Vi har undersökt hur lång tid det tar att byta tak för proffset respektive hemmafixaren samt vilka delmoment som ingår i ett takbyte.

Du kan läsa artikeln här: Hur lång tid tar det att byta tak?
 
  • Gilla
jcalfred och 1 till
  • Laddar…
Denna artikeln låter lite väl optimistiskt. Jag har ett hus byggt 1890. Huset är ca 150 kvm. Totalt 230kvm tak. Det tog 7 veckor att riva av plåt och den gammla råsponten. Vi var 2st. Då var ställningen redan på plats.

Ny råspont och takduk. Ingen läkt då vi ska ha falsat plåttak.

Sen tar det ca 3 veckor för plåtslagaren för deras arbete. 4 takfönster och 2 skorstenar samt en takkupa.
 
Allt beror på... Jag bytte tak på mitt eget hus ihop med farsan och svärfar på en vecka. Totalt ca 100 m2 tak. Tog bort ca 70m2 takspån och la ny råspont. Och sen ny underlagsduk, läkt och takpannor på hela 100m2 tak. Även ny takavvattning.
Har också bytt tak tillsammans med farsan på deras lilla sommarhus. Då var det 380m2 takpannor. Där la vi läkt, oljehärdad board och läkt ovanpå det gamla takspånet. Eftersom huset är litet och nätt hade vi bara byggställning till 1/4 i taget och fick flytta vartefter. På ena sidan är det dessutom mellan 5-8m till takfoten, krävdes lite tänk för att få upp board och takpannorna där. Det tog oss 6v att byta hela det taket.
Tycker också 2-3 dar för hantverkare låter optimistiskt.. Känns som det ofta är 1-2v för takbyte oavsett hantverkare eller amatör.
 
  • Gilla
Hallonbåten
  • Laddar…
Elina!
Du har den 25 aug. 2017 skrivit en artikel om kostnad att byta ett tak. Takläggare i Småland hjälpte dig att sätt ihop en fiktiv offert där takläggaren ansåg att det behövs 146 timmar (nästan 4 veckor för en person) för att byta tak samt ytterligare ca 60 timmar för plåtslagaren.
Jag anser att du är mycket optimistisk när du skriver att det tar ca 2-3 dagar att byta tak för en hantverkare.
Hur många personer ingår i hantverkaren arbetslag och hur många person ingår i hemmafixarens arbetslag har glömt bort att berätta. Om hantverkaren ska göra av med 146 timmar på 3 dagar måste det vara 6 hantverkare samtidigt. De takbyten jag sett som utförs av hantverkare brukar de vara 2 personer, max 4.
Jag anser det mer rimligt att det tar 1-2 veckor för hantverkaren beroende hur många det är som är med och arbetar samtidigt.
 
  • Gilla
lärjungen och 1 till
  • Laddar…
som plåtslagare är det beklämmande att se en artikel som denna ,
Att skriva att det tar 2-3 dagar att byta ett tak beror ju helt på hur många dom är
ni pratar om lag av hantverkare och erfaret team .
Vad betyder det ?
är det 2 eller 6 personer i teamet eller laget?

,Ni missar ju hela målet med artikeln . skriv istället hur många arbetstimmar det kan tänkas ta .
Mellan tummen & pekfingret kan man räkna 1 timme / kvm yta , med rivning och läggning av nytt tak.
160 kvm = 160 timmar , alltså 2 man 2 veckor

edit , nu kommer ju nån som läst artikeln som skall byta tak få en chock när taksäljaren säger att det kommer ta 2-3 veckor istället för 2-3 dagar och tro att han blir lurad på massa pengar
 
  • Gilla
Sylvia55 och 15 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Allt beror på...
Har också bytt tak tillsammans med farsan på deras lilla sommarhus. Då var det 380m2 takpannor. Där la vi läkt, oljehärdad board och läkt ovanpå det gamla takspånet. Eftersom huset är litet och nätt ....
.
380 m2 är inte litet och nätt. Hade 380 m2 varit en kvadrat hade sidan varit ~19,5 m och ... ?
 
H hyggabus skrev:
380 m2 är inte litet och nätt. Hade 380 m2 varit en kvadrat hade sidan varit ~19,5 m och ... ?
Ett skämt...?
 
H hyggabus skrev:
380 m2 är inte litet och nätt. Hade 380 m2 varit en kvadrat hade sidan varit ~19,5 m och ... ?
Nää, jag vet! Om jag minns rätt var det typ 16 ton betongpannor. Det är en gammal skola (1800-tal) som är ca 25m lång och 10-12m bred. Dessutom med frontespis på sidan mot sjön. Vid ommålning åtgick 240l rödfärg. Nu byter de panel på sydsidan, 1km 145mm? Panel typ.
 
  • Gilla
hyggabus och 1 till
  • Laddar…
Jag och en kompis (snickare) bytte på en och en halv vecka med rivning, vet inte exakt hur stort men gick åt 10 pall med benders palema. Hus+garage +carport.
 
A
Vi rev av taket ca 110 kvm (pulpet) rev av råsponten, la nya takreglar, ny råspont, underlagspapp och ytpapp på 9 dagar. Då var vi ett rejält gäng som rev, la takreglar och spikade ca halva taket, på en helg. Sen var vi ett par stycken som gjorde resten. Det var dock inga 8 timmars dagar.

Plåtningen fick en plåtslagare fixa.

Därefter kom isolerarna och blåste ull.
 
Skrämmande att man gör en sån här artikel.
Nu sitter alla byggsugna husägare och får kaffet i halsen när vi med verklighetsförankring lämnar pris på deras hus efter denna artikeln.
 
  • Gilla
lärjungen och 3 till
  • Laddar…
På riktigt! Hur många hantverkare räknar ni i ett "lag"? 10? Räkna timmar istället, för det här blir bara en stor lögn alltihop. Ni inbillar folk att det tar ett par dagar!?!
Det låter förbannat enkelt att byta tak i texten. Det här blir lite Timell-effekt där folk sett på tv hur man gör och sen ger sig på det själva. Resultatet av att ge sig på ett takbyte utan kunskap kan bli förödande!
Blir kul för takfirmorna att förklara för kunderna varför det inte bara tar ett par dagar. Men det står ju faktiskt på Byggahus...
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
A
Min fru och jag har byggt till, bytt tak, grävt ut hela krypgrunden i huset och gjutit in golv och allt annat, men fortfarande flera år efter takbyte så börjar underläppen darra på min fru när man nämner det projektet. För henne är takbyte det jävligaste vi har gett oss på, Jag anser nog att det var värre att inte ha golv på några månader som snäppet värre, men jag har fel. Påstår hon.
 
Det tog väl 6 -7 timmar för grannen att byta tak inklusive hängrännor, stuprör och vindskivor men ställning monterades tidigare och skorstenen fixades senare.
6-8 gubbar på taket som rev av taket rakt ner på lastbil. Kran på lastbilen skickade upp material på taket.Sen hade de sina egna uppgifter, några la papp andra började fixa med hängrännor, vindskivorna och läktningen.
Sen kom lastbilen tillbaka med tegel och lyfte upp det på taket.
Klart med nytt tak på enplansvilla 115m2
 
Bytte tak hemma + avvattning, jag + en till.
300m2 eternittak med masonit under till duk + plåttak.
Pga dåligt väder så tog det 2 veckor att byta själva taket + avvattning och sen kanske en vecka till för att vänta på en plåtslagare som skulle göraen huv plus 1 vecka när man skulle göra underspikningen på gavlarna som tog tid pga man var less ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.