S spirou197 skrev:
Som många har påpekat är det här en fråga för styrelsen - OM de har godkänt åtgärder som kräver åtkomst till TS lägenhet ska TS få denna förfrågan via styrelsen och inte behöva fundera över frågan själv öht och behöva riskera att hamna i tråkigheter med grannen. Sedan är kanske åtgärden som sådan helt rimlig och ska göras, men då ligger det iu i styrelsens intresse att TS hålls skadelös och öht. påverkas så lite som möjligt - en BRF ska enligt lag se till alla medlemmars intresse.
men inte alla enskilda medlemmars intresse. Då blir det ett herrans liv i brf. Därför finns bostadsrättslagen, föreningens stadgar samt en gränsdragningslista. Styrelsen måste ge tillstånd i detta fallet.
 
  • Gilla
redep och 1 till
  • Laddar…
M maertino1 skrev:
Hej

En granne kom precis in och ska bygga om till ett stort badrum(där de tidigare haft en hall och elskåp) precis under mitt elskåp.

De tänker flytta sitt elskåp till vardagsrummet då det inte är säkert att ha det så nära badrummet.

Grannen kom in idag och sa att byggarbetarna ville komma in i min lägenhet och ändra eldragningen i min lägenhet från mitt vardagsrum till elskåpet nu så elen skulle komma vidare i lägenheterna.

Jag är inte så pigg på detta då jag inte har något att tjäna på det samt att föreningen ansvarar för eldragningarna mellan lägenheterna.

Kan jag bara tacka nej till det?
Vad skulle ni gjort?
Hej
Kolla med styrelsen vad de anser, om de verkligen är vidtalade, samt begär skriftligt på godkännandet finns från styrelsen. Om ja, be även styrelsen klargöra skriftligt vem som står för kostnader för jobbet, eventuella skador som ingreppet gör i din lägenhet (ommålning tex) och att du inte är skyldig att återställa något i händelse av avflyttning från din bostad. Kort sagt; se till att du inte blir indragen i en komplicerad härva där ansvarig ej namngivits. Har styrelsen verkligen godkänt grannens ombyggnad? Konstigt att inte styrelsen redan meddelat dig denna ombyggnad då den påverkar dig, tänker jag. Man äger ju inte sin bostadsrätt utan man disponerar endast en del av huset. Allt ska gå via styrelsen
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker styrelsen gjort bort sig om de godkänt det här. Vi hade sagt nej, det skapar en massa arbete för styrelsen och kan ge framtida problem. Det påverkar också framtida beslut om det kommer liknande begäran från andra medlemmar.

Om medlemmen inte accepterar ett nej får den lämna en motion till stämman. Om stämman godkänner måste styrelsen genomföra det.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 4 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Jag har suttit i flera BRF-styrelser, det här är helt klart en styrelsefråga. Beroende på vad de ska göra kan det påverka elen i hela huset, men även saker som brandceller och annat. Låter väldigt märkligt att det är grannen och hans hantverkare som pratar med dig och inte en styrelserepresentant.

Kräv en specifikation på exakt vad och hur de tänker göra, och dubbelkolla med styrelsen att det är ok.
Ja kanske godkännandet men styrelsen kan aldrig juridiskt bestämma över en annans lgh. I en privatfråga.
Skillnad på stammbyte
 
M maertino1 skrev:
Föreningen har godkänt(enligt grannen), men det bör väl slutligen vara upp till mig?
Har föreningen/styrelsen godkänt att arbete ska ske i din lägenhet? Utan att ens kontakta dig?
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
65 inlägg i denna tråd på detta forum och inte en enda kommentar om att grannen solklart kommer anlägga hönshus och att det är till denna som elmatningen från TS elcentral ska gå! :rofl::crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Keki och 16 till
  • Laddar…
A
M maertino1 skrev:
Hej

En granne kom precis in och ska bygga om till ett stort badrum(där de tidigare haft en hall och elskåp) precis under mitt elskåp.

De tänker flytta sitt elskåp till vardagsrummet då det inte är säkert att ha det så nära badrummet.

Grannen kom in idag och sa att byggarbetarna ville komma in i min lägenhet och ändra eldragningen i min lägenhet från mitt vardagsrum till elskåpet nu så elen skulle komma vidare i lägenheterna.

Jag är inte så pigg på detta då jag inte har något att tjäna på det samt att föreningen ansvarar för eldragningarna mellan lägenheterna.

