tommib tommib skrev:
Inte alls en dum idé med tryckluft. Man kan också ansluta en dammsugare till röret som går iväg (genom att silvertejpa fast en bit 16 mm slang i mynningen och trycka den mot rörinloppet i dosan. Det visslar något fruktansvärt i framför allt bortre ändan av röret om man får det tätt.

Jag tycker också att garderoben är huvudkandidat när jag har sett ritningen. Jag tolkar det som att det är fyrkanten med ett kryss bredvid "VP". Var finns dosan med gulröret? Bredvid?
Ja där fyrkanten med kryss är på ritningen är idag en 60-garderob monterad och fastskruvad i väggen med två skruv upptill (antar för säkerhet). I botten på denna garderob har man tagit ut en liten lucka för det gulrör jag lade in en bild på, se nedan. Så vi kan inte se vad som mer finns bakom garderobens bakstycke innan vi flyttar fram hela garderoben. Värmepannan står ute i garaget så den finns inte där som ritningen visar.

Öppen lucka i vägg visar ett gulrör omgivet av gröna kablar, med en elektrisk dosa installerad runt röret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Aha, då är det lite udda med det där uttaget skulle jag säga. Varför har man dragit ner en nätverkskabel där? Iofs så är inte alla installationer så väldigt genomtänkta. Helt klart värt att ta bort garderoben och titta bakom dock.

Om det finns nätverksuttag i alla rum så borde det komma fram minst 6 kablar någonstans, alt sitta en patchpanel.
 
känns logiskt att man sätter en medieomvandlare (Fiber->utp) där gulröret kommer in, sen därifrån en matning till router (den gröna UTP kabeln) och där den kommer ut möts alla UTP kablar från uttagen. så skulle jag tolka det.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Jag har idag pratat med tidigare ägaren och fått telefonnummer till den elektriker som var med när huset byggdes. Vi ska ringa hem honom så vi kan få en genomgång av hur nätverket är draget i huset och förhoppningsvis kan vi då få hjälp om vi behöver för inkopplingen. Av ren nyfikenhet kommer vi kolla bakom garderoben under kvällen för att se om något finns där.

Tack för alla er hjälp!!
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Att huset är förberett måste väl inte betyda att det finns fiber i huset? Kan det inte vara att det är fiber fram till tomten och sedan koppar? Jag bor själv i ett flerfamiljs hus där BB drog "fiber" och det är fiber fram till swicharna i källaren och sedan koppar, men det funkar toppen 250/250 med möjlighet till 1000
 
nä man drar såklart aldrig fiber till alla uttagen i huset men det tror jag inte ts tror heller. Det intressanta är väl var gulröret tar vägen. Det kan ju lika gärna ligga nergrävt vid tomtgräns.
 
R
Nånstans har du ju en panel iallafall, annars hade man inte märkt upp uttaget med siffran 4.
 
Har nu kollat bakom garderoben, inget där. Har förstått att en panel finns någonstans men frågan är som sagt vart. Ska bli spännande när elektrikern kommer hit nästa vecka och visar hur det är byggt.
 
Efter som du inte har något nätverk är det inte säkert att det finns någon panel. Men andra änden på sladdarna finns ju någonstans. Det borde vara på ett ställe där det är rimligt att sätta en panel.
 
D Daniel 109 skrev:
Efter som du inte har något nätverk är det inte säkert att det finns någon panel. Men andra änden på sladdarna finns ju någonstans. Det borde vara på ett ställe där det är rimligt att sätta en panel.
Ja det är det jag menar, panel eller inte så måste sladdarna mynna ut någonstans i huset.
 
tommib
Lova att berätta vad elektrikern säger, det här är ju roligare än en deckargåta...
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Den gröna kabeln ser ut att gå upp i väggen, så kanske till annat våningsplan. Iom att det nu är ADSL som används, så är min gissning att panel finns på vinden om telefonkabeln är luftburen och kommer in via vinden. Eller i närheten av första telefonjacket. Därifrån skulle det i så fall den gröna vara dragen ner till det gula röret, för att kunna placera medieomvandlaren där.
Edit: ser att en del av detta redan var skrivet. Men om du vet var första telefonjacket är så kan det iallafall vara en plats att leta kring.
 
Du har ingen liten vit rektangulär plåtlucka nånstans? Ibland drogs allt till en infälld telelåda, innan det blev vanligt med mediaskåp.
 
Använd dammsugaren som föreslogs tidigare i tråden, då kommer du höra var det visslar.
Inte alls säkert att elektrikern kommer ihåg hur det är draget efter 13år
 
O osmat skrev:
Den gröna kabeln ser ut att gå upp i väggen, så kanske till annat våningsplan. Iom att det nu är ADSL som används, så är min gissning att panel finns på vinden om telefonkabeln är luftburen och kommer in via vinden. Eller i närheten av första telefonjacket. Därifrån skulle det i så fall den gröna vara dragen ner till det gula röret, för att kunna placera medieomvandlaren där.
Edit: ser att en del av detta redan var skrivet. Men om du vet var första telefonjacket är så kan det iallafall vara en plats att leta kring.
Vi har ingen luftburen telefonkabel till huset. Jag kan gå upp på vinden och leta igen, hittade inget där igår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.