Skumpe
Stort nej på den. Det kommer sedan strula och då blir det fler besök. Naturligtvis vill de komma på kontorstid när du inte är hemma. OM du ska göra det så se till att STYRELSEN ber dig och inte grannen. Skriftligt.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 6 till
  • Laddar…
Utan att ha sett elritningar eller planlösning så är det svårt att kunna kommentera hur och om det arbete som de vill utföra är rätt väg eller inte. Sedan när det kommer till som så många säger "min lägenhet" blir det fel, i en bostadsrätt äger du inte lägenheten utan X procent av föreningen. Vissa saker bestämmer en styrelse och det här är just ett sådant case. Att inte släppa in någon blir nog kontraproduktivt, jag skulle isåfall ta kontakt med styrelsen och fråga/påtala din syn. Då kanske du också får hela bilden av styrelsen?
 
  • Gilla
whak och 3 till
  • Laddar…
Kolla så Styrelsen verkligen godkänt detta
Begär skriftligt från både granne och sedan av föreningen
Verkar konstigt att styrelsen inte kontaktat dig innan de har gett godkänt för detta

Tror bara de har fått godkänt på en renovering av badrummet fast inte specifikt omdragning på el
Kom sedan med kravet att de får lämna en deposition på 75 000 -100.000kr som en säkerhet på att allt bli återställt och städat
Kom också med kravet att de ska ta en etablerad och stor firma för eldragningen
Fast och andra sidan så måste det ju vara fullt möjligt att göra om dragningen på el inne i grannens lägenhet

Jag kan säga att jag hade aldrig i livet att släppa in någon för att dra om elen i min bostad
Det luktar problem redan nu

Lycka till
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 11 till
  • Laddar…
Kolla så Styrelsen verkligen godkänt detta
Begär skriftligt från både granne och sedan av föreningen
Verkar konstigt att styrelsen inte kontaktat dig innan de har gett godkänt för detta

Tror bara de har fått godkänt på en renovering av badrummet fast inte specifikt omdragning på el
Kom sedan med kravet att de får lämna en deposition på 75 000 -100.000kr som en säkerhet på att allt bli återställt och städat
Kom också med kravet att de ska ta en etablerad och stor firma för eldragningen
Fast och andra sidan så måste det ju vara fullt möjligt att göra om dragningen på el inne i grannens lägenhet

Jag kan säga att jag hade aldrig i livet att släppa in någon för att dra om elen i min bostad
Det luktar problem redan nu

Lycka till
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
Villa vista Villa vista skrev:
Du kan och bör tacka nej till detta.
Jag skulle tackat för erbjudandet men avstår denna gång.
Förklara värför du skulle tackat nej.
 
tommib tommib skrev:
Ja, jag skulle under inga omständigheter acceptera något annat än att de flyttar servisen lite. Absolut inga eldragningar hörande till en annan lgh i dina väggar.
Är det inte föreningens väggar?
 
  • Gilla
Miro63
  • Laddar…
Utan att vara detaljerat insatt i ärendet så är en rekommendation är att inte gå med på detta. Det låter märkligt att ingrepp och installationer måste göras i er lägenhet för att grannen skall bygga badrummet. /Aukt. elinstallatör
M maertino1 skrev:
Hej

En granne kom precis in och ska bygga om till ett stort badrum(där de tidigare haft en hall och elskåp) precis under mitt elskåp.

De tänker flytta sitt elskåp till vardagsrummet då det inte är säkert att ha det så nära badrummet.

Grannen kom in idag och sa att byggarbetarna ville komma in i min lägenhet och ändra eldragningen i min lägenhet från mitt vardagsrum till elskåpet nu så elen skulle komma vidare i lägenheterna.

Jag är inte så pigg på detta då jag inte har något att tjäna på det samt att föreningen ansvarar för eldragningarna mellan lägenheterna.

Kan jag bara tacka nej till det?
Vad skulle ni gjort?
Utan att vara detaljerat insatt i ärendet så är en rekommendation är att inte gå med på detta. Det låter märkligt att ingrepp och installationer måste göras i er lägenhet för att grannen skall bygga badrummet. Det kan ju få konsekvenser för lägenhet som är svåra att bedöma.
I förstaläget tycker jag att ni säger nej till detta, och låt föreningen titta på det. Rådgör själv även med någon elinstallatör.

//Aukt. elinstallatör
 
  • Gilla
Keki och 6 till
  • Laddar…
K Kjol skrev:
Är det inte föreningens väggar?
Jo det är det. Men ytskicket är TS egendom och det är det som blir synligt och förstört om entreprenören gör ett dåligt/slarvigt jobb.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 6 till
  • Laddar…
M maertino1 skrev:
Hej

En granne kom precis in och ska bygga om till ett stort badrum(där de tidigare haft en hall och elskåp) precis under mitt elskåp.

