F fsn skrev:
Nu kan väl förvisso TS som tänker behålla sin del sitta rätt lugnt och säga nej. Ser inte varför den som inte har nån anledning att stressa fram detta skall anlita eller betala för vare sig det ena eller andra. Snarare de som verkar ha bråttom med att få loss pengar som borde fundera på hur man kompromissar för att komma framåt utan att blanda in dyra jurister.
Sant, men ibland blir det så att den som tar in juristen får lite mer rätt :thinking:
 
  • Gilla
A.Lindvall
  • Laddar…
F
Okarlsson Okarlsson skrev:
Sant, men ibland blir det så att den som tar in juristen får lite mer rätt :thinking:
Då får man väl göra klart att man har för avsikt att låta ens egen jurist titta på det med om dom nu är så jävla dumma att dom tar det till en jurist. Det är ju inte så att första jurist som uttalar sig har tolkningsföreträde. Beroende på hur infekterad situationen är och vad man tror så kan man väl med fördel köpa en timma råd i frågan redan nu om man vill knyta till sig rätt jurist och inte riskera att de andra väljer just den.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
D Daniel Holmqvist skrev:
Blir ju svårt eftersom TS släkting/ar vill sälja sin/sina delar
Jag kan inte minnas att jag läst det i TS kommentarer. Bara dela upp fastigheten.
Det gör man i så fall via klyvning, vilket alla delägare har rätt att begära då fastigheten är samfällt ägd.
Vilken delägare det vara månde kan även begära att hela fastigheten säljs, inte bara en del.
Jag hävdar fortfarande att en sådan fastighet har störst värde om den säljs som en enhet.
Man avtalar att i t.ex 20 år är allt som förut, vi nyttjar stället och säljer det därefter och delar köpeskillingen.
Ett sommarställe med 15m till grannar blir aldrig bra och oattraktivt för presumtiva köpare.
Jag sitter i samma situation och har sett på olika alternativ. Enklast och trevligast blir att ha det som det var när farfar ägde allt.
Så kontentan är, skit i vad de andra vill och använd stället så länge vi är överens.
Vill någon sälja så gäller lagen om samägande
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Då får man väl göra klart att man har för avsikt att låta ens egen jurist titta på det med om dom nu är så jävla dumma att dom tar det till en jurist. Det är ju inte så att första jurist som uttalar sig har tolkningsföreträde. Beroende på hur infekterad situationen är och vad man tror så kan man väl med fördel köpa en timma råd i frågan redan nu om man vill knyta till sig rätt jurist och inte riskera att de andra väljer just den.
En jurist kan oavsett inte råda över lagen om samfällt ägande om inget annat är skriftligen avtalat.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
T
H Huzzbutt skrev:
Jag vet inte varför du försöker lägga ord i mun. Att anlita advokat och tampas med lantmäteriet är dyrt oavsett om man får rätt till slut eller ej.
Du la orden i munnen på dig själv!

Men vissa har tydligen den mentaliteten här inne; ”bara gilla läget, gå vidare”
 
N najks skrev:
Låt mig ta detta från början..

Omkring 1940 (give or take något år) köpte min morfar en relativt stor tomt vid havet nära höga kusten.

Ytan är gissningsvis (utan att ha låtit mäta exakt) omkring 10500 - 12000 m2

Vi är tre familjer inom samma släkt som bor på samma mark, men i åtskilda hushåll/hus

På tomten fanns som första hus endast ett äldre herbré, byggt år 1900 och utforslat via flottning

Min mor och hennes två syskon fick frågan om de ville överta detta herbré, varvid min mamma svarade -Ja (de andra hade inget intresse alls)

Vad som då skedde var att min morfar/mormor upplät nya byggnader (bekostade) i form av timringar på ca 40-50 m2/st till båda mina mammas syskon.

I detta läge har alltså alla tre familjer varsin "del" av tomten, för att förenkla bilden kan vi säga att den ser ut som en solfjäder med vatten längst ned vid själva "basen" av fjädern..

Nu, först 13år efter bodelning och arv, är det så dags att tänka på en uppstyckning av denna mark!

Min egen tanke är följande "enkelt, vi delar helt enkelt berörd mark i tre lika delar, där man helt enkelt övertar den del av marken som ens eget hus står på" (det är ju svårt att tänka sig en annan lösning och börja flytta stora timringar, friggebodar osv fram och tillbaka)

Vad som nu händer är följande..

En av min mors syskon anser att för att tomten skall delas rättvist så skall vi märka upp centrum mellan min stugknut och hennes (låt säga att det är ca 30m mellan husen) och således skulle tomtgränsen hamna exakt 15m utanför min knut..

