka mig att styrelsen godkänt att de skall in i din lägenhet och röja.
 
  • Gilla
janusz_w
  • Laddar…
Nu "killgissar" jag en del här men har väldigt svårt att se hur detta skulle vara ok enligt el-säkerhetsverket.
Alltså om det blir fel på något i din eller din grannes lägenhet och det kommer en Elektriker för att felsöka och det är kablar i rören som inte går att bryta i din central hur f/n ska han/hon göra då?
Sen om det är någon klåpare som kopplar in Elen (vilket vi får hoppas att det inte är) så kan det bli kabelbrand i din lägenhet för att grannen gjort fel?
Näe tror han drar en rövare för antingen dig eller styrelsen för detta ska dom inte gå med på.
Dom får väl dra om strömmen i sin egen lägenhet med styrelsens godkännande.:confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.