BirgitS
S Stenalina skrev:
Länkar här till mitt modems inkopplingsinstruktioner på Ownits hemsida: [länk] Tydligen har jag också fått en digital tv-box (ligger nog kvar i kartongen).
Utgår, se följande inlägg i stället.

Det är en tjänstefördelare så vitt jag förstår och den fördelar ut det som kommer in från internet till dator/router, telefon och TV. Den innehåller inte någon funktion för trådlöst nätverk (WiFi).

I kontakten LAN1 ansluter man antingen en dator eller en router om man vill att flera datorer, mobiler etc. ska komma åt internet. Vill man ha trådlöst nätverk så behöver routern ha den funktionen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Stenalina
  • Laddar…
S Stenalina skrev:
Länkar här till mitt modems inkopplingsinstruktioner på Ownits hemsida: [länk] Tydligen har jag också fått en digital tv-box (ligger nog kvar i kartongen).
Det är alltså IP-tv som du har, bra nu är det uträtt.
Vet att Telia har ”extenders” som man kopplar in mellan routern/tvänstefördelaren & IP-TV-boxen för att överföra IP-TVn trådlöst,
https://www.telia.se/privat/support/info/koppla-in-tradlos-tv-med-smart-wifi-extender?p=tv
Liknande/samma finns att köpa på bla Komplett, https://www.komplett.se/product/985...e-extender/arris-wifi-bridgeextender-iptvdata
 
  • Gilla
Stenalina
  • Laddar…
Svårt att veta om Boxers box funkar utan att prova - husen består av betongelement och står i formen av ett U med sovrumsfönstret mot gården. Mot fjärde sidan har jag en höjd med nybyggda hus. Bild på varifrån masternas signaler kommer indikerar att signalerna ska igenom dubbla eller tredubbla betongväggar (mitt hus och grannhuset bakom).
 
  • Karta över hus med signalvägar markerade genom betongväggar.
BirgitS BirgitS skrev:
Det är en tjänstefördelare så vitt jag förstår och den fördelar ut det som kommer in från internet till dator/router, telefon och TV. Den innehåller inte någon funktion för trådlöst nätverk (WiFi).

I kontakten LAN1 ansluter man antingen en dator eller en router om man vill att flera datorer, mobiler etc. ska komma åt internet. Vill man ha trådlöst nätverk så behöver routern ha den funktionen.
Om man kollar på Intenos sida så är EG400 en router,
https://www.intenogroup.com/products/gateways/eg400/
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Demmpa Demmpa skrev:
Om man kollar på Intenos sida så är EG400 en router,
[länk]
Vad bra, en kombinerad tjänstefördelare, router och accesspunkt, konstigt bara att Ownit inte är mer specifik med vad det är.
 
  • Gilla
Stenalina
  • Laddar…
Instruktionen för inkoppling av Ownits IP-TV-box, länk, är väl högst intressant. ;)
 
S Stenalina skrev:
Förklara lite mer detaljerat!
Telia TV har jag inte - Ownit är leverantören av wifi och tv.

EDIT: Efter lite Googlande har jag konstaterat att det ju kräver betalappar för tv-kanalerna (inte för SVT play och övriga kanalers gratisutbud, men för att se film och populära tv-serier kommer jag behöva t ex D-play), vilket jag ju vill undvika då jag via Ownit har ett basutbud utan avgift.

EDIT2: Efter ytterligare Googlande hittar jag att Ownit har egen play-tjänst och då borde ju en Chromecast vara perfekt :) För att slippa använda min vanliga mobiltelefon som "fjärrkontroll" borde jag kunna använda en reservtelefon som kopplas upp mot mitt wifi även om jag inte har något SIM-kort i den. Får undersöka saken :)
Värt att testa tycker jag. Om de har play-tjänst så testa att strömningen av de kanalerna funkar till platta eller gammal telefon via wifi, köp sedan en Chromecast till TVn i sovrummet så slipper ni allt med antennkabeldragning eller Rj45. Allt går via WiFi då.
 