Kan jag bara tacka nej till det?
Vad skulle ni gjort?
Det måste finnas ansökningshandlingar och ritningar på vad de ska görs för ingrepp i föreningens hus. Ev på bärande väggar och ändring av o vatten och avlopp. Ändring av eldrdragning. Ev stort arbete kräver bygglov. Kolla mycket mer. Läs stadgarna. Kolla myndigheternas regler.
 
  • Gilla
Bergsbacke och 3 till
  • Laddar…
S
M maertino1 skrev:
Föreningen har godkänt(enligt grannen), men det bör väl slutligen vara upp till mig?
be om ett skriftligt meddelande från föreningen, en beskrivning/motivering från utföraren och en deklaration att detta inte skall påverka din lägenhet efter åtgärden.
 
Är ju då dumt då det inte finns på kartan.
1 om centralen sitter o rätt område behövs den inte ens flyttas regleras i statsströmsföreskrifterna.
2 Du äger din och din bestämmer över den

Då till vida det inte är tex stambyte etc.

Om nu grannen är så intresserad att flytta central så går dom sätta en stigardosa och dra kabeln till nya stället.
Dom kommer behöva dosa av många rör som kommer ut i centralen ändå eller dra nya kablar till första dosan på varje grupp.

Ja jag är elektriker.
Tänk om grannen vill flytta toastolen är det ok att borra hål tex i ditt vardagsrum för avloppet då????? Sänka taket etc.

Enda tänkbara scenariot jag sagt ja är om det är dolt lika med osynligt

Samt jag fått något som jag vill. Tex omtapeserat i hela rummet.
Stå på dig visa lite intergritet
 
  • Gilla
Keki och 1 till
  • Laddar…
Kolla vad era stadgar säger om vem som "äger" ledningar i väggen, Be att få se ridningar och skriftligt på vad och hur de ska lösa det hela. Det kan bli trassligt om det om t ex 5 - 10 år plötsligt blir ett fel, vems är då ansvaret. Om det är på riktigt så ska styrelsen måste ha tagit beslutet på ett möte, alltså finns det protokollfört. Kolla att det är en firma som kan och får göra denna typ av jobb. I princip skulle jag säga nej, ända till de har övertygat mig om motsatsen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Oavsett om förening äger ledningarna. Så kan dom inte tvinga ingrepp i annans lgh.
Som går till följd att få utanpåliggande ledningar.
Han får väl fräsa / bila nya spår skarva röret dra nya stigar och andra kablar i SIN lgh.
Lag krav på behörig elektriker
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
T tomsk skrev:
Ja kanske godkännandet men styrelsen kan aldrig juridiskt bestämma över en annans lgh. I en privatfråga.
Skillnad på stammbyte
Styrelsen kan visst bestämma vad som får göras i en lgh.
Regleras i Bostadsrättslagen, Brf stadgar samt en gränsdragningslista.
Normalfallet är att föreningen ansvarar för elmatning fram till säkringsskåpet i respektive lgh.
Vid Ingrepp i elmatning innan säkringsskåpet skall tillstånd inhämtas från styrelsen. Kan finnas avvikelser, men gränsdragningslistan bör läsas till att börja med.
 
M maertino1 skrev:
Föreningen har godkänt(enligt grannen), men det bör väl slutligen vara upp till mig?
Har du fått skriftlig kopia på det?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
M Miro63 skrev:
Styrelsen kan visst bestämma vad som får göras i en lgh.
Regleras i Bostadsrättslagen, Brf stadgar samt en gränsdragningslista.
Normalfallet är att föreningen ansvarar för elmatning fram till säkringsskåpet i respektive lgh.
Vid Ingrepp i elmatning innan säkringsskåpet skall tillstånd inhämtas från styrelsen. Kan finnas avvikelser, men gränsdragningslistan bör läsas till att börja med.
Inte om det inte gynna alla enligt likabehandlingsprincipen.
Tror du verkligen att det är ok att styrelsen bestämmer att någon går sänkt värde iom utanpåliggande ledningar till förmån för att en Anna kanske får höjt värde????????.
Testa i domstol så får du se
Och exakt vilket lagrum tror du dig hänvisa till????
EDITION på ditt påstående
 
  • Gilla
Kronprinsen
  • Laddar…
T tomsk skrev:
Oavsett om förening äger ledningarna. Så kan dom inte tvinga ingrepp i annans lgh.
Som går till följd att få utanpåliggande ledningar.
Han får väl fräsa / bila nya spår skarva röret dra nya stigar och andra kablar i SIN lgh.
Lag krav på behörig elektriker
Du har helt rätt.
Denna fråga gynnar endast en enskild medlem som vill öka värdet på sin investering. Finns ingen anledning för en styrelse att godkänna ingreppet i grannens lgh.
 
  • Gilla
Kronprinsen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.