Har haft "tre hål i väggen" med ComHem som leverantör via BR-föreningen. Nu har man slutit nytt avtal med Ownit med fiberdragning. Jag har fått en dosa på väggen i vardagsrummet (modem/router?) och en sladd som på något sätt ska kopplas till tv´n. Nu har jag tyvärr inte tv´n jag tittar på i vardagsrummet utan i sovrummet som ligger "två rum bort". Det innebär alltså en (nätverks?) kabel som ska dras genom 2 väggar varav en har fast monterad inredning jag helst inte vill borra igenom då det kommer kräva en massa ommöblering som jag inte kan klara själv. Dessutom inte en optimal lösning enligt en arbetskamrat då sladdtypen inte är gjord för så långa avstånd.
Jag är inte särskilt sugen på att lägga en massa pengar för att kunna titta på tv, men har varit nöjd med TIVO-funktionen hos ComHem (inspelningsbart och möjlighet att se gratis avsnitt på flera säsonger av serier).
Så hur gör jag enklast resp. billigast för att fortsätta titta på mina favoritserier?
Har i sovrummet en liten äldre smart-TV som jag inte begriper det smarta med. Jag har inga abonnemang på streamingkanaler som Netflix eller liknande (inte råd med det, då avstår jag hellre).
Får jag helt enkelt bara bita i det sura äpplet och koppla in en ny tv i vardagsrummet? (Den som står där nu tittar jag aldrig på pga usel bildkvalitet och den har inte rätt sorts uttag för sladden jag fått). Eller finns det någon hyggligt prisvärd lösning för tv i sovrummet utan kabel genom väggarna? Som jag utan tekniskt kunnande kan klara av med en enkel instruktion?
 
Jag förstår dig! Du är inte ensam! Och du är definitivt inte dum som inte fixar detta själv! Ta hem en kille från närmaste "radioaffär" som fixar Wifi åt dig eftersom du redan har en smarttv. Du får räkna med en kostnad på drygt 1000 kr men det är det faktiskt värt - och inga trådar eller annat krafs behöver dras. Har du dessutom en smarttelefon och dator/laptop redan blir det mycket bättre!

Du får säkert billigare lösningar härinne i BH... Men då måste du börja lära dig systemen själv och jag har en känsla av att du vill slippa det!
 
BirgitS
S Stenalina skrev:
Har haft "tre hål i väggen" med ComHem som leverantör via BR-föreningen. Nu har man slutit nytt avtal med Ownit med fiberdragning. Jag har fått en dosa på väggen i vardagsrummet (modem/router?) och en sladd som på något sätt ska kopplas till tv´n.
Har föreningen sagt att det inte kommer att gå att fortsätta med Comhem?
För när föreningen här drog in fiber och nätverkskabel till lägenheterna så kunde man fortfarande fortsätta att använda sitt "tre hål i väggen" på samma sätt som tidigare.

Föreslår att du ser om du kan hitta någon beteckning på din dosa på väggen i vardagsrummet eller fotar av den och sladden så att det blir lättare för andra att veta vad du har för utrustningen och därmed kan föreslå rätt saker.
 
Comhem lägger ner analoga kanaler i början av september.

Protte
 
BirgitS
S Stenalina skrev:
Eller finns det någon hyggligt prisvärd lösning för tv i sovrummet utan kabel genom väggarna?
Om sovrummets fönster är ungefär mot Nacka-masten eller mot någon av de andra masterna i Stockholmsområdet så finns ju Boxer som alternativ och då med en liten bordsantenn i fönstret och en kabel därifrån till teven.
 
Lite OT men efter att fått mina föräldrar att skaffa Chromecast så har de helt slutat att använda antenningången på TV:n. De flippar med telefonen och har man exempelvis Telia TV så kan man se många av kanalerna live via Chromecast utan någon som helst kabeldragning av antennen.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vad är det för kontakt ut från fiberkonvertern till tv’n? Är det en F-kontakt eller är det RJ45 (ethernet)?

Är det F-kontakt så har bla Kjell & Co olika typer av adaptrar som passar till vanlig tv.
[länk]
Det är inte aktuellt att använda tv´n i vardagsrummet pga den usla bilden, så nån adapter behöver jag inte. Jag behöver i första hand en lösning för att kunna titta på den lilla sovrums-tv´n. I andra hand köper jag en ny (begagnad) tv med rätt ingång o bra bild.
Efter att ha googlat kan jag konstatera att det är en variant av modularkontakt - troligen RJ45, men jag har den inte framför mig just nu så måste dubbelkolla. F-kontakter finns väl inte i modern utrustning?? Den är ju äldre än scart:en...
 
Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Har föreningen sagt att det inte kommer att gå att fortsätta med Comhem?
För när föreningen här drog in fiber och nätverkskabel till lägenheterna så kunde man fortfarande fortsätta att använda sitt "tre hål i väggen" på samma sätt som tidigare.

Föreslår att du ser om du kan hitta någon beteckning på din dosa på väggen i vardagsrummet eller fotar av den och sladden så att det blir lättare för andra att veta vad du har för utrustningen och därmed kan föreslå rätt saker.
Avtalet med ComHem är uppsagt och jag kan använda wifi och TIVO fram till sista december.

Jag har fått en hel hög med kablar som kan kopplas in - tror den som ska till tv´n är en HDMI men inte säker...
 
yonna yonna skrev:
Jag förstår dig! Du är inte ensam! Och du är definitivt inte dum som inte fixar detta själv! Ta hem en kille från närmaste "radioaffär" som fixar Wifi åt dig eftersom du redan har en smarttv. Du får räkna med en kostnad på drygt 1000 kr men det är det faktiskt värt - och inga trådar eller annat krafs behöver dras. Har du dessutom en smarttelefon och dator/laptop redan blir det mycket bättre!

