P Porsvant skrev:
Det står också att samtliga ledningar är föreningens egendom.
Ange gärna var detta står, särskilt att det gäller samtliga ledningar. I bostadsrättslagen talas främst om ansvar snarare än om ägande. Detta ansvar är olika om det gäller ledningar som tjänar en eller flera lägenheter . Normalt svarar lägenhetsägaren för underhåll av el inom lägenheten. Se till exempel följande, som enligt min mening inte innebär att föreningens styrelse kan fatta beslut om ombyggnad av elsystem i medlemmars lägenhet

"Bostadsrättshavare svarar inte för reparationer av ledningar för avlopp, värme, gas, elektricitet och vatten, om föreningen har försett lägenheten med ledningarna och dessa tjänar fler än en lägenhet. Detsamma gäller ventilationskanaler."
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
P
K klimt skrev:
Ange gärna var detta står, särskilt att det gäller samtliga ledningar. I bostadsrättslagen talas främst om ansvar snarare än om ägande. Detta ansvar är olika om det gäller ledningar som tjänar en eller flera lägenheter . Normalt svarar lägenhetsägaren för underhåll av el inom lägenheten. Se till exempel följande, som enligt min mening inte innebär att föreningens styrelse kan fatta beslut om ombyggnad av elsystem i medlemmars lägenhet

"Bostadsrättshavare svarar inte för reparationer av ledningar för avlopp, värme, gas, elektricitet och vatten, om föreningen har försett lägenheten med ledningarna och dessa tjänar fler än en lägenhet. Detsamma gäller ventilationskanaler."
Här har du svsret: föreningen har försett... tjänar mer än en lgh vilket ju måste vara falletnär de vill gå in till grannen.
 
Kempa_swe
M maertino1 skrev:
Hej

En granne kom precis in och ska bygga om till ett stort badrum(där de tidigare haft en hall och elskåp) precis under mitt elskåp.

De tänker flytta sitt elskåp till vardagsrummet då det inte är säkert att ha det så nära badrummet.

Grannen kom in idag och sa att byggarbetarna ville komma in i min lägenhet och ändra eldragningen i min lägenhet från mitt vardagsrum till elskåpet nu så elen skulle komma vidare i lägenheterna.

Jag är inte så pigg på detta då jag inte har något att tjäna på det samt att föreningen ansvarar för eldragningarna mellan lägenheterna.

Kan jag bara tacka nej till det?
Vad skulle ni gjort?
Jag hade pratar med styrelsen och med hyresgästföreningen.
 
A
M maertino1 skrev:
Hej

En granne kom precis in och ska bygga om till ett stort badrum(där de tidigare haft en hall och elskåp) precis under mitt elskåp.

De tänker flytta sitt elskåp till vardagsrummet då det inte är säkert att ha det så nära badrummet.

Grannen kom in idag och sa att byggarbetarna ville komma in i min lägenhet och ändra eldragningen i min lägenhet från mitt vardagsrum till elskåpet nu så elen skulle komma vidare i lägenheterna.

Jag är inte så pigg på detta då jag inte har något att tjäna på det samt att föreningen ansvarar för eldragningarna mellan lägenheterna.

Kan jag bara tacka nej till det?
Vad skulle ni gjort?
När man köper en bostadsrätt köper man rätten ett bo i en lägenhet. Inte en fysisk lägenhet för den och huset ägs gemenssmt av alla i den föreningen. Sen står det i stadgarna om vem som ansvarar för vad mellan föreningen och br havaren.. det är därför oerhört viktigt när en br havare vill göra en förändring i den lägenheten. Vi tillåter inte utökning av badrum för de får inte flytta på avloppsbrunnen ..bygglov krävs för ingrepp i bärande vägg. .de får inte ts bort element. Mm. Tillåter er förening sådana stora förändringar med vatten och avlopp i föreningens golv och väggar. Lite upprörd blir jag av denna läsning. Nu slutar jag läsa om detta.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
P Porsvant skrev:
Här har du svsret: föreningen har försett... tjänar mer än en lgh vilket ju måste vara falletnär de vill gå in till grannen.
Den paragrafen anger vad som gäller för reparationer, inte för ombyggnader. Vid reparationer är föreningen normalt ansvarig för det som sitter före elmätare. Detaljerna kring detta kan förtydligas i den enskilda föreningens stadgar. Här är det inte fråga om reaparation utan om en ombyggnad föranledd av en förändring i grannens lägenhet . Jag upprepat mig förmodligen men då bör det vara en sådan ändring som kräver ett stämmobeslut.
 
Lena Marianne skrev:
Vi tillåter inte utökning av badrum för de får inte flytta på avloppsbrunnen ..bygglov krävs för ingrepp i bärande vägg. .de får inte ts bort element. Mm.
Låter som om ni av slentrian bryter mot 7:7 bostadsrättslagen då.
 
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
Vilken diskussion det blev. Tack till alla som svarat och kommit med bra råd och åsikter.

