Som folk skriver är det bara att lägga bud. Det finns inga rätt och fel. Att känna att du måste argumentera för ditt låga bud är bara onödigt.

Lägg ett bud som du är bekväm med, men räkna inte med att säljarna tar det. Om det är en het marknad är risken att du får igång en budgivning. Men det kanske är värt att ta den risken?
 
Säljaren kan ju istället ta reda på vad en sanering kostar, låta genomföra den och sedan sälja till marknadsmässigt pris. Så länge inte kostnaden för saneringen plus ditt bud samt besväret hamnar på lika med eller över marknadsvärdet.
 
C
I InsidersUnited skrev:
Annars finns risken att de blockeras mentalt, och "hellre skänker bort det på blocket, än säljer till dig" ;)
Med tanke på ämnet för en annan tråd kanske han hellre slänger huset än att sälja det till TS? :crysmile:

Tycker inte man skall låta saneringskostnaden styra så mycket om intresset är svalt. Det är ju bristen på intresse från andra spekulanter som primärt motiverar ett lågt bud. Men så klart finns risken att säljaren tar illa vid sig.
 
  • Gilla
  • Haha
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
Jag har erfarenhet av att ge skambud två gånger. V har just gått igenom processen att köpa frititidshus.

Första var ett hus som var ute för 2,8 milj. Det var mer än vi kunde tänka oss att spendera på ett fritidshus, men vi var i närheten och tittade mest av nyikenhet. Om man tittar på de normala "objektiva" värdeindikationerna, storlek, närhet till vatten, kommunikationer, osv. Så borde huset gått på över 4 milj. Jämfört med andra försäljningar i området. Men det fanns ett minus i läget, en störande verksamhet i närheten. Svårvärderat. Väldigt svårt att bedöma hur störande verksamheten är.

Vi var de enda som visade något intresse överhuvudtaget. Vi lade ett skambud på 2,3.

Huset var osålt i 9 månader, eller rättare sagt det blev sålt, men kom ut igen inom en vecka. Till slut var det någon som bjöd 10 000 över oss. Mäklaren råkade försäga sig, så jag kunde lista ut vem spekulanetn var, och insåg att han kommer att betala mer än vi är villiga att betala, så vi lade oss direkt.

Sedan var det ett annat hus, också för 2,8 milj. Men i ett annat område, där inget liknande var sålt för över 1,7 milj, någonsin. Vi var de enda spekulanterna. Vi erbjöd 1,8. Mäklaren blev arg. Precis när vi sedan köpte fritidshus i närheten (för 1,9), så blev det överprisade huset faktiskt sålt för nästan 2,8 milj. Jag förstår ingenting, någon måste ha missat hur man kollar tidigare försäljningar. Väntar man bara tillräckligt länge, verkar det som man kan sälja för vilket överpris som helst, det tog dem ca 6 månader.
 
Utgångspriset ska ju vara baserat på faktisk skick och övrig status, så avdrag för sanering mm borde inte behövas. Det är definitivt inget som säljaren räknar med. Att det är inpyrt är ju knappast en överraskning för mäklare och säljare.

Men in bjuder naturligtvis inte mer än ni tycker att huset är värt.
 
  • Gilla
Ensam kvinna kan och 3 till
  • Laddar…
Om alla köpare backar bara för att det är inpyrt så är väl ett rimligt pris "marknadsvärdet" minus saneringskostnaden.
 
Marknadsvärdet har svag koppling till logik eller kostnad för exempelvis sanering av röklukt. Förvånansvärt lite i vårt största köp någonsin tycks styras av förnuft.
 
  • Gilla
jocke31 och 5 till
  • Laddar…
Marknadsvärde är vad köparen är beredd att betala. Du kan lägga vilket bud du vlll. Vänta ut budgivningen och om det inte kommer några bud lägg ett lågt bud.
 
K Koalabjörnen skrev:
Det är lite andra saker vi vill göra, öppna upp mellan kök och vardagsrum och byta några fönster och altandörr. Jag tänker ju att det är kostnader som också ska dras av från priset. Eller är det fel tänkt?
Om inte säljaren är i behov av pengarna så ska ni nog vara lite försiktiga att lägga löjligt lågt.

Du lägger ju vad du känner för. Men att räkna om ombyggnad är inte något du överhuvudtaget ska yppa dig om för då har du gjort bort dig hos säljaren.

Nu var det ju en mc jag sålde. Argumentet för att killen skulle pruta hutlöst på den var för att han fick ju bara köpa mellanMC och att den var tvungen att strypas, sen var han ju tvungen att skruva dit originalljuddämparen för att den skulle vara godkänd.
De fick inte pruta efter det.

Sen beror det ju på, vi hade ett extremt inrökt hus i vår by jag var intresserad av pga läget och faktiskt okej planlösning. Det var så illa att man kände kanter efter tavlor och allt var klibbigt. Någon takstol hade gett med sig också. Garaget hade satt sig.
Utgångspris precis under 300. Slutpris 900+.Dvs dåvarande "marknadspris"

La ett "skambud" på ett hus där de begärde 900, men det var en del att göra, bla badrum då de av någon anledning bara satt en kabin i tvättstugan.
Mäklaren var på mig som tusan så jag sa bara rakt ut 550. Han behöll huset ett år till och fick 600 :p
 
Bowman
C calibramicke skrev:
Edit: != är datatekniskt för "inte likamed" det vill säga motsatsen till "="
Eller kanske:
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
Vilket är helt fel. Har gett ett bud finns det möjlighet att man får köpa.
 
  • Gilla
antett
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Utgångspriset ska ju vara baserat på faktisk skick och övrig status, så avdrag för sanering mm borde inte behövas. Det är definitivt inget som säljaren räknar med. Att det är inpyrt är ju knappast en överraskning för mäklare och säljare.

Men in bjuder naturligtvis inte mer än ni tycker att huset är värt.
Jag tycker att säljaren borde vara medveten om att priset kanske inte blir lika högt med tanke på rökdoften, fick veta på visningen att många tackat nej pga det.
 
Absolut, men det viste de ju redan när utgångspriset sattes.
 
Det finns bara ett sätt att få veta och det är att lägga ett bud. En möjlighet kan vara att bedöma en nivå som ni anser är ett bra pris och sedan lägga ett bud 10 procent lägre. Då har ni utrymme för en viss förhandling om priset. Är säljaren angelägen om en snabb affär kanske det blir något. Annars väntar ni på nästa objekt.
 
K klimt skrev:
Det finns bara ett sätt att få veta och det är att lägga ett bud. En möjlighet kan vara att bedöma en nivå som ni anser är ett bra pris och sedan lägga ett bud 10 procent lägre. Då har ni utrymme för en viss förhandling om priset. Är säljaren angelägen om en snabb affär kanske det blir något. Annars väntar ni på nästa objekt.
Vi har tänkt lägga ett lite lägre bud med möjlighet att förhandla om säljaren inte godtar det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.