  • Gilla
Stenalina och 1 till
  • Laddar…
Som sagt, kör Chromecast eller köp en smart TV. Troligen kan du se allt du vill se överallt. Även billiga tv har oftast någon smart funktion, så kan vara bättre med ny tv än Chromecast till en gammal...
 
Som exempel, svärmor skaffade en Philips 55” UHD LED, visade sig att den redan har en inbyggd Cromecast plus appar typ NetFlix etc. Behoven att casta blir mindre på så vis men om man vill göra det så blir det enklare och kräver ingen yttre Google Cromecast-grunka. Skulle inte förvåna mig om det castas i bättre kvalite än vad standard Google cromecast kan klara. Återstår att utvärdera.

Dock är vi ju vana vid att söka fram önskad film på tex en iPad och casta därifrän, tycker tv.gränssnittet på ex Netflix-appen är mer tidsödande trots google assistant-stöd (i det fallet utan att casta givetvis). Finns så många sätt att göra det man vill, vissa är bättre.
 
  • Gilla
Stenalina
  • Laddar…
Eftersom du skriver att du ska ha Ownit som tv leverantör och dom har en playtjänst, vill göra det så enkelt och billigt som möjligt så kör chromecast.
Playtjänsten ger samma kanaler som du har i ditt "tv abbonemang" + lite extra.

Så behöver du inte bry dig om att dra kablar eller boxer eller nått.
 
J JohanLun skrev:
Som sagt, kör Chromecast eller köp en smart TV. Troligen kan du se allt du vill se överallt. Även billiga tv har oftast någon smart funktion, så kan vara bättre med ny tv än Chromecast till en gammal...
Du har nog missat att jag redan har en smart-tv - men inte i samma rum som routern/modemet/tjänstefördelaren (vilket man nu väljer att kalla den). Så problemet är fortfarande hur jag ska få signalen från ena rummet till det andra.

Visst kan jag köpa en ny tv till vardagsrummet - men det är ju inte där jag vill titta på tv :)
 
T TheGame skrev:
Eftersom du skriver att du ska ha Ownit som tv leverantör och dom har en playtjänst, vill göra det så enkelt och billigt som möjligt så kör chromecast.
Playtjänsten ger samma kanaler som du har i ditt "tv abbonemang" + lite extra.

Så behöver du inte bry dig om att dra kablar eller boxer eller nått.
(y) Har efter att ha läst alla svar bestämt mig för att prova den lösningen (som ju dessutom är billig också) som första alternativ :D Beställt en på nätet och väntar på leverans.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Som exempel, svärmor skaffade en Philips 55” UHD LED, visade sig att den redan har en inbyggd Cromecast plus appar typ NetFlix etc. Behoven att casta blir mindre på så vis men om man vill göra det så blir det enklare och kräver ingen yttre Google Cromecast-grunka. Skulle inte förvåna mig om det castas i bättre kvalite än vad standard Google cromecast kan klara. Återstår att utvärdera.

Dock är vi ju vana vid att söka fram önskad film på tex en iPad och casta därifrän, tycker tv.gränssnittet på ex Netflix-appen är mer tidsödande trots google assistant-stöd (i det fallet utan att casta givetvis). Finns så många sätt att göra det man vill, vissa är bättre.
För en som ALDRIG har streamat film eller använd appar för tv-tittande är det här främmande mark :oops: Men jag har läst alla svar och ska nu testa en Chromecast för att se om det är den bästa lösningen :D
 
Redigerat:
blackarrow blackarrow skrev:
Instruktionen för inkoppling av Ownits IP-TV-box, länk, är väl högst intressant. ;)
Njae, då boxen inte är sladdlös får den nog ligga kvar i kartongen :rofl: Har ingen lust att köpa 6 meter ny kabel och borra genom två väggar (vilket dessutom kräver demontering av fast inredning för att ens komma åt att borra).

Tv´n i vardagsrummet åker nog ut och får lämna plats för mer förvaring :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.