Håller med. Antagligen har alla företag något hus som blev fel. Men, det är ju felprocenten som är den viktiga. Och där tror jag att vissa företag ligger ljusår före andra.
 
Jag tror inte att någon ifrågasätter att alla hustillverkare och entreprenörer har problem i bland. Däremot kan vi väl alla ifrågasätta hur vissa tillverkare hanterar problem som uppstår, speciellt om det har skett i totalentreprenadform.

De flesta av oss är inte så bra insatta i vad som krävs för att bygga ett hus. Därför väljer vi en form som gör att vi ska få mesta möjliga stöd under produktionstiden. Vi förlitar oss på att tillverkaren tar hand om det mesta, och det som de inte kan göra åt oss talar de om för oss vad som krävs.

Kom nu inte och säg att det är upp till beställaren att sitta inne med alla nödvändiga kunskaper. Då skulle inte mycket bli byggt i detta land. Tillverkaren går dessutom ut och marknadsför sin produkt som en problemfri produkt just för att de tar allt ansvar under byggnationen.
 
Jag tycker att man låter husfabrikerna komma undan lite väl enkelt om man avfärdar kritik med att "dom har ju många andra nöjda kunder" och liknande argument. Självklart så är det så att åtminstonde de huslev. som funnits ett tag har majoritet nöjda kunder, annars hade dom inte funnits kvar på marknaden.

Men det det handlar om, är ju hur de sköter de fall som går snett, oavsett om det faktiska felet görs av en underentrepenör eller om det som i det nu aktuella fallet görs av huslev. som totalentrepenör.

Om en husleverantör i sin marknadsföring gör utalanden som "nyckelfärdig leverans", trygg byggprocess osv. Så får bör de räkna med att de MARKNADSMÄSSIGT också måste leva upp till dessa påståenden oavsett om dom lyckas lura in kunden i en delad entrepenad eller ej. Dvs oavsett vad som står i de avatal de i slutändan tecknar så bör dom hängas ut som odugliga skurkar om dom inte lever upp till de påståenden om trygghet kvalitet etc som de målar upp i sin marknadsföring.

Nu skall jag iofs säga att i det aktuella fallet med LB hus så har jag inte sett några detaljer om vad som igentligen gått snett. Men om det är sant att husen är byggda med totalentrepenad och ännu inte färdiga (dvs fria från besiktningsanmärkningar) så bör ju leverantören hängas ut, det kan inte finnas några godtagbara själ för en sådan hantering av ett avtalat åtagande.

Som blivande husköpare så tror jag att man skall ta till sig de fall som dyker upp, utnyttja dem i sin prutning (om man ialla fall väljer Eksjöhus, LB hus eller vilket bolag det nu gäller). Säg något i stil med att "efterssom ni nu påstår att det inte är ert fel och lovar att detta skall inte hända i den här affären, så bör ni ju inte tveka om att gå med på ett högre förseningsvite" eller liknande. I de fall argumentationen inte lyckas så ställer ni i alla fall till lite strul för leverantören när han skall slingra sig ur sina påståenden om att de upptagna fallen handalr om rättshaverister eller vad de nu påstår.

Om tillräckligt många ställer till strul så måste leverantören till slut börja ta sitt ansvar även för de fel som de genom marknadsföring men ej avtalsmässigt är anvariga för. I det aktuella fallet verkar det ju iofs vara även avtalsmässigt.
 
lier skrev:
Byggtiden e väll densamma. Jag menade  att jag inte behöver vänta 18veckor för att dom överhuvudtaget ska börja med mitt hus. Och det tycker jag e possitivt.  :)
Nu är det ju inte riktigt så. Under de veckorna görs ju allt som går klart i fabriken. Visst tycker man att det borde kunna gå snabbare, men det är ju inte så att inget händer. Om du bygger med Älvsby så är den tiden betydligt längre, fast då kommer de ju nästan med huset helt klart. Vissa andra kanske kommer med grejjerna snabbare, men då tar det längre tid på plats.

Bygget är ändå inget som ska skyndas på!! Jag vet hur mycket man längtar och väntar under byggets gång, men hellre att det tar lite tid och blir bra än tvärtom.