Dock har hon extremt stor markyta bortanför sitt hus (på ena flyern av marken så att säga)
Denna mark ansåg hon inte skulle räknas in in styckningen (varför vet jag inte riktigt), men av naturliga skäl skulle den ju ändå tillfalla henne eftersom hennes hus/friggebodar är de som ligger närmast det hörnet av tomten.

Gissningsvis handlar det om en diff på ca 500 - 1500m2 mark mellan vår kontra hennes (vår blir mindre dvs)

Fråga 1, om nu en överenskommelse är mött där alla är överens om att en person får välja tomt-del först + ta över ett befintligt hus på densamma - och de andra får nya timringar betalda (inte förskott på arv, utan helt enkelt betalda som kompensation för att de skall ha någonstans att bo)

Kan man då inte se denna parentes som utagerad?
Eller kan man godta det då, och sedan efter 30år kommande dragandes med invändningar?

Nya Betalda timringar (gissningsvis 150000 - 200000 i värde med dåtidens mått mätt)


Fråga 2, kan det ens anses rimligt att mäta ut mark genom att mäta ut centrum mellan de två aktuella husen? Vi som har huset i mitten får ju av naturliga skäl en redigt mycket mindre tomt än de andra som har attraktiva hörn med bra havsutsikt?
Det är ju bra om ni kan komma överens, men det är Lantmäteriet som bestämmer den slutliga indelniingen om ni vill genomföra fastighetsdelningen.
 
T Thomas' skrev:
Du la orden i munnen på dig själv!

Men vissa har tydligen den mentaliteten här inne; ”bara gilla läget, gå vidare”

Du får uttrycka vad du själv tycker och tänker. Tex: "jag tycker att det Huzzbutt är fel för att (...)". Du behöver inte konstruera semantiska bulvaner, det är snarare trevligare om du rakt och rätt uttrycker din åsikt som just din åsikt.
 
  • Gilla
Dr Jumping Jack
  • Laddar…
T
H Huzzbutt skrev:
Du får uttrycka vad du själv tycker och tänker. Tex: "jag tycker att det Huzzbutt är fel för att (...)". Du behöver inte konstruera semantiska bulvaner, det är snarare trevligare om du rakt och rätt uttrycker din åsikt som just din åsikt.
Jag delgav dig min åsikt, tyckte jag var ganska tydlig på den saken.
 
F fsn skrev:
Då får man väl göra klart att man har för avsikt att låta ens egen jurist titta på det med om dom nu är så jävla dumma att dom tar det till en jurist. Det är ju inte så att första jurist som uttalar sig har tolkningsföreträde. Beroende på hur infekterad situationen är och vad man tror så kan man väl med fördel köpa en timma råd i frågan redan nu om man vill knyta till sig rätt jurist och inte riskera att de andra väljer just den.
T TräMaggan skrev:
Det är ju bra om ni kan komma överens, men det är Lantmäteriet som bestämmer den slutliga indelniingen om ni vill genomföra fastighetsindelningen.
-Lantmäteriet bestämmer inte fastighetsindelning - de tar bara uppdraget att föra in den i kartor, och att sätta ut pinnar.
-Vill någon sälja sin del - så är det dock sannolikt mest förmånligt för alla parter att sköta det utan att dela upp fastigheten.
-Det är inte ens säkert att en sådan avstyckning skulle gå igenom.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Det är ju stora tomter ni kommer att få, så ni kan nog komma överens. Själv har vi 3 stugor på 2500 kvm utan att vi stör varandra. Nej det är inte rättvist att dela marken mitt emellan stugorna. Självklart vill hon det för att slippa ha er för nära. Det kan en värderingsman upplysa henne om så anlita en sådan. Sedan får ni väl kompromissa t.ex om du tar den biten så tar jag den. Men lantmäteriet vill nog dra så raka linjer som möjligt. Tänk på att lägga till servitut så att alla tomter får del i strandlinjen och tillfartsvägar avlopp el mm. Sedan om inte alla vill dela upp den så hör med en jurist om det gamla avtalet gäller om att sälja till de andra för taxeringsvärdet eller om den måste ut på marknaden. Jag antar att det då blir hela fastigheten som säljs om den ej är uppdelad? Tråkigt läge i så fall.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 2 till
  • Laddar…
Hopplöst att komma igenom detta så att alla blir nöjda. Alla kommer att argumentera efter sina egna förutsättningar. Det är ju inte så att de som säger en sak gör det trots att de tycker de har fel. Vanligen tycker man att man har rätt.

