Långängensvillan Långängensvillan skrev:
Jag överväger att kontakta tidigare husägare för att få någon klarhet i det gula röret. Jag har letat igenom hela huset inkl. vinden efter en nätverksswitch men kan inte hitta någon..
Ett nätverk byggs som en stjärna så alla uttag du har i olika rum bör mynna ut på ett gemensam ställe, antagligen i samma utrymme som det gula röret. Där borde switchen sitta om det nu finns någon men eftersom inte fibern är indragen så kanske föregående ägare inte kopplat in någon switch alternativt tagit med den när han flyttat

Edit: Tvåa på bollen
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
En bra idé kan vara att titta i mätarskåpet för elen. Kanske det gula röret kommer fram där eller så går det till tomtgräns.

Den gröna nätverkskabel går väl till något mediaskåp dit nätverksuttagen är anslutna i någon patchpanel?
Men här vid inkommande fiber (gulrör) har man väl tänkt att mediaomvandlaren skall sitta, dvs Fiber till kopparkabel-omvandlingen. Finns det el i närheten?

Router och switchar kan man sätta där patchpanelen för nätverksuttagen sitter. Är huset stort kanske man vill ha flera Wi-Fi-accesspunkter och inte bara använda routerns inbyggda Wi-Fi.

Uttag för IP-TV kan finnas på mediaomvandlaren och/eller på routern. Kan vara bra att tänka på att det oftast behövs en egen kabel från mediaomvandlare eller router till IP-TV.
 
Jag har kikat i mätarskåpet för elen och kan inte se något gulrör komma upp. Vi ska prova lossa garderoben som gulröret kommer fram i för att se om det finns ett skåp/panel bakom garderoben. Garderoben är såklart fastskruvad i väggen så det får bli ett jobb imorgon. I elcentralen I tvättstugan finns ingen patchpanel för nätverket.

Det här var helt klart mer att utreda än jag hade tänkt. Kablarna måste ju gå ihop någonstans, frågan är var.. på vinden såg jag ingenting, och det kan knappast ligga under isoleringen. Hittade tyvärr ingen teleritning för huset så skickade även ett mail till tidigare ägaren om dem kan minnas då det var dem som byggde huset för 13 år sen.

Tack för all er hjälp!!
 
Avvakta säljarens svar innan du river alltför mycket ;) Tvekam till att man kan klämma in en patchpanel bakom en garderob. Återkoppla gärna i tråden hur det går.
 
Ja det finns ett eluttag ca 1 m från där gulröret kommer fram i huset.
 
  • Gilla
KarolinaA
  • Laddar…
S SpjuteViking skrev:
Avvakta säljarens svar innan du river alltför mycket ;) Tvekam till att man kan klämma in en patchpanel bakom en garderob. Återkoppla gärna i tråden hur det går.
Ja det är så jag tänker, men på fasaden precis utanför sitter inmatningscentralen så utrymme bör finnas i vägen för att kunna ha ”klämt” in ett skåp i väggen bakom garderoben. Återstår att se vad dem svarar!
 
tommib
Det är orimligt att tro att det skulle finnas en patchpanel bakom en garderob. Eller ja, om säljaren byggt huset och tänkte att "det där ska vi aldrig använda men det står i svensk standard att det måste finnas" så kan de väl ha gjort så.

Kan du lägga upp en ritning på huset? Då kan man gissa lite var patchpanelen kan tänkas vara placerad. Det är som sagt platsen där alla de där gröna kablarna har sin andra ände. Jag gissar att du har ett nätverksuttag i varje rum så det borde bli ett gäng kablar. Du kan också ta bilder i närheten av den här platsen med röret, där har man ändå tänkt sig att en framtida fiber ska komma in så det är en naturlig plats för en patchpanel. Det som talar emot är att det verkar vara planerat för ett ensamt nätverksuttag där vilket är konstigt om man ändå skulle ha en patchpanel i närheten.

Gulrörets andra ände är värre att sia om. Det är inte omöjligt att det slutar någon meter ut från plattan men det kan också gå till tomtgräns om du har tur. En lite större elfirma har sannolikt en rörål, vilket är en lång och styv dragfjäder på rulle som man kan köra ner i gulröret och se hur långt man kommer. Det kan ge en fingervisning om vart röret tar vägen. Det finns också andra metoder som kabelsökare men då måste man få ner en ledning i röret som man kan lägga ton på.
 
Du kan ju strunta i uttagen och allt, och fokusera på att få in fibern. När den är indragen och inkopplad kan du förmodligen köra trådlöst och lösa uttagsproblematiken vid behov av högre hastighet.
 