Du får säkert billigare lösningar härinne i BH... Men då måste du börja lära dig systemen själv och jag har en känsla av att du vill slippa det!
Wifi har jag redan - det är ju fiber de dragit in och telefon och wifi ingår i avtalet som BRF har slutit med Ownit. Titta på tv på laptopen är dock inte aktuellt: för liten bild, blir alldeles för varm och är för långsam, så den laggar. Jag tänker mer på om man kan "blåtanda" signalen från vardagsrummets modem till någon mottagare som kopplas in i smart-tv´n... Jag kan följa instruktioner, har ju lyckats koppla in TIVO´n och fatta hur den funkar :) Om ngn förklarar vad grejerna gör och vad de heter så fattar jag snabbt, men jag klarar inte att googla fram det själv och sålla vad som är relevant för min situation.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
A anis16 skrev:
Lite OT men efter att fått mina föräldrar att skaffa Chromecast så har de helt slutat att använda antenningången på TV:n. De flippar med telefonen och har man exempelvis Telia TV så kan man se många av kanalerna live via Chromecast utan någon som helst kabeldragning av antennen.
Förklara lite mer detaljerat!
Telia TV har jag inte - Ownit är leverantören av wifi och tv.

EDIT: Efter lite Googlande har jag konstaterat att det ju kräver betalappar för tv-kanalerna (inte för SVT play och övriga kanalers gratisutbud, men för att se film och populära tv-serier kommer jag behöva t ex D-play), vilket jag ju vill undvika då jag via Ownit har ett basutbud utan avgift.

EDIT2: Efter ytterligare Googlande hittar jag att Ownit har egen play-tjänst och då borde ju en Chromecast vara perfekt :) För att slippa använda min vanliga mobiltelefon som "fjärrkontroll" borde jag kunna använda en reservtelefon som kopplas upp mot mitt wifi även om jag inte har något SIM-kort i den. Får undersöka saken :)
 
Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Om sovrummets fönster är ungefär mot Nacka-masten eller mot någon av de andra masterna i Stockholmsområdet så finns ju Boxer som alternativ och då med en liten bordsantenn i fönstret och en kabel därifrån till teven.
Är ju ett alternativ - men tyvärr så har jag en "försänkt balkong" utanför sovrumsfönstret med tjocka betongväggar, så risken finns nog att jag inte får tillräckligt bra signal. Dessutom skulle jag ju få betala en gång till för kanaler jag redan har gratis via BR-föreningens avtal. (Ett basutbud som nog räcker bra för mig).

Kan man "banda" serier på Boxer eller är det bara live-tittande?
 
Redigerat:
BirgitS
S Stenalina skrev:
Är ju ett alternativ - men tyvärr så har jag en "försänkt balkong" utanför sovrumsfönstre med tjocka betongväggar, så risken finns nog att jag inte får tillräckligt bra signal. Dessutom skulle jag ju få betala en gång till för kanaler jag redan har gratis via BR-föreningens avtal. (Ett basutbud som nog räcker bra för mig).

Kan man "banda" serier på Boxer eller är det bara live-tittande?
Det beror ju på väderstrecket i förhållande till masterna om det spelar någon roll om balkongen är indragen.

Boxer sänder några kanaler gratis, s.k. frikanaler, men man behöver en liten box som gör om antennsignalen till HDMI.

Med en större box med inspelningsfunktion så fungerar det likadant som med Comhem + Tivo. Kolla runt på Boxers webbplats.

S Stenalina skrev:
Om ngn förklarar vad grejerna gör och vad de heter så fattar jag snabbt, men jag klarar inte att googla fram det själv och sålla vad som är relevant för min situation.
För att kunna hjälpa dig så måste vi veta vad du har för grejer, annars blir det omöjligt. Börja med att ladda upp några bilder på vad du har för något.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det beror ju på väderstrecket i förhållande till masterna om det spelar någon roll om balkongen är indragen.

Boxer sänder några kanaler gratis, s.k. frikanaler, men man behöver en liten box som gör om antennsignalen till HDMI.

Med en större box med inspelningsfunktion så fungerar det likadant som med Comhem + Tivo. Kolla runt på Boxers webbplats.


För att kunna hjälpa dig så måste vi veta vad du har för grejer, annars blir det omöjligt. Börja med att ladda upp några bilder på vad du har för något.
Länkar här till mitt modems inkopplingsinstruktioner på Ownits hemsida: https://www.ownit.se/kundservice/guider/koppla-in-hardvara/eg400 Tydligen har jag också fått en digital tv-box (ligger nog kvar i kartongen).

Svårt att veta om Boxers box funkar utan att prova - husen består av betongelement och står i formen av ett U med sovrumsfönstret mot gården. Mot fjärde sidan har jag en höjd med nybyggda hus. Vet faktiskt inte var närmsta mast står.
 
S Stenalina skrev:
F-kontakter finns väl inte i modern utrustning?? Den är ju äldre än scart:en...
Ja F-kontakten är väldigt gammal men den används än idag i ny utrustning, dels i kabel-tv-nät där man kör bredband via kabel-tv-nätet (tre hål i väggen)
Bakre panelen på en bredbandsrouter med F-kontakter och LAN-portar.
samt som utgång på ”kabel-tv via fiber”, dels används det i bla satellitutrustning som mikrohuven & mottagare.
F-kontakter används även vid vanliga tv-antenner mm, https://www.av-connection.se/?PGr=10000.

Med andra ord så kommer F-kontakten att leva vidare länge hos hushållen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.