Den här typen av situationer kan för all framtid förstöra alla goda relationer inom en familj.

Vad din morfar skrev för decennier sedan spelar nog inte så stor roll om det inte är inskrivet i fastigheten eller reglerat i testamente. Fastighetsrätt är komplicerade saker.

Om syskonen är hyggligt överens går de (inte TS) gemensamt till en jurist som försöker hitta en lösning där alla är lika missnöjda.

Enklast är om TS köper ut övriga delägare. Att samäga fastigheter kan fungera hjälpligt i generation 1 efter köparen men sedan är det oftast kört. Speciellt om en större andel är spridda för vinden över klotet. Finns inte en chans att alla skulle se på samma sätt på saken då.

Ett känslomässigt argument kan vara att man kan tänka på att det är sina kusiner men bråkar med - men det hjälper föga i sakfrågan.

Du kommer ingenstans genom att kalla dina släktingar för giriga och gnidna. Med den ingången kommer du alltid att förlora...
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Sen är det väl också så att när du klagar på att gränsen kommer för nära ditt hus så är hennes förslag att den ska komma mitt emellan husen. Så alla skiftningar av gränsen åt hennes håll skapar ju just det problem du själv är orolig för – men för henne.

Jag säger inte att din moster har eller gör rätt, men jag tycker att du verkar väldigt enögd i din syn på frågan.
Du menar att man skall godta ett tusental kvadrat mindre tomt till förmån för att inte vara enögd?

I vilken värld är en uppdelning i just kvadratmeter inte det enda rimliga?
 
  • Gilla
robbannordlund och 1 till
  • Laddar…
När det blir stor skillnad på värde.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
P PiaHelena skrev:
Det är ju stora tomter ni kommer att få, så ni kan nog komma överens. Själv har vi 3 stugor på 2500 kvm utan att vi stör varandra. Nej det är inte rättvist att dela marken mitt emellan stugorna. Självklart vill hon det för att slippa ha er för nära. Det kan en värderingsman upplysa henne om så anlita en sådan. Sedan får ni väl kompromissa t.ex om du tar den biten så tar jag den. Men lantmäteriet vill nog dra så raka linjer som möjligt. Tänk på att lägga till servitut så att alla tomter får del i strandlinjen och tillfartsvägar avlopp el mm. Sedan om inte alla vill dela upp den så hör med en jurist om det gamla avtalet gäller om att sälja till de andra för taxeringsvärdet eller om den måste ut på marknaden. Jag antar att det då blir hela fastigheten som säljs om den ej är uppdelad? Tråkigt läge i så fall.
Saken är den att när man delar mitt mellan husen så får vi ju exakt samma avstånd till varandra..

Jag skulle ju inte bebygga nära gränsen om den låg närmre hennes fastighet, men det skulle ge mig en buffertzon för att slippa ha människan sittandes i knäet typ..

Min första tanke var att om tomten är 11000m2 så kan alla ta 4000m2 var, sedan gör vi en DMZ mellan alla fastigheter, så att ingen kan säga sig ha grannen rätt inpå..
 
Slottsbäcksväktarn Mats Engquist skrev:
Hopplöst att komma igenom detta så att alla blir nöjda. Alla kommer att argumentera efter sina egna förutsättningar. Det är ju inte så att de som säger en sak gör det trots att de tycker de har fel. Vanligen tycker man att man har rätt.

Den här typen av situationer kan för all framtid förstöra alla goda relationer inom en familj.

Vad din morfar skrev för decennier sedan spelar nog inte så stor roll om det inte är inskrivet i fastigheten eller reglerat i testamente. Fastighetsrätt är komplicerade saker.

Om syskonen är hyggligt överens går de (inte TS) gemensamt till en jurist som försöker hitta en lösning där alla är lika missnöjda.

Enklast är om TS köper ut övriga delägare. Att samäga fastigheter kan fungera hjälpligt i generation 1 efter köparen men sedan är det oftast kört. Speciellt om en större andel är spridda för vinden över klotet. Finns inte en chans att alla skulle se på samma sätt på saken då.

Ett känslomässigt argument kan vara att man kan tänka på att det är sina kusiner men bråkar med - men det hjälper föga i sakfrågan.

Du kommer ingenstans genom att kalla dina släktingar för giriga och gnidna. Med den ingången kommer du alltid att förlora...
I sak har jag rätt, girighet är ett signum i den delen av släktträdet (tro mig!)

att dessa individer även går och mäter upp något slags "önskestyckning" och placerar ut markörpinnar hejvilt över tomten - dvs även i blickfånget nedanför mitt eget hus, säger väl en del om nivån på det hela?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.