N najks skrev:
Du menar att man skall godta ett tusental kvadrat mindre tomt till förmån för att inte vara enögd?
Nej, hade det varit vad jag menade så hade jag skrivit det. Det jag skrev, och menar, är att det du värderar inte nödvändigtvis är det andra värderar, och att din vilja att få det att bara handla om det du tycker är viktigt gör dig enögd.

Jag utesluter inte alls att mostern är gniden och jävlig, men det enda vi har som talar för det är hur hon vill att gränsen ska dras mellan byggnaderna. Kan du förlika dig med att gränsen dras mitt emellan byggnaderna finns det kanske andra saker hon kan kompromissa med – som hur gränsen dras längre från husen eller genom att betala för att få en större yta. Men du måste öppna upp för att det kan finnas flera rimliga lösningar för att kunna förhandla.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 3 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Jag kan inte minnas att jag läst det i TS kommentarer. Bara dela upp fastigheten.
Det gör man i så fall via klyvning, vilket alla delägare har rätt att begära då fastigheten är samfällt ägd.
Vilken delägare det vara månde kan även begära att hela fastigheten säljs, inte bara en del.
Jag hävdar fortfarande att en sådan fastighet har störst värde om den säljs som en enhet.
Man avtalar att i t.ex 20 år är allt som förut, vi nyttjar stället och säljer det därefter och delar köpeskillingen.
Ett sommarställe med 15m till grannar blir aldrig bra och oattraktivt för presumtiva köpare.
Jag sitter i samma situation och har sett på olika alternativ. Enklast och trevligast blir att ha det som det var när farfar ägde allt.
Så kontentan är, skit i vad de andra vill och använd stället så länge vi är överens.
Vill någon sälja så gäller lagen om samägande
Problemet i detta fall är att jag inte kommer vilja sälja under tvång, och mina kusiner bor i Sthlm hela bunten.. ogörbart enligt dom att ha en stuga ca 50mil hemifrån - i dagsläget åtminstone.

Vad säger lagen om samägande mer exakt när man hamnar i den situationen?

Är den kvarvarande parten tvungen att köpa ut till marknadsvärde då? (dvs i dagsläget kanske 1.5 - 2.5milj per del)
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, hade det varit vad jag menade så hade jag skrivit det. Det jag skrev, och menar, är att det du värderar inte nödvändigtvis är det andra värderar, och att din vilja att få det att bara handla om det du tycker är viktigt gör dig enögd.

Jag utesluter inte alls att mostern är gniden och jävlig, men det enda vi har som talar för det är hur hon vill att gränsen ska dras mellan byggnaderna. Kan du förlika dig med att gränsen dras mitt emellan byggnaderna finns det kanske andra saker hon kan kompromissa med – som hur gränsen dras längre från husen eller genom att betala för att få en större yta. Men du måste öppna upp för att det kan finnas flera rimliga lösningar för att kunna förhandla.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, hade det varit vad jag menade så hade jag skrivit det. Det jag skrev, och menar, är att det du värderar inte nödvändigtvis är det andra värderar, och att din vilja att få det att bara handla om det du tycker är viktigt gör dig enögd.

Jag utesluter inte alls att mostern är gniden och jävlig, men det enda vi har som talar för det är hur hon vill att gränsen ska dras mellan byggnaderna. Kan du förlika dig med att gränsen dras mitt emellan byggnaderna finns det kanske andra saker hon kan kompromissa med – som hur gränsen dras längre från husen eller genom att betala för att få en större yta. Men du måste öppna upp för att det kan finnas flera rimliga lösningar för att kunna förhandla.
Ekonomin är oviktig som sagt, vilket jag tidigare påpekat.. jag vill bara inte ha grannens presumtiva tomtgräns två armlängder från husknuten.

Känner du min släkt? Nej.. gjorde du det skulle du inte kunna påstå att girighet inte spelar in i bilden..

Om en person uttalar att de kan tänkas sälja sin del, och sedan 2 dygn efter börjar dra upp riktlinjer för styckning (på eget bevåg utan adekvat utbildning, och inte heller tar med vår familjs åsikt i beräkningen - istället stiger de upp tidigt och börjar placera ut markörer när vi andra inte är på plats) så visar det en hel del om inställning och tankesätt.
 
N najks skrev:
Vad säger lagen om samägande mer exakt när man hamnar i den situationen?