Vi har byggt ett LB-hus och är nöjda, vilket främst beror på att vi har haft bra lokala entreprenörer. Det är det viktigaste, tror jag.


 
Håller med till fullo...har man bra lokala entreprenörer så försvinner mkt av
de problem som kan uppstå...
Och jag har inte tappat förtoendet för LB-hus än..tro det eller ej...
Problem kan alltid uppstå...det som är viktigt för mig är hur man blir behandlad
som kund när problem uppstår...och sköter LB-hus sig bra och snabbt/effektivt nu
så blir det kanske goda vitsord i slutänden...vi får se...

Skall iväg om en stund och möta upp LB-hus representant i huset...hmm..
 
Jag kan säga att efter att ha läst ditt skräcksenario så har vi ändrat våra planer för att bygga hus med lb. Än om dom inte är lika överallt  så har man fått sig en tankeställare.

Visst var det så jag skrev??. Jag sa inte att det är lika överallt. Och visst!! Det finns fler husföretag som haft trubbel.  :-X

Nu var  juh inte skräcksenariot det ända som gjorde att vi valde bort lb hus.
Men som jag skrev så får man  sig en tankeställare när det gäller deras sätt att agera.
Och den risken vill inte jag ta det handlar trots allt om mycket pengar när man ska bygga sitt hus. :)






 
Nu har jag träffat deras representant och gått igenom hela huset...
Jättetrevlig kille som tyckte det var ett riktigt "måndagsexemplar" och lovade att allt
skall tas om hand omgående.
Sedan återstår det ju att se om det blir så...hmm..?
Ekonomiskt kompensation skall vi ta senare i veckan...dock skall huset vara någorlunda inflyttningsklart på Lör...härligt...
Småfix får dom åtgärda på dagtid fram till den 14/3 när vår nya slutbes skall ske.

Fortsättning följer....
 
Jag tycker att detta är otroligt viktig information som framkommer här. Det är helt rätt att framhäva sitt missnöje med oseriösa säljare. Denna typ av affär är absolut den största man gör i sitt liv och det kan få ödesdigra konsekvenser. Så säljare som sätter köpare inför livslånga problem och skulder borde rensas bort ifrån denna verksamhet. Det är framför allt attityden att det alltid är kundens problem som stör mig. Det finns ingen verksamhet som är långsiktig där detta förekommer. Skulle jag sköta mitt jobb på samma sätt så skulle ja sitta utan "kunder" nästa år. Ryktet är det jag lever på. Det är konstigt att det inte finns något företag i denna bransch som har konceptet, vettigt pris samt kvalité. Ofta så förekommer det en väldigt bra kvalité på entreprenaden men sedan är husen av sämre kvalité, om man är ute efter ett vettigt slutpris. Sedan verkar det som om motsatsen är minst lika vanlig. Varför finns det ingen som kan kombinera ett vettigt helhetskoncept? Pris, huskvalité, entreprenad med kvalitetstänkande, denna ekvation tycks vara omöjlig. Den som har denna affärsidé borde vara i Kampradklass :)
 
Jag vet inte hur dessa affärer är upplagda men en vanlig metod är ju att man väntar med betalning tills dess varan är betald. Skulle jag köpa ett hus på helentreprenad så skulle jag helt klart hålla inne med mina pengar tills huset är som jag vill ha det, alltså som vi kom överrens om när jag skrev på. Går de inte med på en sådan lösning kommer de förmodligen leverera skit.
Men det är klart att det är viktigt att man är tydlig med vad man förväntar sig. En tydlig ritning över hela huset där allt är angivet och hur det ska se ut. Vid tvist kan man då gå tillbaka till den. Stämmer inte verkligheten med ritningen så blir det inga pengar.
 
Sandel skrev:
Jag tror också som så många andra att problem på en ort/del av landet inte nödvändigtvis gällar i hela landet (mycket av bygget hänger ju på underentreprenörerna).

Jag kommer iaf att fortsätta rekommendera LB-Hus till vänner och bekanta...  :)
Va bra att du är nöjd, det tror jag också att riktigt många LB kunder är!

Det vore jo interessant om alla kunna skriva vart dom bor.
Då skulle vi, som du också är inne på, kunne se vilka delar av landet som har problem - och vilka som är bra att bygga i.