De tänker flytta sitt elskåp till vardagsrummet då det inte är säkert att ha det så nära badrummet.

Grannen kom in idag och sa att byggarbetarna ville komma in i min lägenhet och ändra eldragningen i min lägenhet från mitt vardagsrum till elskåpet nu så elen skulle komma vidare i lägenheterna.

Jag är inte så pigg på detta då jag inte har något att tjäna på det samt att föreningen ansvarar för eldragningarna mellan lägenheterna.

Kan jag bara tacka nej till det?
Vad skulle ni gjort?

Som jag förstår det bor du i en brf?
I så fall ansvarar oftast BRF för elmatning fram till elcentralen. Kan skilja mellan Brf men läs gränsdragningslistan. Enklast kolla med styrelsen alternativt fastighetsägaren. Annars kan DU bli ansvarig för återställande av el i din lgh.
Gå inte med på något innan du pratat med styrelse/fastighetsägare. Be att få alla beslut skriftligt (vilket andra svarat dig). Grannen har inget i din lgh att göra.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
Låter ju helt galet. Fråga grannen varför ledningen inte skulle kunna komma in i hens lägenhet nerifrån, svänga ut i hans vardagsrum och sen svänga tillbaka så den kommer upp på samma ställe som tidigare till dig. Att själva kabeln kanske måste bytas ända upp till dig är väl rimligt, om det är krav på att den inte får skarvas till exempel.
 
  • Gilla
Stickan56 och 5 till
  • Laddar…
M maertino1 skrev:
Hej

En granne kom precis in och ska bygga om till ett stort badrum(där de tidigare haft en hall och elskåp) precis under mitt elskåp.

De tänker flytta sitt elskåp till vardagsrummet då det inte är säkert att ha det så nära badrummet.

Grannen kom in idag och sa att byggarbetarna ville komma in i min lägenhet och ändra eldragningen i min lägenhet från mitt vardagsrum till elskåpet nu så elen skulle komma vidare i lägenheterna.

Jag är inte så pigg på detta då jag inte har något att tjäna på det samt att föreningen ansvarar för eldragningarna mellan lägenheterna.

Kan jag bara tacka nej till det?
Vad skulle ni gjort?
Kolla med styrelsen och be dem kontakta grannen. Meddela styrelsen din åsikt att de får lösa dragningarna inom sin egen lägenhet alternativt i trapphuset. All kommunikation bör ske mellan styrelsen och grannen. Om ingen annan lösning finns än att göra ingrepp hos dig så får isf föreningen presentera hur lösningen skulle se ut och ta fullt ansvar för att arbetet utförs utan att du lider skada.
Dokumentera all kontakt i ärendet!
 
Redigerat:
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 5 till
  • Laddar…
V VetarN skrev:
Jag anser bara att det är bra om TS har ett öppet sinne.. det kanske finns en logisk förklaring.. ingen i Sverige vill väl utbytta kontakt mer än nödvändigt med sin granne :) ni får de låta som de kommer in två skurk elektriker o försöker förstöra hans lgh
Det handlar om mer än så. Ansvar för ev skador nu och i framtiden. Har grannen tillstånd? Kan bli en jättegrej av detta.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Jag uppfattar det tekniska att grannen behöver sätta igen hålet där hans elmätare sitter just nu. Och därför vill han ansluta en ledning till stamledningen hos dig och dra elen ner till sin lägenhet genom väggar i ditt vardagsrum. Ingen höjdare...
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
Det verkar konstigt att inte styrelsen har kontaktat dig och förklarat vad som ska hända.
Du ska ju inte behöva undersöka allt.
Säg nej och be grannen se till att styrelsen kommer och pratar.
Kolla upp ritningar.
Kolla exakt vad som ska göras.
Få skriftligt avtal med alla detaljer, bl.a. återställning, målning och städning, samt vilka firmor som gör var.
Vem betalar?
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
"Bostadsrätt, även kallat insatslägenhet, är i Sverige en upplåtelseform där medlemmar av en bostadsrättsförening äger varsin rättighet att nyttja en bostad mot en årsavgift som vanligen betalas per månad. Rättigheten gäller för obegränsad tid under förutsättning att de förpliktelser medlemmen har mot föreningen uppfylls."

Det känns dock inte som att man har rättighet att ändra hur som helst i en bostadsrätt och detta känns som en solklar styrelsefråga, där styrelsen sedan kan be dig ställa din bostadsrätt till förfogande för en eventuell elfirma som ska in och arbeta.
Det känns inte heller som att du har möjlighet att ha några åsikter kring detta arbete så länge du inte blir invald i styrelsen.

Väljer styrelsen att godkänna en undermålig lösning så känns det som att styrelsen inte har rätt kompetens.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.