Har inte hört något alls innan från styrelsen, mailade dem igår och frågade om det stämde att de fått tillstånd, men inte fått svar än. Jag återkommer i denna tråd när jag fått fler detaljer på plats och svar från styrelsen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 24 till
  • Laddar…
Kempa_swe Kempa_swe skrev:
Jag hade pratar med styrelsen och med hyresgästföreningen.
Vet inte om man har så mycket att hämta hos hyresgästföreningen, men det kanske inte var det som avsågs.
 
En ytterligare sak styrelsen bör ha koll på,
att grannen inte säkrar upp sin central högre än vad ledningarna är avsedda för.
Det kan, förutom brandrisk medföra att övriga kan få begränsat med el.
 
M maertino1 skrev:
Vilken diskussion det blev. Tack till alla som svarat och kommit med bra råd och åsikter.

Har inte hört något alls innan från styrelsen, mailade dem igår och frågade om det stämde att de fått tillstånd, men inte fått svar än. Jag återkommer i denna tråd när jag fått fler detaljer på plats och svar från styrelsen.
Tack för att du svarar, det blir lätt spekulationer här, bra att få underlag om hur det är. Vi är nog flera som undrar över styrelsens agerande, om de nu agerat, kanske är det bara en drivande granne som agerar på egen hand
 
  • Wow
Leif i Skåne
  • Laddar…
M maertino1 skrev:
Vilken diskussion det blev. Tack till alla som svarat och kommit med bra råd och åsikter.
Jag har inte lusläst tråden, så frågan ha kanske varit uppe innan!
Var får du elräkningen från?
Är det från Föreningen eller ett El-bolag?
Var sitter elmätaren ?
I källaren eller i lägenheten?
Hur gammalt är huset? Vilket år byggdes det?

Ett foto på din elcentral är en god vägledning för att bilda sig en uppfattning.
 
tommib
Allt det där är bra frågor men inget som TS ska behöva bry sig om. Varför ska TS påverkas av grannens badrumsrenovering? Framför allt så är det inte grannens hantverkare som ska komma och säga att de ska göra något arbete hos TS.

Detta problem är styrelsens att hantera. Tills det kommer skriftlig information därifrån bör svaret vara Nej till alla ingrepp i TS lägenhet. All kommunikation bör hänvisas till styrelsen, möjligen med tillägget att några ingrepp i lägenheten inte kommer att accepteras.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 6 till
  • Laddar…
M maertino1 skrev:
Hej

En granne kom precis in och ska bygga om till ett stort badrum(där de tidigare haft en hall och elskåp) precis under mitt elskåp.

De tänker flytta sitt elskåp till vardagsrummet då det inte är säkert att ha det så nära badrummet.

Grannen kom in idag och sa att byggarbetarna ville komma in i min lägenhet och ändra eldragningen i min lägenhet från mitt vardagsrum till elskåpet nu så elen skulle komma vidare i lägenheterna.

Jag är inte så pigg på detta då jag inte har något att tjäna på det samt att föreningen ansvarar för eldragningarna mellan lägenheterna.

Kan jag bara tacka nej till det?
Vad skulle ni gjort?
har själv bott i en bostadsrätt (HSB) elen kommer in där den kommer in. Vill man sen flytta på elskåpet så är det inga problem bara man kontaktar bostadsrättsföreningen innan. Allt som är i väggen tillhör fastighetsägaren, vilket innebär att man måste ha föreningens godkännande för att byta/förlänga deras kablar. Det är då föreningen som som skall kontakta dig som ägare av lgh om en elektriker måste komma in för att pilla i ditt skåp. Inget som grannarna vill göra skall påverka Utseendet i din lgh. Som många skriver så kan det vara så att elektrikern vill dra en längre kabel (eftersom de skall flytta skåpet. Kommer den från din lgh så måste han få komma in för att pilla lite i elskåpet. Men den informationen SKA komma från styrelsen, eftersom de äger kabeln och därmed arbetet. Gå inte med på några förändringar i din lgh som innebär ingrepp som måste återställas. Det kan ställa till med problem i framtiden
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
M maertino1 skrev:
Hej

En granne kom precis in och ska bygga om till ett stort badrum(där de tidigare haft en hall och elskåp) precis under mitt elskåp.

De tänker flytta sitt elskåp till vardagsrummet då det inte är säkert att ha det så nära badrummet.

Grannen kom in idag och sa att byggarbetarna ville komma in i min lägenhet och ändra eldragningen i min lägenhet från mitt vardagsrum till elskåpet nu så elen skulle komma vidare i lägenheterna.

Jag är inte så pigg på detta då jag inte har något att tjäna på det samt att föreningen ansvarar för eldragningarna mellan lägenheterna.

Kan jag bara tacka nej till det?
Vad skulle ni gjort?
Det där luktar mysko lång väg!
Han kanske vill ta "ful-el" på din bekostnad...
Aldig någonsin att jag skulle "gå på" detta utan ett skriftligt godkännande från föreningen.
 
  • Gilla
Keki
  • Laddar…
M maertino1 skrev:
Föreningen har godkänt(enligt grannen), men det bör väl slutligen vara upp till mig?
Jag skulle definitivt kolla med styrelsen, oavsett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.