Men det är jo inte bara underleverantörerna som är den del av problemet, utan även hur interesserade husföretagen är utav att lösa problemen som uppstår. Och från vad man kan läsa här på forummet, så skiljer även det mellen dom olika lokalkontoren.

Det kanske rent av är så att de kontoren som även jobbar med bra hantverkare, de är snabba och välvilliga att fixa till problemen. Medan de som jämt dras med taskiga underleverantörer, de har inget interesse i sina kunder.
Oftast dras jo skit till skit! :surprised:

Trevlig helg på Er!
 
Man kan kanske också undra varför bolaget =LB-HUS försatts i konkurs vid några tillfällen. Och hur är det möjligt att man får använda samma namn efter konkurserna?
Vill dock tillägga, jag har inte kunnat finna några fel på väggelementen som kommer från fabriken i Bromölla, och det är väl det enda man tillverkar själv. Finns säkert många bra medarbetare i byggbolaget, men då man nu läser om kritiken här på Forumet, får man jobba med att lösa dessa problem. Köper man ett hus på totalentrepenad, skall köparen kunna räkna med att det blir fackmässigt uppsatt.
De som inte kan hitta fel i sitt husbygge, kanske inte varit uppmärksamma. ::)
 
Sandel skrev:
Hej! Jag är en MYCKET nöjd LB-Hus byggare och känner fler  :) :) :)

En tanke som slår mig när jag läser alla dessa inlägg om LB-Hus, är hur många som verkar vara ute efter att "hänga ut" hustillverkaren. Jag tror att det även i detta fall finns "två sidor av myntet"... Om jag skulle vara i husbyggartankar nu så skulle jag inte räkna bort LB rakt av utifrån dessa inlägg, jag skulle ta upp frågan med min säljare för att kanske i alla fall få en skymt av den andra sidan av myntet.

Jag tror också som så många andra att problem på en ort/del av landet inte nödvändigtvis gällar i hela landet (mycket av bygget hänger ju på underentreprenörerna).

Jag kommer iaf att fortsätta rekommendera LB-Hus till vänner och bekanta...  :)

Hoppas att du "Örnen" kommer till rätta med dina bekymmer, så att ni får njuta av ert nya hus istället.

Om Du nu är MYCKET nöjd med ditt husbygge, så är det väl så det skall vara när man köper något. Du kan kanske skänka dem en tanke, som får ägna all sin tid till att reda upp problemen kring sitt husbygge. Jag tror ingen hade räknat med, då de skrev på för en totalentrepenad, att anlita advokat för att få hjälp med att reda ut problemen.
Har man förrästen tänkt på detta när man lånar pengar i bank, att låna lite extra till advokaten samtidigt, eller kanske ta med i beräkningen att man missar en del av lönen då man måste lägga ned mycket tid för det uppkomna strulet. Var blir KA och besiktningssnubbarna av, och alla infrielser om försäkringsskydd ?
 
Om det är sant att huset byggs med totalentrepenad (med hustillverkaren som entrepenör).

Då går det inte att skylla på lokala varianter eller underentrepenörer. Då är det totalentrepenören som är ansvarig.

Om ett hus byggs på dessa premisser och fortfarande typ ett (eller flera) år efter avtalat färdigdatum inte är färdigt, då finns det liksom inga undanflykter som fungerar.

Nu tycker jag att det finns en del konstigheter i örenen's historia, som kanske låter "bättre" om man fick höra entrepenören's version. Men det verkar ju vara oomtvistat att husen inte är färdiga (anmärkningsfria). Och efter så lång tid sin kan det helt enkelt inte finnas något försvar för ett sådant agerande.
 
saturnus2 skrev:
Man kan kanske också undra varför bolaget =LB-HUS försatts i konkurs vid några tillfällen. Och hur är det möjligt att man får använda samma namn efter konkurserna?
Hur många hustillverkare kan du räkna upp som har haft samma org-nr sedan start? (att behålla namnet är inte särskilt svårt).


saturnus2 skrev:
De som inte kan hitta fel i sitt husbygge, kanske inte varit uppmärksamma. ::)
Så det kan inte vara så att det faktiskt inte var några allvarliga fel på vårt hus..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.