T toolman77 skrev:
Här kommer en uppdatering, slingan är nu utflyttad och klipparen kör utan att fastna. Det blir lite märken på ett par ställen i gräsmattan.

  • Utanför laddstationen som står felaktigt placerad så det får jag leva med. Vill ha stationen just där. Ska bygga om lite i trädgården istället.
  • Det blir också märken i en smal slänt, när klipparen träffat kanttråden i nedförsbacken vill en backa ifrån tråden vilket gör att den sliter mycket på gräset. Det kan jag leva med.
Det har också varit problem med att klipparen larmar ett krocksensorn är trasig. Det visade sig beror på att det samlats gräs och löv under skalet. Eftersom den är spoltät är det enkelt att ta bort skalet och spola av själva klipparen med vattenslangen så löste sig det problemet snabbt.

Någon gång har klipparen lycksts spetsa sig på en gren rätt in i "laddhålet" då fastnar den och kan inte heller backa ut eftersom den då tror att den kör på något. Det löste sig genom att klippa bort den spetsande grenen.

På det hela taget är jag nöjd med klipparen och har fyndat en till på årets rea. Den ska få rulla på landstället och jag ser fram emot att slippa klippa gräs med min 40år gamla klippo med briggs motor vid varje besök.
Får du felkod om vänster bakhjul på din? Varje dag händer det min minst en gång.
 
Har aldrig fått fel på hjulen bara krocksensorn.

Det har en tendens att samlas skräp i nedsänkningen runt pinnarna som kåpans fäster i. Det gör att pinnarna som är en del av krocksensorn inte kan fjädra tillbaka ordentligt. Lösningen är att göra rent nån gång per säsong.

Rengöring av en gräsklippare runt krocksensorspinnarna för att undvika fel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Andreas Addinho Andersson
  • Laddar…
Installerade min Optimow 10 idag, har haft larm på vänster hjulmotor 3 ggr!!! Inte under klippning men när jag testat "paus" och "parkera" från appen.
 
N nisseo skrev:
Installerade min Optimow 10 idag, har haft larm på vänster hjulmotor 3 ggr!!! Inte under klippning men när jag testat "paus" och "parkera" från appen.
Har den hunnit ladda ner senaste uppdateringen? För enligt supporten ska det finnas en ny mjukvara. Min hade den tydligen redan o set gjorde honom förundrad.
 
Skärmdump av gräsklipparrobotens mjukvaruinfo på en app, visar modell, serienummer och mjukvaruversioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Antar att den har laddat ner senaste mjukvaran. Som beskrivet i manualen så stog den och blinkade nån timme eller två innan jag kunde parkoppla den. Idag råkade jag stå och titta på den när den stannade och larmade för "vänster hjul blockerad". Den skulle just backa/vända vid en kantsten på plan mark när det hände! Tryckte bara på stopp/start så fortsatte den. Märkligt!!!
 
N nisseo skrev:
[bild]
Antar att den har laddat ner senaste mjukvaran. Som beskrivet i manualen så stog den och blinkade nån timme eller två innan jag kunde parkoppla den. Idag råkade jag stå och titta på den när den stannade och larmade för "vänster hjul blockerad". Den skulle just backa/vända vid en kantsten på plan mark när det hände! Tryckte bara på stopp/start så fortsatte den. Märkligt!!!
Hehe bara att vänja sig. Min gör det en gång om dagen.... Uppmanade supporten att vid en sådan händelse att man ska kunna starta med appen. Men det var bara massa snack om säkerheten när jag nämnde det.
 
Fick svar på mitt mail till supporten idag, dom svarar att måste skicka in den för reparation :crysmile:
 
N nisseo skrev:
Fick svar på mitt mail till supporten idag, dom svarar att måste skicka in den för reparation :crysmile:
Kan du häva köpet kanske? Prova isf så du får en ny direkt
 
A Andreas Addinho Andersson skrev:
Kan du häva köpet kanske? Prova isf så du får en ny direkt
Inlämnad till Jula... Dom trodde c:a 2veckor, hoppas det stämmer.
 
N nisseo skrev:
Inlämnad till Jula... Dom trodde c:a 2veckor, hoppas det stämmer.
Min ska även den in så snart kylan börjar komma och gräsklippare inte är rätt i tiden.
 
S
T toolman77 skrev:
Här kommer en uppdatering, slingan är nu utflyttad och klipparen kör utan att fastna. Det blir lite märken på ett par ställen i gräsmattan.

  • Utanför laddstationen som står felaktigt placerad så det får jag leva med. Vill ha stationen just där. Ska bygga om lite i trädgården istället.
  • Det blir också märken i en smal slänt, när klipparen träffat kanttråden i nedförsbacken vill en backa ifrån tråden vilket gör att den sliter mycket på gräset. Det kan jag leva med.
Det har också varit problem med att klipparen larmar ett krocksensorn är trasig. Det visade sig beror på att det samlats gräs och löv under skalet. Eftersom den är spoltät är det enkelt att ta bort skalet och spola av själva klipparen med vattenslangen så löste sig det problemet snabbt.

Någon gång har klipparen lycksts spetsa sig på en gren rätt in i "laddhålet" då fastnar den och kan inte heller backa ut eftersom den då tror att den kör på något. Det löste sig genom att klippa bort den spetsande grenen.

På det hela taget är jag nöjd med klipparen och har fyndat en till på årets rea. Den ska få rulla på landstället och jag ser fram emot att slippa klippa gräs med min 40år gamla klippo med briggs motor vid varje besök.
På tal om lantställe... Vi har också tankar på det. Utmaningen - generell vad gäller ett ev robotköp - är som vi ser det att det finns ett äppleträd (en mindre sorts äpplen) samt tallar (kottar) på tomten. Vet inte i vilken utsträckning detta stör (förstör?) en robot eller om det finns något fabrikat som är bättre rustat än andra för sådana förutsättningar - men har du månne några sådana erfarenheter för den här modellen?
 
S Tommy66 skrev:
På tal om lantställe... Vi har också tankar på det. Utmaningen - generell vad gäller ett ev robotköp - är som vi ser det att det finns ett äppleträd (en mindre sorts äpplen) samt tallar (kottar) på tomten. Vet inte i vilken utsträckning detta stör (förstör?) en robot eller om det finns något fabrikat som är bättre rustat än andra för sådana förutsättningar - men har du månne några sådana erfarenheter för den här modellen?
Denna har ju små rakbladsknivar vilket jag tror är negativt för den typ av terräng du nämner. Kanske bättre att välja nån klippare med grövre klippfunktion. Tror Stiga har en som är way more grövre
 
N nisseo skrev:
Inlämnad till Jula... Dom trodde c:a 2veckor, hoppas det stämmer.
8/10 fick meddelande från Jula att jag kunde hämta min klippare (efter 1 månad och 8 dagar). Körde igång den genast och efter mindre än 30 min så stannade den för samma sak!!! vänster hjulmotor blockerad...
 
  • Gilla
Andreas Addinho Andersson
  • Laddar…
Efter ytterligare 2 besök på verkstaden (besök 2, "byte hjulmotor". Samma fel. besök 3 "byte moderkort") så har min Greenworks nu tuffat på i 2 veckor utan ett enda stopp!!! Äntligen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.