  • Gilla
ErikLtz
  • Laddar…
Det verkar ju som att man bara förberett med uttag. Sannolikt finns det ingen patchpanel. Men det måste ju finnas någon stans det är tänkt att den ska finnas på.

Den gula kan vara tänkt för inkommande fiber sedan en medieomvandlare och ethernet till router och switchen.
 
tommib tommib skrev:
Det är orimligt att tro att det skulle finnas en patchpanel bakom en garderob. Eller ja, om säljaren byggt huset och tänkte att "det där ska vi aldrig använda men det står i svensk standard att det måste finnas" så kan de väl ha gjort så.

Kan du lägga upp en ritning på huset? Då kan man gissa lite var patchpanelen kan tänkas vara placerad. Det är som sagt platsen där alla de där gröna kablarna har sin andra ände. Jag gissar att du har ett nätverksuttag i varje rum så det borde bli ett gäng kablar. Du kan också ta bilder i närheten av den här platsen med röret, där har man ändå tänkt sig att en framtida fiber ska komma in så det är en naturlig plats för en patchpanel. Det som talar emot är att det verkar vara planerat för ett ensamt nätverksuttag där vilket är konstigt om man ändå skulle ha en patchpanel i närheten.

Gulrörets andra ände är värre att sia om. Det är inte omöjligt att det slutar någon meter ut från plattan men det kan också gå till tomtgräns om du har tur. En lite större elfirma har sannolikt en rörål, vilket är en lång och styv dragfjäder på rulle som man kan köra ner i gulröret och se hur långt man kommer. Det kan ge en fingervisning om vart röret tar vägen. Det finns också andra metoder som kabelsökare men då måste man få ner en ledning i röret som man kan lägga ton på.
Lägger upp en bild på planlösningen. Det är alltså längst ner till höger i hörnet tidigare ägaren skruvat fast en 60-garderob där jag misstänker att det kan finnas något bakom, det är det enda stället jag inte har tittat på. Husets elcentral sitter på väggen mitt emot i tvättstugan. I stora entrén finns golvvärmefördelaren och där fanns inget vad gäller nätverk. Jag skickar en uppdatering imorgon när vi fått loss garderoben från väggen.
Planlösning på hus med markerat hörn där en garderob har monterats, möjlig dold utrymme bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har infen bättre gissning. Jag skulle nog också kollat bakom den. Eller möjligen vänta på svar från säljaren. Men det ser ut att vara ett rimligt ställe.
 
D Daniel 109 skrev:
Det verkar ju som att man bara förberett med uttag. Sannolikt finns det ingen patchpanel. Men det måste ju finnas någon stans det är tänkt att den ska finnas på.

Den gula kan vara tänkt för inkommande fiber sedan en medieomvandlare och ethernet till router och switchen.

Mycket möjligt att det är så, men nätverkskablarna från rummens uttag bör mynna ut någonstans i huset.

Det står i objektbeskrivningen från när vi köpte huset:

Fastigheten är ansluten till ADSL-nätet. Fiberoptik finns i gatan och fastigheten är förberett för bredband.
 
Det lättaste vore att skruva bort ett av nätverksuttagen och kolla om det sitter någon kabel inkopplad på baksidan. Kan vara så att dom bara dragit rör och monterat uttagen för att man sen ska kunna dra kabeln själv och det ska mynna ut i kopplingsdosan där din nuvarande kabel är :thinking: svårt sånt där när folk har börjat men inte slutfört allt ;)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Z zzoink skrev:
Det lättaste vore att skruva bort ett av nätverksuttagen och kolla om det sitter någon kabel inkopplad på baksidan. Kan vara så att dom bara dragit rör och monterat uttagen för att man sen ska kunna dra kabeln själv och det ska mynna ut i kopplingsdosan där din nuvarande kabel är :thinking: svårt sånt där när folk har börjat men inte slutfört allt ;)
Det finns kablar på baksidan från nätverksuttagen i rummet, det var vi sett när vi renoverat i rummen. Grönkabel som går in i väggen. Fick tips om att köra in tryckluft i rören för att se vart det pyser ut, det får bli en sista utväg att gå.
 
tommib
Inte alls en dum idé med tryckluft. Man kan också ansluta en dammsugare till röret som går iväg (genom att silvertejpa fast en bit 16 mm slang i mynningen och trycka den mot rörinloppet i dosan. Det visslar något fruktansvärt i framför allt bortre ändan av röret om man får det tätt.

Jag tycker också att garderoben är huvudkandidat när jag har sett ritningen. Jag tolkar det som att det är fyrkanten med ett kryss bredvid "VP". Var finns dosan med gulröret? Bredvid?
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.