Är den kvarvarande parten tvungen att köpa ut till marknadsvärde då? (dvs i dagsläget kanske 1.5 - 2.5milj per del)
Finns inget annat reglerat säger den att vem som helst av delägarna kan kräva en tvångsförsäljning av hela fastigheten. Så det handlar inte om att tvingas lösa ut de andra, utan om att på den öppna marknaden kanske behöva köpa hela fastigheten för uppåt 7,5 Mkr. Där din mor iofs får tillbaka en tredjedel.

Nu har ni iofs någon form av skrivning om hembud från morfadern, men såsom du beskriver det skulle jag inte vilja vara utlämnad till att det håller i domstol.

Samägandelagen skrev:
6 § Envar delägare i samfällt gods, varom i 1 § sägs, äge, där ej annorledes är mellan honom och övriga delägare avtalat, hos rätten söka, att godset för gemensam räkning utbjudes till försäljning å offentlig auktion; dock må förordnande om utbjudande ej meddelas, där annan delägare visar synnerliga skäl för anstånd.
 
Redigerat:
  • Ledsen
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
N najks skrev:
Ekonomin är oviktig som sagt, vilket jag tidigare påpekat.. jag vill bara inte ha grannens presumtiva tomtgräns två armlängder från husknuten.
15 meter är inte två armslängder. Och du är väl den som vill sätta gränsen närmare det ena huset än så om jag förstår det rätt.

N najks skrev:
Känner du min släkt? Nej.. gjorde du det skulle du inte kunna påstå att girighet inte spelar in i bilden..
Jag har som sagt aldrig påstått att någon inte är girig. Däremot har du upprepade gånger påstått att det inte handlar om pengar samtidigt som du beskyller dina släktingar för att vara giriga. Hur går det ihop tycker du? Jag förstår att du menar att det inte borde handla om pengar, men samtidigt är det ju tydligt att du upplever att andra handlar med ekonomiska motiv. Så då handlar det ju om pengar, i alla fall för dem.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 4 till
  • Laddar…
N najks skrev:
Ekonomin är oviktig som sagt, vilket jag tidigare påpekat.. jag vill bara inte ha grannens presumtiva tomtgräns två armlängder från husknuten.

Känner du min släkt? Nej.. gjorde du det skulle du inte kunna påstå att girighet inte spelar in i bilden..

Om en person uttalar att de kan tänkas sälja sin del, och sedan 2 dygn efter börjar dra upp riktlinjer för styckning (på eget bevåg utan adekvat utbildning, och inte heller tar med vår familjs åsikt i beräkningen - istället stiger de upp tidigt och börjar placera ut markörer när vi andra inte är på plats) så visar det en hel del om inställning och tankesätt.
Den verkar ju inte vara oviktig för din mors syskon och dina kusiner. Det är väl så att de inte bara vill ha en så dyr fastighet som möjligt utan också säljbar. De kan ju resonera som så att om inte gränsen dras mellan husknutarna utan alltför nära deras hus kommer det bara svårare att sälja. Oavsett hur så kommer ju medgivande vid bygge <4,5m från tomtgräns etc. att gälla. Om det nu blir så att de får hörntomter och du mitten så är ju risken att du "lever/inkräktar" mot dem större än att de bygger mot dig. De (oavsett ägare) bör ju rimligen vilja vara mest bort sidan bort från ditt hus.

Gällande själva storleken så kan det väl knappast vara ett problem oavsett lösning? Det är väl bara dra gränsen så att tomterna blir lika stora?
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
N najks skrev:
att dessa individer även går och mäter upp något slags "önskestyckning" och placerar ut markörpinnar hejvilt över tomten - dvs även i blickfånget nedanför mitt eget hus, säger väl en del om nivån på det hela?
Är ni vuxna människor som kan prata och förhandla är väl det där ett rätt bra sätt att göra det på. Och att man kan se sin eventuella framtida markgräns från sitt hus, vad är så hemskt med det?

I ditt fall hade jag nog mätt upp hennes förslag och frågat hur hon tänkt utifrån det. Exempelvis:

Nu har du stakat ut en tomt som är 45 % av den totala ytan. Det innebär ju att vi andra får mindre än en tredjedel var, hur tänkte du där? Jag tycker istället att man borde stycka såhär...

Sen pratar ni med varandra och diskuterar vidare.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är ni vuxna människor som kan prata och förhandla är väl det där ett rätt bra sätt att göra det på. Och att man kan se sin eventuella framtida markgräns från sitt hus, vad är så hemskt med det?

I ditt fall hade jag nog mätt upp hennes förslag och frågat hur hon tänkt utifrån det. Exempelvis:

Nu har du stakat ut en tomt som är 45 % av den totala ytan. Det innebär ju att vi andra får mindre än en tredjedel var, hur tänkte du där? Jag tycker istället att man borde stycka såhär...

