Jag skulle inte släppt in grannen för att dra kablar i min lägenhet med mindre än att man har har skyldighet en skyldighet (tänker om det finns någon huvudcentral eller liknande i din lägenhet, eller om det av någon anledning reglas i föreningens stadgar). Om du blir tvungen så får det göras i föreningens regi.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 4 till
  • Laddar…
Hus tomte
danniee skrev:
Inte en chans att jag hade släppt in någon lallare bara så där att pilla med elen i min lägenhet. Är det något så får de gå genom styrelsen och om styrelsen har godkänt detta skulle jag kräva papper på allt. Men jag skulle nog sätta mig på tvären där då det kan orsaka mig en massa jobb, problem och huvudvärk utan någon egen vinning överhuvudtaget.
instämmer till 110%
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
V VetarN skrev:
Precis därför jag aldrig palla bo kvar i lgh.. allt är så krångligt o göra o alla är kritiska..
Samma sak här. Den veckan då en granne drog om min el, en annan flyttade mitt kök till vardagsrummet och en tredje ville starta sopsortering i min garderob blev droppen. Då köpte jag en gård på landet.

Till TS säger jag som andra. Kolla med styrelsen först och säg sedan nej till allt som stökar till det för dig om du inte får något för det. Ska de nödvändigtvis in i någon av dina väggar kan ju ditt motkrav vara att få det rummet ommålat av en målarfirma på föreningens/grannens bekostnad.
 
  • Haha
  • Gilla
Fario och 11 till
  • Laddar…
Jag anser bara att det är bra om TS har ett öppet sinne.. det kanske finns en logisk förklaring.. ingen i Sverige vill väl utbytta kontakt mer än nödvändigt med sin granne :) ni får de låta som de kommer in två skurk elektriker o försöker förstöra hans lgh
 
  • Haha
  • Gilla
exxoff och 6 till
  • Laddar…
V VetarN skrev:
Jag anser bara att det är bra om TS har ett öppet sinne.. det kanske finns en logisk förklaring.. ingen i Sverige vill väl utbytta kontakt mer än nödvändigt med sin granne :) ni får de låta som de kommer in två skurk elektriker o försöker förstöra hans lgh
Nu är det väl inte riktigt så som TS eller de som svarat har uttryckt sig. Det är väl fullt rimligt att man vill ha koll på vem som stökar runt i lägenheten, om de verkligen måste göra det, vem som ansvarar om något går snett, hur ingreppen kommer att påverka ytskikt, vem som återställer och hur mm mm
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
V VetarN skrev:
det kanske finns en logisk förklaring..
Ja det finns det kanske.
Men det gäller ju att få den presenterad för sig. Än så länge verkar det rätt ologiskt. ;)
 
  • Gilla
J-stedt och 7 till
  • Laddar…
Min mammas granne ovanför var inne på liknande och skulle flytta avlopp och annat i deras badrum men för att slippa riva tätskiktet så ville de göra ändringarna underifrån via min mammas tak i hennes badrum. De skulle givetvis fixa tillbaka allt och även montera spottar i mammas badrum.
Det fanns inget godkännande från styrelsen på detta så tur att mamma min sa nej.

Din grannes jobb känns kryptiskt men klart det är snyggare om han kan dra om stigarledningen i din lägenhet istället för hemma hos honom. Vem vill ha en matarkabel genom hela lägenheten?
 
  • Gilla
  • Haha
Fixarlasse Dalarna och 11 till
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag fattar knappt varför din lägenhet ska bli inblandad i en flytt av stigaren ...???
Har du den där grannen över eller under dig?

Jag tycker nog att de får lösa det där själva inom sin egen lägenhetsvolym, eller möjligen ute i trapphus eller någon annat område som är föreningens.
det är ju helt omöjligt att byta stigaren utan att vara i ts lägenhet, så visst förstår jag behovet.

jag tycker ts ska godkänna det bytet under förutsättning att kabeln går i befintligt rör i hans lägenhet, och under inga omständigheter acceptera att kabeln hamnar utanpå väggen, utanpåliggande kablar totalkrossar intrycket man får av en lägenhet.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 5 till
  • Laddar…
Stefflo Stefflo skrev:
Min mammas granne ovanför var inne på liknande och skulle flytta avlopp och annat i deras badrum men för att slippa riva tätskiktet så ville de göra ändringarna underifrån via min mammas tak i hennes badrum. De skulle givetvis fixa tillbaka allt och även montera spottar i mammas badrum.
Det fanns inget godkännande från styrelsen på detta så tur att mamma min sa nej.

Din grannes jobb känns kryptiskt men klart det är snyggare om han kan dra om stigarledningen i din lägenhet istället för hemma hos honom. Vem vill ha en matarkabel genom hela lägenheten?
Den frågan äger väl ändå den som ska flytta på något...dvs grannen under...och bör ju vara en väsentlig del i beslutet att göra förändringen från början...att man kan hitta lösningarna inom de egna väggarna.
 
  • Gilla
Jan Runolf och 1 till
  • Laddar…
Som många har påpekat är det här en fråga för styrelsen - OM de har godkänt åtgärder som kräver åtkomst till TS lägenhet ska TS få denna förfrågan via styrelsen och inte behöva fundera över frågan själv öht och behöva riskera att hamna i tråkigheter med grannen. Sedan är kanske åtgärden som sådan helt rimlig och ska göras, men då ligger det iu i styrelsens intresse att TS hålls skadelös och öht. påverkas så lite som möjligt - en BRF ska enligt lag se till alla medlemmars intresse.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 7 till
  • Laddar…
Återkoppla gärna om hur det går. Som skrivs i inlägget ovan, din kommunikation bör ske med styrelsen och inte med grannen eller dess byggare. Om det händer något konstigt försvinner byggaren snabbt medan styrelsen förhoppningsvis känner ett ansvar. Se till att du fullt ut förstår vad som ska göras och att det finns garantier om problem uppstår.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 3 till
  • Laddar…
Vilken våning ligger TS och grannens lägenheter på? Skulle det gå att flytta ned grannens elmätare i källaren och dra en egen matning till hans lägenhet?
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
I dag drar man en ny kabel MQQ 5G4 mm2 , den är mjuk väldigt hal och bara 13,1 mm i diamanter till elcentralen i källaren.
 
  • Gilla
Kronprinsen
  • Laddar…
tommib
Z ZipLock skrev:
Vilken våning ligger TS och grannens lägenheter på? Skulle det gå att flytta ned grannens elmätare i källaren och dra en egen matning till hans lägenhet?
Det är förvisso en intressant fråga men knappast TS problem. Grannen får i samråd med styrelsen lösa det bäst de vill, bara det inte påverkar TS.

Jag skulle efter ytterligare lite eftertanke under inga omständigheter släppa in några hantverkare hos mig som var anlitade av grannen. Det är som upplagt för juridiskt strul när det praktiska skiter sig.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 14 till
  • Laddar…
M maertino1 skrev:
Föreningen har godkänt(enligt grannen), men det bör väl slutligen vara upp till mig?
"Föreningen har godkänt enligt grannen" – Har DU frågat styrelsen? Om de säger ja, att detta är ok. Då är det upp till dig. Om du säger ja, se då till att ha skriftligt på att du får lägenheten återställd och inte bara byggstädad.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.