Sen pratar ni med varandra och diskuterar vidare.
Givet att släktingar som hittar den här tråden direkt kommer fatta vilken fastighet det handlar om kanske TS ocksp skulle kunna lägga upp en ritning över fastigheten så kan vi opartiska föreslå gränser?
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle betrakta det som ett arv från morfar - tomten bör delas upp i tre likvärdiga delar. Hyr in någon att värdera tomten och som kan komma med ett förslag på uppdelning där de olika delarna kan värderas til ungefär samma summa.
Utifrån det kan ni sedan diskutera/förhandla ev ändringar i uppdelningen. Om någon då vill ha en större del vet ni vad den är värd och de får helt enkelt betala för den delen.
 
  • Gilla
Heidina och 2 till
  • Laddar…
Tyvärr drabbas du av förra generationens närsynthet. Samägande på tre parter vara bara en bor i trakten är dömt att orsaka bråk.

Eftersom ni är de enda som säkert vill bo kvar, och (antar jag p.g.a. ilskan) inte har råd att köpa ut dem andra, så har ni ett dåligt förhandlingsläge. Tvångsförsäljning är för er mer problematiskt än en ofördelaktig styckning.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 4 till
  • Laddar…
J jpelle skrev:
Jag skulle betrakta det som ett arv från morfar - tomten bör delas upp i tre likvärdiga delar. Hyr in någon att värdera tomten och som kan komma med ett förslag på uppdelning där de olika delarna kan värderas til ungefär samma summa.
Utifrån det kan ni sedan diskutera/förhandla ev ändringar i uppdelningen. Om någon då vill ha en större del vet ni vad den är värd och de får helt enkelt betala för den delen.
Men det förutsätter att man kan komma övverens om att anlita någon som gör den värderingen.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
S JockeEinarson skrev:
Vem har uttryckt att det är tre lika värderade delar som ska delas. Jag tyckte mig läsa till att det skulle delas rättvist, det behöver ju inte ha med värdering att göra. Säg att det går att få till en byggrätt i ytterkanten så kanske den delen blir mer värt än allt det andra, men det kan ju finnas hur många lösningar som helst osv.
Talvan, men kanske inte alltid Tänkvärd.......

Processen har redan börjat på det vis den kommer att sluta.....några är giriga och gnidna (dessutom bor de i Sthlm) och någon vill ha rättvisa, det låter som en helt ok följetång! Grattis till medverkan i såpan.....
Ingen är gniden förutom när man ska ha allt själv


Men du kanske tycker det är bättre att värdera allt i antal kor istället
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
15 meter är inte två armslängder. Och du är väl den som vill sätta gränsen närmare det ena huset än så om jag förstår det rätt.


Jag har som sagt aldrig påstått att någon inte är girig. Däremot har du upprepade gånger påstått att det inte handlar om pengar samtidigt som du beskyller dina släktingar för att vara giriga. Hur går det ihop tycker du? Jag förstår att du menar att det inte borde handla om pengar, men samtidigt är det ju tydligt att du upplever att andra handlar med ekonomiska motiv. Så då handlar det ju om pengar, i alla fall för dem.
1 - för mig handlar det inte om pengar!

kan ärligt säga att om någon skulle erbjuda mig 50 mkr efter styckning för vår del, så hade jag inte accepterat!

däremot vill jag inte att vi ska bli snuvade på stor markyta helt utan anledning - och det har inte med ekonomi att göra, utan det faktum att man vill ha lite buffertzon till framtida grannar (då jag är yngst så kommer givetvis jag bli den som är kvar längst)

för hennes del handlar det då om ekonomisk vinning, eftersom hon vet att större markyta ger mer pengar!
specifikt om hon nu uttryckligen pratat om att sälja.
 
  • Gilla
Perry Mason
  • Laddar…
Får inte ihop det eller lästa jag fel!? Om det är 30-50 m mellan husen bör mitten mellan husen vara 15-25 meter bort. Vill alla ha maximalt avstånd till varandra så måste ju gränsen mellan själva husen hamna i mitten!?
Däremot tycker jag att det är rimligt med det som utgångspunkt att man ser till alla får lika stor yta och lika mycket strandlinje om det är möjligt. Om det bara är ytan det handlar om ska alla ha samma storlek om den testamenterade rätten säger att de ska delas lika.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Det kan ju också göra det enklare att hantera de delar som alla vill ha tillgång till, som vattenlinjen. Där är det väl trevligare med en rejäl brygga än tre små?
genialt!
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.